Köpte mig en beg GST 85 PE på Tradera, maskinen verkar ju minst sagt solid i sin uppbyggnad men jag har inga blad. När jag googlar får jag bara fram att den har SDS-fäste. När jag kollar på Jula har de blad med T- och U-fäste. Tror det är T-fäste till Bosch men det är inte klart. Biltema har fäste typ A och C, tydligen skall A passa till Bosch.

Passar något av dessa till Boschen eller måste man gå till en proffsbutik och köpa originalblad?

/Anders

T - fäste kör jag i min iaf, orginalblad behövs inte.

SDS fäste menas väl att inga verktyg behövs för att byta blad?

Alla blad med T-fäste fungerar. Lite beroende på vad du ska såga och hur viktigt slutresultatet är så är det hyfsat stor skillnad mellan bladens kvalitet..kör själv blandat med märkes-blad till "fina" projekt, och Byggmax/Biltema-blad till snabba jobb...

Sen är ju tandningen på bladen olika och ska användas till olika typer av material osv..köp en box med blandade bosch-blad så har du lite olika typer av välja mellan. (Eller Biltema för den delen..)

Julas, Biltemas och Hornbach blad är riktigt skräp. Dom slits fort och har ingen som helst böjstyvhet vilket märks när du vill figursåga tjockare material.

MathiasS skrev:
Julas, Biltemas och Hornbach blad är riktigt skräp. Dom slits fort och har ingen som helst böjstyvhet vilket märks när du vill figursåga tjockare material.
Har du några märken att rekommendera? Har aldrig använt finare än Piranha...:)

/Anders

Boschblad blir aldrig fel

T234x Progressor, är mitt stanardblad. Kostar någon krona mer, men det avverkar fint i de flesta träslag, och lämnar fina kanter i skivmrtl.
sen brukar jag alltid ha ett ppkt T144 och något smalare för figursågning.

Det brukar finnas pkt i affärerna med 1-2blad av 4-5 typer. Köp ett sånt och prova dig fram. Sen brukar det finnas billiga storpack på tradera eller blocket.

Nimajneb skrev:
Boschblad blir aldrig fel
Bra tips.

Det är Bosch jag använt mest. Lätt att få tag i också.

Får väl slå ett slag för Irwin-blad...funkar bättre i min GST än Boschs egna:-)

Har precis en sådan maskin. Gillar ett Boschblad som heter typ clean cut for Wood. Kommer ej ihåg numret men det är vanligt i butik.

TryBran skrev:
Har precis en sådan maskin. Gillar ett Boschblad som heter typ clean cut for Wood. Kommer ej ihåg numret men det är vanligt i butik.
Jag kör mycket både Clean och Extra clean, de är väldigt bra när det ska bli fint snitt.

Måste bara nämna Festools blad, de är ruskigt bra. Visserligen dyra men det tjänar man på i längden anser jag då de håller länge och saken blir ju inte sämre av att snittet blir bättre än de flesta bladen på marknaden. I nödfall så tar jag Bosch, men det beror mest på att det är lättillgänglig då det finns i så gott som alla större kedjor med generösa öppettider. Till skillnad från Festool som endast finns i yrkesbutiker, helgstängda och allt vad det heter.

Forbo skrev:
Får väl slå ett slag för Irwin-blad...funkar bättre i min GST än Boschs egna:-)
Irwin verkar duktiga på det mesta, aldrig blivit besviken på det märket. Sticksågsbladen har jag dock inte testat.

Gillar också de Irwin grejor jag testat, ett problem jag ser med Irwin är att det är lite knöligt att få tag på. Bosch finns "överallt", Irwin i mycket färre affärer och ofta i affärer där man inte jobbar med privatkunder - detta brukar betyda 30% högre priser....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.