Tyckte att jag behövde en cirkelsåg till sommarstugebygget så i veckan fick jag mitt senaste Traderaköp - en Hilti WSC 55. När jag packade up den såg den ju ut som en cirkelsåg, men så skulle jag testa djupjusteringen (en rejäl hävarm framför motorhuset) och den satt fast. Som berget. Efter en stunds tittande hittade jag en hävarm bakom motorhuset som jag lossade och vips gick höjdjusteringsspaken att röra.

Döm om min förvåning när hela motorhust med klinga visade sig åka hiss rakt upp och ner på två vertikala stänger. Är detta en slags sänksåg? Fattar inte riktigt för på plattan hittar jag inga direkta anordningar för skena. Sänksåg utan skena?

Jag vore glad om någon förklarar hur det är tänkt att fungera - sänksågsmöjlighet eller bara ett onödigt kludigt sätt att justera sågdjupet???? Jag har kollat på Hiltis hemsida men de visar en nyare modell.

Var i alla fall just iväg och köpte en 12mm MDF och en masonitskiva så i helgen skall jag tillvrka skenor till sågen och även till min GST 85 PE så får vi se om skensågning är så häftigt som alla säger.

/Anders

Googla på mafell ksp 55 f och se om sågen ser bekant ut. Om du har en fjädrande klyvkniv så är sågen definitivt tänkt att fungera som sänksåg. Mafellsågen har ett smalt, ca 2mm, fräst spår i bottenplattan, för att såga med skena. Det går en del rykten om att Hiltis cirkelsågar i vissa fall har varit Mafellsågar med Hiltiemblem

Aha!

Fästena för parrallellanslaget är exakt de samma på min HILTI, Likaså den karakteristiska motorkåpan. Spaken för höjdjusteringer är kraftigare, men i övrigt ser den ju ut som en dekaltrimmad Mafell. Fast jag hittar inget spår i plattan för en skena. Klyvkniven är fäst med två insexskruvar i en fjädrande sak och fjädrar alltså upp i skyddskåpan när man trycker på den. Kul!!! Skall bara räkna ut hur man får en originalskena att passa. Fast kanske räcker med en hemmagjord nu när jag köpt material

/Anders

• HILTI_WSC55.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, mycket mer likt än så blir det inte ;) Hilti är ju kända för att branda många av sina maskiner.

Om bottenplattan saknar spåret Mattias pratar om kanske du kan köpa en Mafell bottenplatta som reservdel och montera på sågen och sedan punga ut för Mafellskenor.

phl skrev:
Om bottenplattan saknar spåret Mattias pratar om kanske du kan köpa en Mafell bottenplatta som reservdel och montera på sågen och sedan punga ut för Mafellskenor.
Lysande förslag! Det låter som om det skulle fungera. Jag är imponerad av förslaget, önskar att jag hade kommit på det själv!

Håller på med söndagsnöjet att tilverka skenor i olika dimensioner till Hiltin och min GST 85 PE (tycker även sticksågen behöver en skena). Har lagt lite snitt för att skära en skiva MDF, och kan bara säga att Hiltin regerar! Mycket bättre än min Biltema cirkelsåg (kanske föga förvånande). Tystare, hoppare inte när man startar (även om den inte har mjukstart), bottenplattan styr bättre, klingskyddet mera följsamt. Dessutom fungerar faktiskt sänkfunktionen, trevligt att ha när man börjar ett snitt. Så har den även en lååång härlig gummikabel. Snittkvaliteten med en Biltema 160mm-klinga är helt OK för byggändamål om man inte pressar för snabbt.

/Anders

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.