Har gått och blivit med en pelarborr av märket Strands (modell liknande Arboga E100), en lite äldre variant som jag ska hämta imorgon. Tänkte höra med ngn som vet om man kan lägga en sådan pjäs ner och transportera i en kombibil eller riskerar man att komma hem med interiören dränkt i olja? Vill helst slipa hyra släp...

Körde en Arboga som låg ner på släpet i somras, har inget minne av att den läckte någon olja, men det är väl inte nån garanti precis. Har du inga gamla mattor och sånt att lägga under?

Tror inte det är någon olja i växellådona på Arboga/Strand.
Det är i vilket fall endast fett på kuggarna i min Arboga U2508

Tack boyz! Inga probs med transporten...
Känns skönt att vara en i familjen, äntligen!!! :-)

Masses skrev:
Tack boyz! Inga probs med transporten...
Känns skönt att vara en i familjen, äntligen!!! :-)
Vafalls? En i familjen... Gick inte gränsen vid bandsåg? Krävs pelarborr?

--- Mats ---

• Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Kalle Strand gjorde bra maskiner, de lever kvar.
Minns honom från min barndom :-)

Sorry Mats, måste tyvärr bryta tystnaden... Men jo, en pelarborr krävs för att vara med! Stämmer ryktena så måste man snart även ha en CNC maskin ;-)

Btw, ngn som vet var man kan få tag på manualer och eventuella sprängskisser på äldre Strands maskiner

Masses skrev:
Btw, ngn som vet var man kan få tag på manualer och eventuella sprängskisser på äldre Strands maskiner
Undrar om inte Strands har såna i arkiv? De har väl köpt upp varenda pelarborrstillverkare i Sverige dessutom.

Mats Bengtsson skrev:
Vafalls? En i familjen... Gick inte gränsen vid bandsåg? Krävs pelarborr?

--- Mats ---
Jag tänker mig att gränsen går vid; antalet verktyg man använder/egentligen behöver plus minst 20% på det...

nanowire skrev:
Jag tänker mig att gränsen går vid; antalet verktyg man använder/egentligen behöver plus minst 20% på det...
Och så är det ju det där med "egentligen".:D

Mr Handyman skrev:
Och så är det ju det där med "egentligen".:D
Slägga, yxa och eltejp är nödvändigt. Resten är finlir.

--- Mats ---

Nah, är väl bara 3 hushållsmaskiner man egentligen behöver: micro, kaffebryggare och en Arboga/Strand pelarborr. Resten är bara bra att ha :D

• Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Haha! Tousche Essberg...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.