2 068 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Dammsugare till rotex 90
Tänkte investera i en rotex 90 för ett antal trapp och fönsterrenovering initalt, samtidigt behöver jag en dammsugare till den.
Vill väl egentligen ha en mini eller midi men blir lite snål plötsligt....
Om jag förstår tidigare diskutioner behöver jag kunna variera suger för att inte maskinen skall börja vandra, är det så?
Ångrar jag mig om jag köper ex en kärcher för hälften av vad festool sugarna kostar. Alternativet är ju ex Bosch gas 25 men då är ju skillnaden upp till festool marginell.
Vill primärt ha den just för dammuppsamling, för vanlig grovsugning har jag en sunking kärcher som kan arbeta vidare.
Råd mottages tacksamt.
Vill väl egentligen ha en mini eller midi men blir lite snål plötsligt....
Om jag förstår tidigare diskutioner behöver jag kunna variera suger för att inte maskinen skall börja vandra, är det så?
Ångrar jag mig om jag köper ex en kärcher för hälften av vad festool sugarna kostar. Alternativet är ju ex Bosch gas 25 men då är ju skillnaden upp till festool marginell.
Vill primärt ha den just för dammuppsamling, för vanlig grovsugning har jag en sunking kärcher som kan arbeta vidare.
Råd mottages tacksamt.
Till ro90 användningsområden så är inte behovet av att reglera sugstyrkan speciellt stort det är Max som gäller.
Festool sugarna är bra inget snack om man vill minimera damm i rummet man befinner sig i.
Om du leker med tanken att en festoolsugare tar 90% av dammet medans en kärcher tar 80%. då kan du ju antingen säga att festtoolen är 12,5% bättre... Eller så kan du säga att den är dubbelt så bra då den bara släpper ut hälften gentemot kärchern.
Ovan siffror har jag Inge bevis för och är antagligen högre för båda sugarna men det var mer principen i tänket.
Själv uppgraderade jag från en alto 25-21 till en festool ctl26 i samband med att jag bla köpte ro90 och en lackfräs just för trapp och fönsterrenoveringar.
Festool sugarna är bra inget snack om man vill minimera damm i rummet man befinner sig i.
Om du leker med tanken att en festoolsugare tar 90% av dammet medans en kärcher tar 80%. då kan du ju antingen säga att festtoolen är 12,5% bättre... Eller så kan du säga att den är dubbelt så bra då den bara släpper ut hälften gentemot kärchern.
Ovan siffror har jag Inge bevis för och är antagligen högre för båda sugarna men det var mer principen i tänket.
Själv uppgraderade jag från en alto 25-21 till en festool ctl26 i samband med att jag bla köpte ro90 och en lackfräs just för trapp och fönsterrenoveringar.
Själv uppgraderade jag från en alto 25-21 till en festool ctl26 i samband med att jag bla köpte ro90 och en lackfräs just för trapp och fönsterrenoveringar.[/QUOTE]
Har en alto , nästa kanske blir en ctl 26 eller midi . Blir det stor skillnad ? Värt pengen ?
Vilken slang ? Har fräs 1010 och kapex .
Har en alto , nästa kanske blir en ctl 26 eller midi . Blir det stor skillnad ? Värt pengen ?
Vilken slang ? Har fräs 1010 och kapex .
Ok, för att motivera investeringen för andra hälften så är de det uppenbart att jag isf hävdar dubbelt så bra, hälften så mycket damm.....
Kollade lite snabbt på nätet (axminster) och diffen inkl frakt var bara 96 pund mellan mini och dustex 25.
Kollade lite snabbt på nätet (axminster) och diffen inkl frakt var bara 96 pund mellan mini och dustex 25.
Själv har jag min gamla altoslang som förstaval då den är grövre och suger bättre men osmidigare o kortare än den 27mm slang som följde med till 26:an.
Så tex till kap/ger och dammsugning är det alltid altoslangen o till ro90 och 1010 är det alltid festoolslangen som gäller bara som några exempel.
Så tex till kap/ger och dammsugning är det alltid altoslangen o till ro90 och 1010 är det alltid festoolslangen som gäller bara som några exempel.
Har en alto , nästa kanske blir en ctl 26 eller midi . Blir det stor skillnad ? Värt pengen ?erik832995 skrev:
Vilken slang ? Har fräs 1010 och kapex .[/QUOTE]
Kör du OF1010 och Kapex bör du nog kika på en 26:a eftersom båda är maskiner genererar ganska stora mängder damm/frässpån. Midin klarar av det rent effektmässigt men har bara hälften så stor filtersäcksvolym, så för att slippa byta filtersäck stup i kvarten så tror jag 26:an blir bättre =)
Klicka här för att svara