Hygrometer/termometer med inne och utedel, ordinarie pris 399kr nu 199kr.
http://www.kjell.com/?item=48527&path=552500000,563000000,568000000

Manual
http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPDF/41-50/48/48527/48527_manual.pdf

Har snart ett halvt dussin akvarier så tänkte köpa en hygrometer för att hålla koll så luftfuktigheten inomhus under vintern inte går över 60%RH, kan detta va något eller är det "billig skit"?

Snabba svar uppskattas då jag åker förbi affären om ~16timmar.
Mvh Raven

Sjukt billigt. Jag köpte Classe-mätaren + tre extra sensorer direkt när jag sett länken här, tack för tipset! Fuktmätare trådlöst för 99:-, hejdlöst. Det här blir ju billigare+enklare än ett 1-wire-system för mäta temp+fukt här och var hemma.

Klassisk kina-kvalité dock; tre av dom trådlösa sensorerna var ense inom 2-3% på fukten och 0.2 grader, den fjärde vill inte erkänna sin sladdtempgivare + tycker det är lite fuktigare (3% till) och via sin interna tempgivare även 2 grader varmare, så den ska jag byta.

Jag har tydligen 35-40% fukt inne och 60% i garaget som jag inte slagit på värmen i än. Kul att få koll. Har inte jämfört fuktsiffran än mot den snäppet dyrare trådade givare jag har i krypgrunden (prisklass 7-800:- kanske), men än känns hela klabbet extremt användbart för pengarna.

Får se hur batteritiden funkar bara .. blir direkt sugen på hitta några AA-attrapper att fylla batterifacken och leda ut nån nåt och köra med C eller D-batterier istället.

Telldus har för övrigt stöd för att lyssna på signaler från denna på sin todo-lista för Tellstick. Hoppas dom kirrar det snart, skulle gärna peta in värdena över tid i en graf.

Bezt skrev:
Kan inte svara om den där men jag har denna som har samma pris.
[länk]

Den kan du även ansluta fler givare till om du vill ha koll på fler ställen.
Mäter både "basenheten" och den externa givaren luftfuktighet?
Hur tycker du den funkar?

Ja båda mäter både temp och fuktighet, det växlar i displayen mellan temperatur och fuktighet mellan de valda enheterna. Tycker de fungerar riktigt bra, speciellt med tanke på priset.

Köpte hygrometern på clasohlson och vet inte om jag är sådär nöjd med den :/
Temperaturmässigt skiljer det just nu 1grad mellan givare och mottagare men har varit uppe i över 2grader, luftufktighetsmässigt skiljer det 4% nu men har varit uppe i 7% några gånger.
Både mottagare och givare står bredvid varandra på vardagsrumsbordet.

Hur stora skillnader är acceptabelt?

Har med en från Clasolsson, rena skiten är det. De visade mellan 4-8% skillnad på två mottagare och en innedel. Detta efter drygt en vecka på samma ställe.
Att man aldrig lär sig, man får vad man betalar för...

Huruvida det är ett bra eller dåligt köp eller inte beror väl på vad man ska använda den till och om det är viktigt att resultatet är exakt och inte +- 5%

Labbmiljö där variationer på 0,1 grader / 0,1% är viktig = köp inte på classe för 199 kr

Få en indikation om det är 10, 20 eller 30 grader varmt / 50, 75 eller 90 % luftfuktighet i garaget = köp på classe 199 kr
(eller i akvarierummet...)

/f

7% skillnad lät mycket, mina har iaf visat samma och stämmer ungefär överens med givaren på Woods avfuktaren som står några meter ifrån. För mig är det viktigast att veta så det inte är någon överhängande mögelrisk och då duger de här för mig.

Mikael_L
Ja vad ska man säga ....

Att mäta temperatur hyggligt noggrant är inte så väldigt svårt. Det svåra med temperaturmätningar brukar vara att själva mätningen i sig påverkar mätresultatet, då det ofta betyder att man för dit någon slags sond som påverkar med sin egen temperatur eller leder värme åt ena eller andra hållet. Detta särskilt om vi pratar om mycket noggranna mätningar i/på mindre mätobjekt.
Yttemperatur är också lite trickigt då man ska försöka mäta i ett gränssnitt som definitivt blir påverkat av mätproben.

Men dessa funderingar skjuter nog lite över målet om vi snackar om att mäta lufttemp i ett rum, med noggrannheten av några enstaka tiondels grader. Då finns det en uppsjö av billiga elektroniska temperatursensorer som endast kostar runt tian eller någon enstaka tiotals kr och har noggrannhet runt 0,1-0,5°. Detta i "konsument-pris", dvs att köpa enstaka exemplar från Elfa. En tillverkare som köper några tiotusentals direkt från tillverkare eller grossist får givetvis en bråkdel av detta pris.

Att mäta luftfuktighet noggrant är betydligt svårare och framförallt dyrare om man använder sig av någon enkel sensorteknik. Det finns flera rätt noggranna sätt att mäta fuktighet, men dessa är inte lämpade eller ens möjliga att sätta i ett dylikt mätinstrument.
Så det måste bli någon sensor, det finns väl några olika tekniker, bl.a. resistiva fuktgivare och kapacitiva.
Det som gäller för alla givare är att dom inte är helt linjära, dom har långtidsdrift och dom är inte speciellt jättenoggranna utan kalibrering.
OCH, dom är inte bra om dom är billiga.

Så, vad jag försöker säga är; att en billig luftfuktighetsmätare är inte bra. Tyvärr.
Egentligen tror jag inte att man ska förvänta sig bättre än ±5% rH för vilken mätare som helst som inte passerat minst tusenlappen i inköpspris.

Det finns lite att läsa här för den vetgirige:
http://www.acc.umu.se/~urban/givarsida/sida/rapport.htm
http://temperaturmätare.se/hygrometer.se/

Redigerat:
Jättebra med nån sorts uppfattning om vad som kanske är rimligt att förvänta sig i billiga mätare. För mig är 5-10% fel helt OK, men det du sa om långtidsdrift fångade mitt intresse. Kan dom bli 20% fel efter X tid .. sen 30% efter Y tid ..?

Mikael_L
Drift tror jag är lite småsvår parameter att bedöma på kapacitiva och resistiva givare.
Jag provade att ladda ner några olika datablad, och dom flesta nämnde inte någon siffra alls. Däremot var lite svepande skrivningar typ "low long term drift" vanliga.

Jag tror att det delvis har att göra med att driften påverkas ganska kraftigt av olika yttre faktorer, typ vilken luftfuktighet givaren blir utsatt för (många av givarna tar ordentligt stryk av att hamna i vatten eller att rH stiger över 100% och det därmed kondenserar vatten på givaren).
Även olika gaser i luften och kemikalier tror jag också påverkar givaren permanent på ett i viss mån oförutsägbart vis.

Men återigen är nog dyra sensorer bra mycket bättre än billiga, då man kan använda dyrare och bättre material till dielektrum och ledande folie/platta.

Dock tror jag att du kan förvänta dig en relativt liten drift så länge givaren får vara i relativt ren luft och inte blir utsatt för allt för hög rH samt inte många alltför snabba temperaturväxlingar. Om rH t.ex. aldrig går över 95% så bör inte dielektrikum påverkas permanent i någon större grad.
Allt detta är en stor näve gissningar från min sida, kombinerat med den lilla kunskap jag har om fuktmätningsteknik.

Har haft mina ett år nu utan att byta batteri och det tycker jag är hyfsat med tanke på att det är trådlöst.

Som Cigarr älskare så har man en viss förkärlek till sin hygrometer, då den övervakar dessa godingar.
Så precis som Mikael_L skriver så finns det nog inte några billiga som är bra.
Dock är min erfarenhet att det viktigaste är att man köper en kalibreringsbar hygrometer, och kalibrerar den ofta.

hygrometern från clasohlson ska ha en precision på ±5% och temperaturdelen ska ligga inom ±1grad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.