Jag känner igen det där att pistolen inte orkar riktigt. Hade samma problem när vi körde pistolen (powercraft från harald) hos fassan. Han har en liknande kompressor. För det första så tycker jag det hjälper med grövre slang. Jag inbillar mej att det ger en större buffert och att reduceringen på kompressorn stryper flödet också. Det går att skruva upp starttrycket om man skruvar av kåpan på tryckvakten (den där startknappen sitter) och justera på en skruv som ställer starttrycket det bör även finnas en som ställer stopptrycket så du får helt enkelt prova att justera och kolla manometern så att den arbetar i det område som funkar. Till sist, har du ett luftuttag direkt i tanken så kör på det. Det borde ge det tryck och flöde som behövs. Detta ska inte behövas men jag tycker ändå att det har krävts när vi använt den lilla kompressorn ihop med 90mm spik.

Mvh Fredrik

Lars_Gisela skrev:
Fixar denna en stomspikare? [länk]
Köpte denna förra veckan, då den var nedsatt och jag fick tillgodo på den lilla plutt-Stanely kompessorn som de har. On/off knappen hade pajjat. Har bara kört den med med min 18ga dyckertpistol än så länge men tänkte införskaffa en stomspikare snart. Tycker det verkar vara en helt ok kompessor för det priset.
Enda som jag tänkt på hittills är att den låter ganska mycket, dock är den tystare än den lilla jag hade innan, den lät på tok för mycket.

Sent from my Motorola XOOM

Raklamerade dyckertpistolen jag köpte på biltema. Det var deras 16ga. Den slog ner dyckerten för djupt även hur lågt bar jag ställde ner kompressorn på. Tog med mig
Den till biltema och dom ville prova den i butiken dom också och kom fram till samma resultat. Då tog vi en annan från hyllan och prova den också med samma resultat även på denna. Enligt mitt tycke då skulle dom ta bort alla från hyllan men det var dom inte med på utan ska fortsätta sälja den och då fler säkerligen kommer reklamera dom också. Det är butiken i Umeå jag var i.

Lars_Gisela skrev:
Kanske ska jag reklamera dessa 2 och köpa någon annan? Den där Gebe:n - är den bättre?
Ja min är stark som tusan, den orkar som sagt driva i en 90mm spik även med pluttkompressorn med 5l tank som jag skrev om, och detta med 10m ganska klen slang. Den har en tryckbuffert i pistolen så det är bäst att ha på hörselskydd när man kopplar loss den :)

Men det är ju en annan prisklass mot biltema också... dock inga proffsklasspengar.

Min pistol är av likadan modell som Biltemas (fast min kommer från Harald Nyborg), och den har inga problem med 90mm spik.

Har du smörjt pistolen?
Var den väldigt kall (legat utomhus) när du testade den?

steppen7 skrev:
Ja min är stark som tusan, den orkar som sagt driva i en 90mm spik även med pluttkompressorn med 5l tank som jag skrev om, och detta med 10m ganska klen slang. Den har en tryckbuffert i pistolen så det är bäst att ha på hörselskydd när man kopplar loss den :)

Men det är ju en annan prisklass mot biltema också... dock inga proffsklasspengar.
Så mycket dyrare är den ju inte. Lokala bygghandeln säljer Gebe så jag tar och uppdaterar detta direkt jag övertygat Biltema att ta dem tillbaka. Stomspikaren och spiken alltså...

Någon som har koll var man handlar stomspikare billigt inom EU?

Biltema hittade inga fel på den... med deras kompressor, i samma klass som min...
Kanske jag höll den fel när jag spikade...

Så jag får ge mig på det igen. Men dyckertpistolen åkte tillbaka... Där får det bli en Gebe 16ga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.