Jag ska köpa mig en dyckertpistol batteridriven.

Kollade in Senco Dyckertpistol F-15 Fusion 1,8mm men det jag funderar på om 1,8mm dyckerten är för grov för vanlig listning.

Det jag ska spika är mestadels vanliga 12mm foder samt hålkälslist.

Tittade även på den mindre modellen för 1,2mm dyckert men då det är samma pris på http://www.verktygsproffsen.se så tänkte jag att det kanske var lika bra att slå till på den större.

Tips emottages gärna!

Jag tycker att 15g är lämpligt till foder och takpanel och liknande. Inte alls för grovt. Tänk på att 15g DA-dyckert ofta är ganska dyr och lite knölig att få tag i.

Det låter ju kanon. Fördelen är ju att 15g även går att använda till mer grejer än att bara spika list. Men då satsar jag nog på den där fusion F-15.

16g är ju ett alternativ.
Inte mycket klenare
Lätt att få tag i spik
Större urval och generellt billigare pistoler.

Har du nåt bra tips på en batterimaskin med 16g spik?

Ah, den där pistolen har jag ju läst om i Fine Homebuilding. Den vill jag också ha. Dessutom såg jag att Verktygsproffsen hade bra pris på DA-dyckert. Det skall jag komma ihåg. Min favoritstorlek är 38 mm, men det går nog bra med 44 mm också. De långa 65 mm har jag använt när jag satte 120 mm bred finsågad 21 mm spontad panel inomhus. Både i tak och på väggar.

pejo82 skrev:
Har du nåt bra tips på en batterimaskin med 16g spik?
Nu såg jag att det var en batteripicka... Coolt men över 8000kr för en dyckertpistol.... Jag behåller mina tryckluftsdrivna pistoler ett tag till :)

Kollade in hitachi's gasdrivna 16g. NT65GS.
Nån som testat den?

Finns det några nackdelar med en gaspicka kontra en ren batterimaskin?

Har beställt en, men det blir nog i mellandagarna den kommer då det blev båtfrakt från USA för den. (Hittade en ny för under 1200kr så jag kunde inte låta bli.)

Vad beställde du?

För sent, men..

Jag har en 16 Gauge 18V DeWalt som är ett av mina absoluta favoritverktyg, men jag tycker det är på tok för grovt för lister. Köpte därför en Bostitch 18 Gauge tryckluftspicka för det ändamålet. Tror den kostade $50.

Ajdå. Jag beställde en Senco F-15 idag. Får väl testa och se hur den funkar med lister.

Nimajneb skrev:
Vad beställde du?
Hitatchis NT65GS picka. Kan tänka mig att den är lite stor, tung och klumpig för lister men till 140USD var det svårt att låta bli.

Jag är inne på min andra Dewalt 16g, tycker den är perfekt till foder dylikt. 18 g tycker jag biter för dåligt och listerna sitter dåligt speciellt i gamla hus med tolv lager tapeter o tretex och dylikt. Har kikat och skjutit med fusion när de demat dem och den är ju verkligen fin men tycker nog att 15g är lite grovt för mitt ändamål.

Ok, hänger inte med i terminologin riktigt! 16g? det har inte med acceleration att göra utan diameter på dyckert. t.ex. 16g =Ø1,6mm?
http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/DC616KB/

Verkar kosta typ 5000:-. Ska bara renovera hemma men kommer få montera kanske 300m list/foder under 2012. Vad kan man komma undan med om man kör med kompressor för likvärdig prestanda?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.