Hej,

Jag behöver ett julklappstips. Budge cat 200kr.

I vilket fall som helst hon är snart 12 år, och går hellre med sin mamma och titar på verktyg än kläder. Snacka om rätt inställning!

Hennes verktygslåda är helt tom, får hålla tillgodo med föräldrarnas.

Men var ska man börja?

Egentligen, skulle jag nog vilja hitta en bok, där en olika verktyg presenteras, med användningsområde och lite hur man inte ska göra. Hur ser man skillnad på Philips och Pozidrive? Vilket verktyg rekommenderas till det arbetsmomentet?

Fixarbok som typ bauhaus mfl har.

En liten såg som är mycket trevlig som jag även använder en del själv:
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=30-8675
En mindre hammare:
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=40-7845
Jag har för mig att det fanns en 8 oz variant tidigare också som jag köpte till sonen när han fyllde 4 men för en 12-åring bör väl 16 oz vara lagom.

En liknande frågeställning med flera bra tips finns även i denna tråd även om det gällde mindre barn:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...515-riktiga-verktyg-lampliga-mindre-barn.html

En bra bitsskruvmejsel måste väl vara en bra sak?

Tumstock, vattenpass, hammare. polygrip, skiftnyckel, såg är ju rätt bra att börja med.

Då är det väl bättre att lägga på lite och få en proffsmaskin som håller ett par år.
Satsa på kvalitets verktyg så blir det roligare och bättre resultat.

Redigerat:
raveper skrev:
Då är det väl bättre att lägga på lite och få en proffsmaskin som håller ett par år.
Satsa på kvalitets verktyg så blir det roligare och bättre resultat.
Klart det ska vara kvalitetsverktyg, men jag tror att batteriverktyg går bort eftersom batterierna åldras.

A
Vattenpass är väl överkurs för en tolvåring? Likaså skruvdragare? Det går ju att låna av pappa :)
Satsa på grundverktyg, lite mejslar (Bits är bra, men vanliga mejslar är bättre/passar bättre om det är trångt), nån skiftnyckel, nån kombinationstång (så får hon lite fler funktioner i början, sen går det ju att ha fler tänger), en såg, hammare. Och kvalitet från början är ju bra.
Fick själv min första riktiga verktygslåda när jag var 7 år, den fylldes av bekanta till fader (som tyckte jag behövde verktyg :) ) rätt snabbt så den var full med verktyg inom nåt år, har fortfarande själva verktygslådan kvar, även lite verktyg.

Så din dotters går ju att fylla då och då eftersom.

Vad är det som din dotter tycker är kul att göra. Utgå från det och plocka i hopp lite saker. Nimajnebs förslag är ju klockrent en bra bok i det hon tycker är kul att göra + lite passande verktyg

När jag var 14 år så gjorde jag en byggsats i julklapp åt lille bror i form av en is-seglare med färdiga delar som han fick bygga i hopp det vart väldigt populärt.

Mvh Pär H

Frågan är ju ändå ställd i verktygsforumet på Buggahus.se, så därför kan väl det egentliga rådet bara vara ett: Festool Domino + dammsugare!

DSC03570.jpg

glesbyggaren skrev:
Frågan är ju ändå ställd i verktygsforumet på Buggahus.se, så därför kan väl det egentliga rådet bara vara ett: Festool Domino + dammsugare!

Den där bilden är inte från min gamla skola iaf!
Vad hände med handsnurra och träplugg...?

För övrigt, köp något "start-kit", jag hade iaf uppskattat det.

Varför inte några hyfsade stämjärn? Jag tyckte det var kul att göra skålar och ge bort i present. Från en träklump till tingest.

Håller nog med jac. En japansåg och en mindre hammare var det min pojk fick först. Måtband och vinkelhake var nog också bland det första och är billigt.
Och när han fick det såg jag till att ha hemma lite plywood och rundstav så hans första projekt blev att göra en egen snickarlåda i ca halvstorlek.

Nu e han 12 och tycker att TIGsvets är en bra julklapp till familjen,. Gött uppfostrad :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.