4 122 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
Behandla repiga maskiner
kan det vara sånt där medel man kan använda till bilens gummi o plast lister? eller vet nån om det skulle funka?Bloink skrev:
Annars tycker jag det funkade finfint med Swedols 'Handrent 4-USE' (http://handla.swedol.se/images/large/AK-92710.jpg) som f.ö är alldeles förträfflig för när man blir oljig/skitig..
Redigerat:
OK, här kommer ett tips som jag har haft rätt stora framgångar med: WD-40! Torka av maskinen med WD-40, använd tandborste för att borsta ur allt skit i springor och luftintag. Torka sedan hela maskinen noga ren från WD-40-rester. Åtminstone på maskiner i mörkare plast brukar det bli avsevärt mycket bättre.
Produkter som diskuteras: "WD-40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
Min GDR som jag har i jobbet har jag börjat göra rent med ptfe spray.
Jag sprayar på lite ptfe, gnuggar lite och sprayar rent med bromsrengörning.
Då brukar den bli fin igen.
Hitachi maskinerna har jag fått gnugga rent med en våtservett då och då för att det gröna gummit inte ska bli äckel päckel-aktigt.
Jag sprayar på lite ptfe, gnuggar lite och sprayar rent med bromsrengörning.
Då brukar den bli fin igen.
Hitachi maskinerna har jag fått gnugga rent med en våtservett då och då för att det gröna gummit inte ska bli äckel päckel-aktigt.
Nja, ptfe:n löser upp skiten och bromsrengörningen tar bort den.
CRC:s bromsrengörning ger en matt yta men inte Presto:s.
Men detta funkar ju bäst på riktigt lortiga och oljiga maskiner.
Jag kanske mekar gammal hydraulik en dag och nästa dag kanske jag mekar elektronik på en ny maskin och då vill man ju inte ha en skitig maskin som kletar ner allt.
Mina snickarmaskiner gör jag rent pga att jag är en Nörd.
CRC:s bromsrengörning ger en matt yta men inte Presto:s.
Men detta funkar ju bäst på riktigt lortiga och oljiga maskiner.
Jag kanske mekar gammal hydraulik en dag och nästa dag kanske jag mekar elektronik på en ny maskin och då vill man ju inte ha en skitig maskin som kletar ner allt.
Mina snickarmaskiner gör jag rent pga att jag är en Nörd.
Oki.Då ska man ha rätt bromsrengöring då.Har kört med CRC och Motip och fått samma resultat.
Men som sagts tidigare i tråden så löser WD 40 upp skiten ganska bra den också,brukar dra detta på gamla skitiga alumotordelar där man är rädd att göra åverkan på ytfinishen / Mats
Men som sagts tidigare i tråden så löser WD 40 upp skiten ganska bra den också,brukar dra detta på gamla skitiga alumotordelar där man är rädd att göra åverkan på ytfinishen / Mats
men vad gör man när man gjort rent dom så de är RENA men blivit matta?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
PeterJeffrey: Så, i sängen funkar också? =)
SBH skrev:
Det finns många sätt att skita ner en maskin på.
En skruvdragare blandade jag 125kg bruk med, en slagskruvdragare använde jag under renoveringen av en 51 år gammal bilmotor, en skruvdragare kanade ner från taket och rätt i en lerpöl osv.
Och att ta upp ett hål i en kakelplatta vill gärna damma ner maskinen direkt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden