2 200 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Tips på en ny slipmaskin
Nu har jag inga specifika arbeten framför mig men är sugen på att bränna lite pengar.
Efter att ha sneglat på en Festool RO90 ett tag så kände jag att jag behöver lite synpunkter på vad jag borde investera i.
Nuvarande uppsättning i slipväg är följande:
Festool RO125
Fein Multimaster
Aeg Excenterslip EX 125 E
Makita bandslip 9911
Diverse vinkelslip för grövre avverkning
Borde jag byta ut RO125 till RO150 och komplettera med RO90 eller vad säger sekten?
Efter att ha sneglat på en Festool RO90 ett tag så kände jag att jag behöver lite synpunkter på vad jag borde investera i.
Nuvarande uppsättning i slipväg är följande:
Festool RO125
Fein Multimaster
Aeg Excenterslip EX 125 E
Makita bandslip 9911
Diverse vinkelslip för grövre avverkning
Borde jag byta ut RO125 till RO150 och komplettera med RO90 eller vad säger sekten?
Redigerat:
Min slipfamilj består av
Bosch 150 turbo, river bort det mesta på stora ytor
AEG 125 excenter, används aldrig längre av mig
Festool es125, underbar med sin enhandsfattning
Rotex90, fixar alla jobb på små trånga ytor o hörn
Gop , mest småjobb där det är skönt o slippa sladd.
Bandslip
B&D fingerslip
Och kanske den roligaste maskinen av alla metabo lackfräs.
Laget funkar bra ihop och när någon vill låna en slip så kommer AEGn fram
Bosch 150 turbo, river bort det mesta på stora ytor
AEG 125 excenter, används aldrig längre av mig
Festool es125, underbar med sin enhandsfattning
Rotex90, fixar alla jobb på små trånga ytor o hörn
Gop , mest småjobb där det är skönt o slippa sladd.
Bandslip
B&D fingerslip
Och kanske den roligaste maskinen av alla metabo lackfräs.
Laget funkar bra ihop och när någon vill låna en slip så kommer AEGn fram
Haha
Min AEG är också utlånad, inte så oväntat va...
Har även Flex för betongslipning och där kan jag tänka mig komplettera med en vanlig roterande slipmaskin för slutfinish i betong men just nu är jag mest sugen på RO90, eller något annat från Festool. Men jag är öppen för förslag, kan ju rent av vara något jag inte tänkt på men skulle visa sig att behovet finns.
Min AEG är också utlånad, inte så oväntat va...
Har även Flex för betongslipning och där kan jag tänka mig komplettera med en vanlig roterande slipmaskin för slutfinish i betong men just nu är jag mest sugen på RO90, eller något annat från Festool. Men jag är öppen för förslag, kan ju rent av vara något jag inte tänkt på men skulle visa sig att behovet finns.
Lackfräs har jag lite svårt att motivera för jag mest bygger nytt.
Just nu är jag mest inne på polermaskin för att jag köpte HTC superfloor segment som får köras i max 1500 rpm. En av mina vinkelslip har regelbar varvtal, dock lägst 2800 rpm, har inte hittat nån vinkelslip som klarar under 2000 rpm så det får bli polermaskin istället....
Just nu är jag mest inne på polermaskin för att jag köpte HTC superfloor segment som får köras i max 1500 rpm. En av mina vinkelslip har regelbar varvtal, dock lägst 2800 rpm, har inte hittat nån vinkelslip som klarar under 2000 rpm så det får bli polermaskin istället....
Har också Rotexen 125, som jag är nöjd med, samt en DTS400 som också är suverän.End skrev:Lackfräs har jag lite svårt att motivera för jag mest bygger nytt.
Har tittat på RO 90, och upplever att det är svårt att se nyttan med RO90 om man redan har en DTS400, även om den vore kul att ha. Jag tror ditt val borde stå mellan någondera av RO90 och DTS400.
--- Mats ---
Det är sant men problemet med HTC´s segment är att det kräver högt tryck så jag tänkte köra med en hård stödrondell med kardborrefäste till vinkelslip/polermaskin. Rotex har bara 500 watt i upptagen effekt så det är lite klent för att trycka för hårt. Till och med en av mina vinkelslip som har en upptagen effekt på 1400 watt kan börja kärva när man trycker hårt vid betongslipning.
Vanlig betong kan upplevas som trist, men Superfloor är rätt så levande, sen kan man ju alltid färga dem. Fast nu är det detaljer utomhus, terrass, källartrappa m.m. som jag slipar med Superfloor.
Inte just nu då det är snö/slask men framåt våren så återupptar jag det.
Inte just nu då det är snö/slask men framåt våren så återupptar jag det.
Klicka här för att svara