Jag tänkte tillverka ett elementskydd kombinerat med några skåp till nyrenoverade badrummet. Som elementskydd tänkte jag ta 12mm MDF i remsor om 35-40 mm. Det blir en ju del remsor, så är det någon som har bra tips på hur jag får alla inom någon mm utan att köpa ett parallellanslag till skenan? Jag är inte säker på att mitt behov i framtiden är speciellt stort av parallellanslagen, därför är jag lite snål och vill undvika att köpa sådana. Hur blir MDF-en om jag ställer den på högkant och kör genom planhyveln?

Skruva eller smältlimma fast ett anhåll av trä eller mdf på sänksågen det funkar iaf bra på en vanlig handklingsåg.
Om du vill köra med skenan borde det funka att sätta klossar på undersidan av den och ha som stöd.

Det är väldigt svårt att planhyvla såna lister på högkant i så fall brukar det funka att skicka in flera samtidigt så dom har stöd av varandra.

Fäst skenan på ett bord med mdf-bitar under vardera änden på skenan, mdf -bitarna ska vara lika tjocka som den du ska såga. Fäst nu ett par anhåll i bordet 35-40mm ut från skenan + klingans bredd. Stoppa i mdf-skivan från bakkant skenan och skjut fram emot anhållen, såga av en bit. skjut fram igen, såga av, osv. Funkar superbra. Jag har testat.

Antingen lägger du en träbit under som klingan går ner i, så du inte förstör bordet. eller så ställer du in djupstoppet så klingan precis inte går igenom mdf'en knäcker och putsar till sista biten, max 1mm typ.

Bra tips Thomasx, det ska jag definitivt prova!

Du kan också göra som larsbj var inne på, att lägga anhållen under skenan och mata in framifrån. Fördelen är att det inte blir något splitter, nackdelen att det kan bli pilligt att få ut biten och lite bökigare om man har många eftersom man får flytta på stora biten varje gång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.