Byggahus.se
Hej,

Har köpt en beggad äldre Festool deltaslip och den behöver nog lite uppfräschning... den vibrerar lite mycket och är lite "vild" när man slipar (har jämfört med en RTS 400). Festool tippar på lagerbyte, ev kanske lite renblåsning räcker... Frågan är om någon har har provat/haft behov av detta? På sprängskissen så ser det inte så svårt ut, enda haken är kanske hur man tar bort det nedre (närmast slipplattan) "spännbandet", någon som gjort det? Lager och spännband fanns på hyllan hos Stimus i Solna...

Så är det någon som har tips/erfarenheter att dela med sig av?

/Magnus

Jag har bytt lager i min DTS400:a. Mina symptom var att maskinen gick trögt, dvs inte på rätt varvtal. Ställde man ner varvtalet till lägsta inställningen lät motorn ansträngd. Bytte övre och nedre lagret i maskinen och allt blev bra. Ett av lagren är rätt stöddigt och kostade nog över 200 spänn.

Vid byte vill jag minnas att skruven som håller motvikten eller vad det nu var (skruven som dras in i motoraxeln) satt som sjutton. Går inte riktigt att hålla emot när man lossar den och det finns risk att man har sönder saker. Jag lossade till slut min med slagskruvdragaren, då var det enkelt.

Utbytesspännbanden skruvas ihop i stället för originalens stansade metallhakar. Det går att sätta ihop ett originalband igen men det är apjobbigt. Om du monterar ett utbytesspännband ska du kolla vilket av originalbanden du tar bort (behöver ju bara lossa det ena). Vill minnas att det vid ett av banden finns bättre plats/urgröpning för skruvspännband. Jag bytte fel, det retar mig även om det inte spelar någon direkt praktiskt roll.

För övrigt lönar sig även rengöring. Byggs upp en del silpdammskakor på motvikter och roterande delar i maskinen. Det påverkar givetvis balansen och skapar vibrationer.

Redigerat:
Tackar för svaret!

Jag kan nog också tycka att den är ansträngd på låga varv... tipset från festool var det nedre lagret och på Stimus (service center) så sa dom inget annat men jag ska fråga dom i morgon när jag åker dit.

När det gäller demontering så funderade jag också på om man kan få loss skruven, dock sa festool att man ska ta ut hela "rotorn", dvs lossa kåpan ovan, ta bort kolen, sedan trycka ut "allt" nedåt... sedan kan man hålla i grejorna och lossa skruven, men om din metod funkar kanske man kan spara lite tid...

Ska tänka på det där med spännbanden...

Funderar faktiskt på att ta med slipen till Stimus och fråga lite snällt vad dom kan tänkas ta för jobbet, dom kanske är lite julsnälla ;-)

Magnus

I min maskin var det bara det stora lagret (det nedre?) som var kasst men ja bytte båda då jag redan beställt båda lagrena.

Ok, då förstår jag, det nedre (närmast slipplattan) verkar absolut vara det större. Det var också det som "festool" rekommenderade att byta. Får se vad dom säger i morgon hos Stimus, kanske blir det en övning hos min far över nyår... han har mer resurser om något strular, fast slipen är väldigt behövd nu vid renoveringen av min furutrapp...

/Magnus

Ett tips som man kan göra på iallafall festools slipmaskiner är att ställa dom på ett bord utan papper på och sätt på maskinen man kan hålla lätt i sladden bakom maskinen. Om den då börjar att hoppa runt studsa och dansa så är det med största sannolikhet inte lagret som är trasigt. Det absolut vanligaste felet är om man tappar maskinen i golvet så blir plattan sned. även tappen på rotorn kan bli sned då blir det lite dyrare. Börja med att ta bort plattan och motvikten så kan man lätt utesluta om det är lagret som är trasigt. Har själv en likadan maskin som Ts och den föl över bord ner på ett betong golv när jag slipade skarndäck och den har jag fortfarande inte lagat den måste jag byta platta och rotorn på. Men å andra sidan så var det ett fal på ca 3 m.

Mhv Pär H

Jag provade det där med att hålla i sladden och det som den vill göra är att spinna medsols, man var alltså hela tiden tvungen att hålla emot. När du säger tappen på rotorn så antar jag att man måste byta det som kallas Stencil (nr: 493162), jag har bytt "slipplattan", men jag antar att du menar den andra plattan (nr: 489128)?

Så det återstår att se då, jag lämnade den faktiskt till Stimus eftersom dom bara tog 250 kr (plus kostnad för lager och klämma, ca 100:) för att byta lagret och rengöring... ska hämta den på måndag.

Tack för infon i alla fall!

Att den små skuttar och spinner är helt ok. Men när den studsar så den välter då är det inte lagret utan som jag skrev innan. Jag tittade på sprängskissen på ds400eq och jag trodde att den såg likadan ut som min RTS 400Eq vid plattan. Nu ser jag att DS och DTS ser annorlunda ut vid slipplattan. När jag skriver plattan så menar jag slip plattan. 489128 är väl påsen? Och ja jag menar stencil.

Ps min personliga åsikt (även från högre ort)är att man skall akta sig för stimus när det gäller reparationer dom är väldigt ojämna. Jag använder mig av Elma maskinservice i hammarby.

Mvh Pär H

Lager är nu bytt av Stimus, såvitt jag kan bedömma verkar det OK. Ljudet är helt annorlunda innan bytet och den är mycket lugnare också samt vibrerar mindre. Den känns dock forfarande lite "vildare" än min kompis RTS400 som är riktigt beskedlig, den kan i princip stå och slipa för sig själv. Men det kanske helt enkelt beror på att det är en deltaslip, dvs det är ju en asymetrisk slipyta som ligger an, den "greppar" ju mycket mindre i spetsen än på motsatt sida... den får snart bekänna färg när jag grundat färdigt trappan...

Magnus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.