1 gol är 1/400 del
0,100,200,300 istället för 0,90,180,270

Vad som är visten med det har jag ingen aning om dock..
 
Gon = nygrader, dvs en vinkelenhet där det går 400 gon på ett varv (jmfr "vanliga" 360 grader).

Hard core geodesinissar föredrar denna enhet.
 
bygga_bo skrev:
Gon = nygrader, dvs en vinkelenhet där det går 400 gon på ett varv (jmfr "vanliga" 360 grader).

Hard core geodesinissar föredrar denna enhet.
typ, samma som att dela in en timme i 100...där en kvart blir 0,25 osv....???
 
Korrekt
 
Om du delar in en timme i 100 "nyminuter" (tror inte att begreppet finns) så blir en kvart 25 nyminuter.

På ett varv (360 vanliga grader) går det 400 gon. Ett kvarts varv (360/4=90 vanliga grader, dvs en rät vinkel) motsvarar alltså 400/4=100 gon.

SC Aeros beskrivning är enkel och bra.
 
Högre upplösning och framför allt lättare att räkna med är anledningen till GON
 
Om det är anledningen till den löjliga enheten Gon, skulle det finnas en massa andra sätt att dela upp en cirkel, som är bättre. Det självklara är radianer, eller den enhet som redan används i militären, Streck (= ungefär mRad). Om man vill hålla sig nära 360 grader, så är 384 lämpligt, eftersom det delar upp sig till primtalen 3x2x2x2x2x2x2x2. Då slipper man det där krångliga med 22,5 graders gerning för en oktagon. Jag röstar för 384 grader på ett varv!
 
I geodesins värld är det sällan man gerar.
Streck ger visserligen en hög upplösning men är lite svårare att räkna med (6300 per varv)
 
[Det självklara är radianer, eller den enhet som redan används i militären, Streck (= ungefär mRad).

Trodde det hette "två fingrar vänster trädet, trädet kallas björk" ;)
 
Ursäkta mattiasp.... blev fel i "Citeringen"
 
Remne skrev:
[Det självklara är radianer, eller den enhet som redan används i militären, Streck (= ungefär mRad).

Trodde det hette "två fingrar vänster trädet, trädet kallas björk" ;)
Nej, så här har jag lärt mig: "Trädet, vänster två fingrar, björken -kallas björken. Observatören observerar, övriga skydd!"
 
haha...du har helt rätt, fick hemska flashbacks från -89 nu...:D
 
Remne skrev:
[Det självklara är radianer
Absolut, takvinkeln på mitt senaste bygge är pi/4.
 
Jag hade föredragit 640 grader på ett varv. Dels för att en "vanlig" grad är ganska grov samt att det hade varit snyggare siffror när man gerar...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.