Jag skall inreda ett sutterängplan och tänkte förbereda för toalett och dusch genom att gjuta in avlopp på strategiska platser. För att lyckas behöver jag ta upp ett hål på 110mm (antar jag, man vill ju ha vettigt rör igenom) i sockeln som lecaväggen står på (se bild). Detta är 50cm tjockt och innehåller ju garanterat (hoppas jag) armering osv.
Kan man göra något sådant själv (dvs hyra vettiga maskiner) eller skall jag ringa betongborrarna? Vad kan sådant kosta tro?
Kan man göra något sådant själv (dvs hyra vettiga maskiner) eller skall jag ringa betongborrarna? Vad kan sådant kosta tro?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maskinuthyrare har s.k. kärnborrmaskiner som klarar den diameter du behöver, har sett priser från 5-600 och uppåt beroende på modell/storlek på maskin. Ibland ingår det borr av olika diameter, ibland hyr man dem vid sidan om.
Ofta tar de även ut en avgift för slitage på t.ex diamandborr.
Om du nu hyr en maskin så tänk efter om du behöver fler hål för annat "matnyttigt" eller för framtida bruk. Vet inte hur mycket grunden försvagas av ett hål eller två, finns nog andra här på forumet som kan svara på den saken.
Ofta tar de även ut en avgift för slitage på t.ex diamandborr.
Om du nu hyr en maskin så tänk efter om du behöver fler hål för annat "matnyttigt" eller för framtida bruk. Vet inte hur mycket grunden försvagas av ett hål eller två, finns nog andra här på forumet som kan svara på den saken.
Aha, heter de så. Skall kontrollera med de båda lokala uthyrningsfirmorna. Tackar för tipset!
Ja, jag kom på att jag antagligen vill ha två hål till för rör till radonsug (om jag nu kommer att använda det vet jag ej, men bra att ha hålet). Ett par hål lär nog inte försvaga märkbart.
Ja, jag kom på att jag antagligen vill ha två hål till för rör till radonsug (om jag nu kommer att använda det vet jag ej, men bra att ha hålet). Ett par hål lär nog inte försvaga märkbart.
Nombz - skumt att uthyraren inte upplyste dig om detta ? Även om jag kört/hyrt kärnborr innan så
brukar de fråga om man vill ha stativ till och om man skall borra horisontalt eller vertikalt.
Förstår nu varför du tyckte det var jobbigt, har man stativ är det bara att hålla veven i lagom spänn
och höra efter så maskinen inte går för tungt.
brukar de fråga om man vill ha stativ till och om man skall borra horisontalt eller vertikalt.
Förstår nu varför du tyckte det var jobbigt, har man stativ är det bara att hålla veven i lagom spänn
och höra efter så maskinen inte går för tungt.
Klicka här för att svara