3 651 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Var kapa / klyva ved?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
På vedbacken.Bågsåg.
(Klyv)yxa.
En massa svett och energi.
En frimånad från gymmet.
Protte
(Klyv)yxa.
En massa svett och energi.
En frimånad från gymmet.
Protte
Rent fysiskt går det förvisso men det är så långt ifrån optimalt att ingen kan rekommendera denna lösning. Rent träd är tungt att kapa och dessutom ofta är det inte rent trä så du förstör klingan snabbt.blob skrev:
Ska du inte kapa/klyva i framtiden så är det knappast lönt att köpa motorsåg och skyddsutrustning. Antingen så skänker du bort trädet via Blocket eller så kollar du om någon kompis/granne har motorsåg? Alternativt om du kan hyra såg OCH skyddsutrustning.
Det är så små mängder att det knappast är lönt att leja in någon med mobilt sågverk eller företag med såg och klyv
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
59 kr
Läs mer
Går och går. Jag hade nog kapat med vanlig motorsåg utomhus och kluvit med en yxa om veden inte är allt för tjurig. Ett halvt träd låter rätt överkomligt, även om det så klart finns riktigt stora träd...
Jag vet inte hur stort ditt halva träd är men har du inte för bråttom borde det gå att lösa kapningen med handsåg.
Klyver gör du enklast och snabbast med en bra klyvyxa. Jag lånade en hyfsad(?) vedklyv för några år sedan och tyckte det gick alldeles för långsamt. Jag gick över till yxa istället och då blev det lite bättre fart på klyvandet.
Som en bonus så blir det inga problem med förvaring och underhåll heller.
Denna kan jag varmt rekommendera:
http://www.gransfors.com/htm_sve/produkter/new_prod/p_storklyvyxa.html
Finns att köpa på flera ställen, jag köpte min för ett par år sedan på Granngården.
Bara som en indikation på hur mycket jobb det är så kan jag säga att jag förra helgen högg upp ett par björkar. Det tog mig ca 1h att klyva upp vad jag tycker är ett medelstort träd (20m högt, 45cm vid stubben.) Även de stora bitarna går lätt att dela med yxan så länge det är färskt.
Klyver gör du enklast och snabbast med en bra klyvyxa. Jag lånade en hyfsad(?) vedklyv för några år sedan och tyckte det gick alldeles för långsamt. Jag gick över till yxa istället och då blev det lite bättre fart på klyvandet.
Som en bonus så blir det inga problem med förvaring och underhåll heller.
Denna kan jag varmt rekommendera:
http://www.gransfors.com/htm_sve/produkter/new_prod/p_storklyvyxa.html
Finns att köpa på flera ställen, jag köpte min för ett par år sedan på Granngården.
Bara som en indikation på hur mycket jobb det är så kan jag säga att jag förra helgen högg upp ett par björkar. Det tog mig ca 1h att klyva upp vad jag tycker är ett medelstort träd (20m högt, 45cm vid stubben.) Även de stora bitarna går lätt att dela med yxan så länge det är färskt.
Ett halvt träd känns inte speciellt stort (i normalfallet). Det finns ju billiga elmotorsågar, vem vet du kanske kan ha nytta av den en annan gång. Kapa med den och sedan lite handkraft med vanlig yxa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden