Hej!

Jag har planer på att beställa en TS55R, men har lite funderingar över vilka tillbehör som jag ska köpa och hoppas att ni som äger en TS55:a har lite tips att ge.

Den huvudsakliga användningen kommer att vara kapning av skivmaterial (MDF, Plywood), men har även tänkt använda den till kapning av innertak (spån) och laminatgolv när vi renoverar lite olika rum i huset.

De tillbehör som jag tänkt mig är följande:

1 st FS1400/2 (Ingår i setet)
1 st FS1400/2-LR32 (Tänkt bygga en enkel LR32-jig till min fräs för att göra hålrader)
1 st Förbindningsstycken
1 par skruvtvingar, FSZ 120
1 st Avvisare för styrskena, FS-AW
1 st Specialklinga för laminatgolv

Det jag undrar lite över är dels om en 1400 skena räcker till för att kapa en normalstor skiva på bredden (1200mm) eller om det blir för lite skena över på varje sida om ni förstår vad jag menar :)

Sen undrar jag också om det är någon som har erfarenhet av specialklingan för laminatgolv, om den är värd pengarna, eller om en universalklinga går nästan lika bra till detta ändamål?

Christian
 
Värt att notera är att förbindningsstyckena säljs ett och ett. Så för att på ett någorlunda stabilt sätt skarva två skenor bör du köpa två stycken.
 
pyro skrev:
Värt att notera är att förbindningsstyckena säljs ett och ett. Så för att på ett någorlunda stabilt sätt skarva två skenor bör du köpa två stycken.
Bra att veta, trodde faktiskt att de såldes i par!
 
Det är bättre med en 800 och en 1400 än två 1400 (imho). Beroende på var du köper den kanske du kan lägga pengar mellan för att få en hålskena som del av kittet.
 
1400 funkar på 1200 ämne men det blir tajt så det blir viktigt att lägga skenan någorlunda i mitten så att det finns både start och stoppsträcka. Så länge de gröna spännen är fortfarande på skenans räls så är det ok. Se bara till att båda alltid har kontakt med rälsen.
 
Och om du vill kunna börja mitt i materialet på ett säkert sätt vill du ha ett kickbackstopp. Det är dessutom (i sammanhanget) billigt.
 
fiskbuggaren skrev:
Det är bättre med en 800 och en 1400 än två 1400 (imho). Beroende på var du köper den kanske du kan lägga pengar mellan för att få en hålskena som del av kittet.

Då jag vill kunna kapa fulla skivor även på längden (2400) så blir 800 + 1400 inte tillräckligt. Kommer antagligen komplettera med en 800 framöver när utrymme i budgeten ges (Läs: Frugan tillåter :))

Kickbackstopp läggs till listan, som du skriver så är det ju småpotatis i sammanhanget.

Hur är det med laminatklingan, någon som har erfarenhet av den?
 
Fördelen med en klinga som är specialgjord för ett matreal är att den fungerar bra även när den blir slö. Kontra en växelvis slipad som är universal som börjar att splittra trät när den blir slö.

Pär
 
Lite sent svar kanske, men själv tycker jag det är alldeles för omständigt att använda två ihopkopplade skenor.
Jag har två 1400 skenor som jag kopplar ihop med två förbindningsstycken och det blir ALDRIG rakt när jag kontrollerar med en rätstege. Vad värre är, om jag sett till att de är raka mot rätstegen och sen drar ihop dem så är de inte raka när jag flyttat skenan till annan plats på skivmaterialet. Då blir det att lossa skruvarna och trycka dem mot rätstegen igen. Nu har jag beställt en makita 3m skena och hoppas det blir enklare.
 
Kave skrev:
Lite sent svar kanske, men själv tycker jag det är alldeles för omständigt att använda två ihopkopplade skenor.
Jag har två 1400 skenor som jag kopplar ihop med två förbindningsstycken och det blir ALDRIG rakt när jag kontrollerar med en rätstege. Vad värre är, om jag sett till att de är raka mot rätstegen och sen drar ihop dem så är de inte raka när jag flyttat skenan till annan plats på skivmaterialet. Då blir det att lossa skruvarna och trycka dem mot rätstegen igen. Nu har jag beställt en makita 3m skena och hoppas det blir enklare.
Har gjort samma sak, och det blev otroligt mycket bättre, du kommer inte att ångra dig.
 
Jag hoppas det :)
En annan fråga jag vet varit uppe, vad har ni att såga på? Mitt garagegolv är med fall runt golvbrunnen så jag har inget plant golv. Jag använder i dagsläget mitt MFT/3 och pallbockar för att lägga på en 16mm mdf skiva som är 60cm bred och 2.44m lång som stöd när jag sågar ner fullstora skivor. Dessvärre flexar den lite.

Hur gör ni andra?
 
Ett större arbetsbord, 1000x2000mm, med MFT-hålprofil i 25mm MDF-topp. Fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Gott, tack för tipsen. Jag har dock ingen väggyta kvar i garaget :) Diverse virke, skåp, bilhjul etc tar upp massa plats.
Jag får fundera på om jag kan göra något som går att höja upp i taket.
Mattias: Varför all denna isolering under mdf skivan?
 
Isoleringen inne i skivan är till för att skapa en sandwichkonstruktion, vilket gör skivan styv och lätt. Skalen är gjorda av vanlig oljehärdad board (masonit). Isoleringen ovanpå är till för att skapa en yta som man kan såga i utan att det gör något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.