Redigerat:
Har själv Biltema kapen, den fungerar, men kvaliten är ju sisådär. Tror båda gör sitt jobb.
Se till att ha vatten och färska klingor bara.

Har kapat klinker, kakel och sten med min.

//Jante

Jag har biltema modellen fast från k-rauta. Den funkar, ranglig, glapp och det är plågsamt långsamt att kapa med den. Dessutom blir inte kanterna snygga då klingan sliter mer i glasyren jämfört med en ordentlig kap, man måste kapa med regnkläder på, det skvätter mycket vatten från klingan.

Jag skaffade en sån här istället, Sigma 3A,
ImageUploadedByTapatalk HD1350541975.154821.jpg
Funkar tusan så mycket bättre och snabbare. Enda gånger jag använt elkapen efter det har varit när jag skulle kapa bort remsor på ett par millimeter.

Som komplement är en Dremel Trio bra att ha för hål och urtag.

Ett annat alternativ är vinkelslip och diamantklinga.

/Kent

Håller med TeroM - Sigma kapen är grym, tror jag har en 3B. Helt otroligt att kunna klippa av 15mm från en 600 platta.

Även jag tror att TeroM har en poäng. Själv köpte jag en liknande kap som de TS visar i första inlägget, men ifrån Bauhaus. Jag har ingenting att anmärka på kvalitén, den är stabil och så länge man inte fyller på för mycket vatten och har skyddet nedfällt så skvätter den inte speciellt mycket. Däremot är det ett problem med kanterna som inte blir lite "taggiga". För min del har det inte varit något större problem eftersom de dolts av antingen en list eller fog.

När vi byggde hus kollade jag lite grann hur plattsättarna gjorde, och de använde i princip uteslutande en "manuell" kap. Såg smidigt ut, gav fina kanter och var tyst.

Sigma 3A

Pris ink moms:
2800kr per styck
[länk]
Ska bara ha den till ett enda hus så jag vill inte lägga allt för mycket pengar.
Finns det inte något mera budget som duger utmärkt till ett hus men inte är en värsting proffsmaskin?

Kan vara värt att nämna att jag vill ha fina snitt då jag t.ex ska avsluta en del kanter helt utan lister.

Redigerat:
Du hittar oftast vettiga (exempelvis Sigma) begagnade på Blocket.

Hade problem med att det slog ur små flisor vid kapning och att det kunde försvinna lite av hörnen när klingan gick ur plattan. Så glasyren uppåt och eventuellt vrida plattan 180 grader och kapa sista biten från andra hållet.
Bökigt, jag vet, men funkar skapligt :confused: ..

//Jantes

P
tycker nog att Bosch nya kakelkap är det ni ska titta på :wow: tror inte den finns i sverige än dock men för oss som har verktyg som en livsstil så kliar det i fingrana :thumbup: kostar 999 dollar i usa så va den kommer att kosta här känns lite svettigt :|

http://www.boschtools.com/Products/Tools/Pages/BoschProductDetail.aspx?pid=TC10
http://www.coptool.com/bosch-10-stone-tile-wet-saw-tc10-07-review/

själv köpte jag julas kakelkap men den höll inte länge. brydde mig inte om garantin utan for och köpte nån Tebo kap på bauhaus för 1700kr,, funkade mycket bättre :thumbup:

Suhagg skrev:
Ska bara ha den till ett enda hus så jag vill inte lägga allt för mycket pengar.
Finns det inte något mera budget som duger utmärkt till ett hus men inte är en värsting proffsmaskin?
Det är det där med att köpa budget och gråta många gånger eller köpa dyrt och bara gråta en gång ...

Jag behövde den till ett badrum, nästa kommer om ett år. Skaffade en enkel kap först, var ju bara ett badrum som skulle göras, och då den inte funkade bra blev det elkapen för att slutligen skaffa Sigman. Halva kostnaden för Sigman i läropengar bara på "skräpverktyg" och då är inte kostnaden för plattor som inte gick att använda med.

Mitt tips, kolla efter en ordentlig på Blocket, hyr en (vilket jag inte valde då plattsättningen inte gjordes i ett svep) eller se om det finns ngn forumnörd i närheten som kan tänkas att långtidshyra en (min ligger bara on samlar damm i väntan på nästa projekt ...)

Du kan ju bjuda på dessa, http://www.pn-trading.se/?tabid=179&tabselect=joasmaleri, fast dom ser ut som om man använt dom för att blanda fixet :eek:

Jag har den från Biltema (översta bilden). Är faktiskt väldigt nöjd med anhåll och annat slet jag loss första dan. Glappt och dåligt konstruerat - men den sågar fint och klingan har räckt till både vedfack, kök och badrum / tvättstuga.

Jag tittade också runt efter en elektrisk kap för ert tag sedan. Har sedan tidigare en manuell kap. Den manuella tenderar att skada ytan lite i kanten. Ofta spelar det inte så stor roll då det brukar täckas av mjukfogen. Nu är min iofs en tämligen billig modell. Kostade runt en femhundring när den inhandlades för ett antal år sedan. Det är möjligt att resultatet blir bättre med en bättre kap, men jag har alltid kopplat det till metoden. Jag jämförde ett antal olika kapar i det lägsta prissegmenget. Min slutsats var tyvärr att det var samma skräp alltihop. Dom var rangliga med allmänt dålig byggkvalitet. Borden var mjuka och vred sig om man råkade belsta dom på fel ställen. Anhållen var heller inte mycket att hurra för. Rangliga och ofta inte i närheten av parallella med klingan. Klingan snurrade förövrigt inte alltid helt jämt heller. Nu är det iofs inte omöjligt att utställningsexen på byggmarknaderna intr är dom som är bäst. Tror maskiner i den här klassen håller dåligt för alla som ska peta på dom på sånna ställen.
För min del slutade det med att jag gick upp lite från den ursprungliga budgeten och köpte en tebo som jag upplevde lite mer som en mellanklass maskin. Den gjorde jobbet bra och det enda jag egentligen kan anmärka på på den är att anhållet var lite mjumt och tenderar att böja sig lite om man pressar för hårt mot mitten på det. Det sitter fast både fram och bak så det är mest att det blir en lite båge på det. Men upplever man det som ett större problem så borde det inte vara speciellt svårt att styva till det lite genom att fästa en bit regel eller nåt på det.

Om jag hittar en beg Sigma hur vet jag att "skäret" eller vad det kallas är ok? Vill inte lägga ut en tusing och sedan köpa delar för 500kr till.

Paul-Staffanstorp
Billigt blir oftast dyrt i längden...

Jag har en Briccolina och de är inte billiga...

show_image_in_imgtag.jpg

MEN... det är absolut inte ofta den används för den manuella Sigman klarar det mesta och det är som någon skrev bara i de fall där man ska kapa bort väldigt smala bitar från en platta som den åker fram... eller om det är natursten som ska sättas då den inte går att knäcka hur som helst... :)

Kan du inte hyra en Sigma bara... det borde väl gå...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.