Jag har precis köpt en gammal hyvelbänk som jag vill serva lite innan jag tar den i bruk. :)

Vad jag läst så ska man smörja trägängorna med talg, men var köper man sådant?
Har ni andra förslag på vad man kan använda i stället för talg?
 
Stearin, äkta modellen.
Akta dig för frun och länsa sen ljuslådan på liljeholmens eller kronljus ;)
 
Ahh, något sådant ska nog gå att rota fram. :)
Ska jag låta det brinna och sedan bara droppa på stearinet?!?
 
Det brukar räcka med att gnida in det.
Men till gängor så kan du säkert smälta det, låter lättare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.