11 272 läst ·
47 svar
11k läst
47 svar
Mikael testar Bosch GLM80 + R60
Så fort mätaren automagiskt har gått över till lutningsmode så går det inte att komma ur denna med mindre än att slå av och sen på mätaren igen.petrho skrev:
Den går automagiskt över till lutningsmätning då den sitter i mätskenan, så långt är allt OK.
Men den switchar även över om man råkar ha ett föremål nära linsen när man slår på mätaren eller startar en ny längdmätning. Och det är då det blir irriterande.
Slutligen, löser GLM80 tillräckligt många problem ...
....för att få hänga med i snickarbyxorna jämt?
Ja det är verkligen en bra fråga.
För att ta invändiga mått så briljerar verkligen lasermätaren.
Att ha mätningarna i en mätvärdeslista är ofta oerhört användbart.
Att kunna ta ut vinklar/lutningar är säkert användbart ibland.
Men ett stort men finns det ju - utvändiga mätningar ...
Dessa är ju ibland omöjliga att utföra med GLM80, ibland möjliga, men krångliga.
Detta medför ju att man kanske ändå inte kan låta måttbandet lämna arbetsbyxorna, och plötsligt ska istället ännu en pryl få plats.
Men helt klart, måttbandet är bäst på utvändiga mätningar, lasermätaren på invändiga mätningar.
Vad det gäller funktioner måttband vs lasermätare så vinner ju GLM80 på ren knockout redan i första ronden. Fast talmetern klarar sig faktiskt en rond iaf då även den kommer ihåg senast tagna mått, men endast ett mått då.
Vad det gäller mätnoggrannhet tycker jag att jag kan säga att det är jämt skägg mellan ett bra måttband och GLM80, på relativt korta avstånd. Sen vinner GLM80 allt mer när mätavståndet ökar, i alla fall så länge man klarar av att hålla laserpricken någorlunda still.
Ty långa avstånd är svåra att mäta med måttband pga av dess nedböjning.
Jag ska prova att hiva iväg 5-meters måttbandet och istället låta GLM80 och en 3-meters talmeter husera i arbetsbyxorna. Det är nog en bra kombo som löser de flesta av mina mätproblem.
Sen måste det nog få ligga ett 5-meters band vid kap/ger-sågen, alltid
....för att få hänga med i snickarbyxorna jämt?
Ja det är verkligen en bra fråga.
För att ta invändiga mått så briljerar verkligen lasermätaren.
Att ha mätningarna i en mätvärdeslista är ofta oerhört användbart.
Att kunna ta ut vinklar/lutningar är säkert användbart ibland.
Men ett stort men finns det ju - utvändiga mätningar ...
Dessa är ju ibland omöjliga att utföra med GLM80, ibland möjliga, men krångliga.
Detta medför ju att man kanske ändå inte kan låta måttbandet lämna arbetsbyxorna, och plötsligt ska istället ännu en pryl få plats.
Men helt klart, måttbandet är bäst på utvändiga mätningar, lasermätaren på invändiga mätningar.
Vad det gäller funktioner måttband vs lasermätare så vinner ju GLM80 på ren knockout redan i första ronden. Fast talmetern klarar sig faktiskt en rond iaf då även den kommer ihåg senast tagna mått, men endast ett mått då.
Vad det gäller mätnoggrannhet tycker jag att jag kan säga att det är jämt skägg mellan ett bra måttband och GLM80, på relativt korta avstånd. Sen vinner GLM80 allt mer när mätavståndet ökar, i alla fall så länge man klarar av att hålla laserpricken någorlunda still.
Ty långa avstånd är svåra att mäta med måttband pga av dess nedböjning.
Jag ska prova att hiva iväg 5-meters måttbandet och istället låta GLM80 och en 3-meters talmeter husera i arbetsbyxorna. Det är nog en bra kombo som löser de flesta av mina mätproblem.
Sen måste det nog få ligga ett 5-meters band vid kap/ger-sågen, alltid
Klicka här för att svara