Jag går i tankar om att införskaffa nya borr då de jag har är helt slut. Ska man satsa på något kit eller köpa lösa borr vartefter man behöver dem. Smart sätt att förvara isf? Såg ett kit från Dewalt som såg trevligt ut på Beijer med en smal spets på för att lättare styra rätt i början. Någon som har testat?

Ska använda borren till olika husbehov dock blir det nog uteslutande i trä och metall.

Jag känner dock att min erfarenhet av olika borr är för dålig så jag hoppas att ni har mer kött på benen 😃

Just DeWalt-borren tycker jag är hemska, speciellt i trä. När dom väl får tag i ämnet dras skruvdragaren framåt med en sån kraft att man knappt hinner släppa knappen. Resultatet är ett fint märke från chucken... :(

Håller med, dom är fullständigt livsfarliga. Har skadat mig på dom åtskilliga gånger!!!

Okej då kanske jag ska stryka dessa... Men vad ska man ha då?

Är det DWs träborr med spets ni pratar om (http://www.verktygsboden.se/borr/traeborr) eller några andra? Det finns ju några varianter.

Annars skall väl DWs Extreme 2 metallborr vara bra. Jag har något sådant i mindre dimension (3-4 mm) och det fungerar utmärkt även i trä (jämfört med mina gamla noname då alltså).

Pratar ni om DWs self-feed borr (http://www.verktygsboden.se/borr/self-feedborr) så förstår jag vad ni menar. Men är man bara beredd på hur de fungerar så är de kanon till större hål. Första gången jag körde med ett sådant så blev jag minst sagt lite överraskad över hastigheten med vilken det drog igenom trät. De är lite dyra bara.

Jag köpte en sats med borr från Projahn på Clas Ohlsson för några år sedan som jag tycker är riktigt bra till både trä och metall. Till metall tycker jag dock DWs Extreme 2 är ett strå vassare.

Till trä ville jag ha något med spets ("brad point") liknande de DW träborr som jag länkade till ovan. Jag provade dessa från Axminster: http://www.axminster.co.uk/colt-twinland-lip-and-spur-wood-drill-bits-set-of-5-prod818251/
Tyvärr blev de en besvikelse. Borren sätter igen nästan direkt så man får hålla på och dra dem upp och ned för att bli av med spånen. Det går knappt att borra ett 3mm hål genom 16 mm MDF utan att ta upp borret minst två gånger. Där är Projahn borret betydligt bättre.

Det var nog DW Extreme 2 som jag tänkte på när jag skrev mitt första inlägg. Funkar dessa till trä också eller bör man satsa på olika borr?

Jag har också en ask med Projahn borrar från C O, men vet inte om de säljer dem längre. De har funkat utmärkt i både trä och metall för mig. För finsnickeri har jag dock en sats med "riktiga" träborrar med spets.

jac skrev:
Det finns fler trådar om ämnet, här t.ex.
[länk]
Där kanske finns något tips?
Tack för alla tips hittills!

Har läst igenom tråden innan och fick väl en del matnyttigt med mig iaf även om jag gärna ser fler tips. Kanske framförallt kring lösa borr kontra att köpa någon form av sats? Ni som köper lösa borr hur förvarar ni dem?

Jag har en drös med lösa märkesborr och några satser (mestadels billiga sats och typ Essvesats eller vad det nu är, inte bästa men inte heller sämsta). När de lösa blev för många så tog jag en 22 mm tjock formplywood och borrade hål med varje storlek, i storleksordning förstås och sedan limmade jag en tunn masonit med blanka sidan mot plywooden, kommer inte ihåg vilket lim men troligen superlim (som funkar riktigt bra för blanka ytor mot varandra). Eftersom jag har typ alla storlekar upp till 13 mm så tog jag 0,5 mm större borrhål. D.v.s. 5,0 mm borr i 5,5 mm hål, 5,5 i 6,0 o.s.v. tills sista borren.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.