Verktyg & Maskiner
Otto-Von-Stern: Är lite tveksam till billiga borr men ser att Verkter säljer SDS-plus borr från Makita för en ganska billig peng och undrar om det är någon här som har testat deras Economy borr och kan ge lite feedback på hur hållbara de är?
Robert-san01: Noterade att nytt för 2015 verkar vara nakna Festool i Systemer. Fundrar på en DWC men får nog räkna lite på om det blir basic eller vanliga 5.2 settet.
Remne: Nilfisk Aero 26-2L PC en sugare med lång slang, mjukstart, dammklassad, reglerbar motoreffekt, verktygsuttag och semiautomatisk push and clean....och HÄR till ett tyvärr bättre pris än jag gav i somras... :)
End: [citat] Jag tycker att du hade enormt med otur att huset var 10,8 m. Ser inget bra med det, för annars kanske du hade idag ett maffigt fräsbord eller kanske till och med en domino! I ditt ställe skulle jag förklara för min bättre hälft att det är konstruktionsfel och göra om det men nu med ändspont. :-D
bax: Det finns ändlösa remmar också, jag uppgraderade min gamla hyvel med sådana. MomentumTools i t.ex. S-vall har nog vad du söker. Jag köpte av dom här: http://www.jemtvulk.se/
SBH: jag kör icke med batteri automater. känns helt onödigt. för mycket maskiner blir batterimaskiner. vem saknar sladdmaskinen när batterierna är slut eller står i laddaren och man är högst uppe på taket eller liknande?
badtastex: Har svårt att tänka mig att det skulle vara några större problem att ordna med extern brytare till GMF1600 om man har den monterad i ett bord. Det är ju en ganska enkel kontakt som sitter mellan bas och motor. Kan meddela att GMF spännhylsor passar hyfsat i några av Ryobis fräsar - upptäckte det av en slump när jag köpte en 1/2" hylsa till min bosch. Skulle personligen vilja ha dubbla
roadss: Jag ska renovera min lägenhet lite och vill köpa EN skruvdragare / borrmaskin. Jag vill såklart att den ska vara så liten och lätt som möjligt men har ändå mer eller mindre bestämt mig för en 18v maskin för det är inget finsnickeri den kommer användas till. Kommer mest att dra skruv med den men den måste också kunna borra i trä och orka med hålsågar och att blanda fix, därför
SBH: [citat] lättast med hole in one. "blade runner" är inte bra. den slutar fungera ända jag saknar ibland är remsskärare. fasverktygen behövs inte där har man ju gipskniven. något som är trevligt att ha är ett gipsbord. något man ska ha när man gipsar är dammsugaren, blir mycket trevligare å jobba då
FTIS: Så, nu när sambon och dottern sover sött tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter av att handla verktyg i utländska nätbutiker. Jag har handlat som företagare, och vet inte om det spelat in i den service jag fått. Däremot är det ett stort plus att slippa ligga ute med momsen. Det räcker med att ange sitt momsregistreringsnummer för att handlare inom EU får göra detta avdrag
Mikael_L: Jag tackar för alla bra svar. Jag känner att det nog har klarnat för mig, med hjälp av de bilder som lades upp. Jag har t.o.m identifierat de slående sakerna i sprängskissen (länken i mitt första inlägg), det är alltså del 39 och 41, där 41 drivs av motorn och slår till mot 39, men med någon luftkudde eller så mellan. Och anledningarna till att man inte hamrar metall mot metall kan
frdd: Denna var jag på väg att köpa tills jag insåg att min borrhammare har 50mm hals.(standard på vanliga borrmaskiner är 43mm) Wolfcraft 5027: http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/verktyg/elverktyg/borrstativ-pid2029#Description
jonko: Flinks säljer lobomatic, brukar köpa deras kombinerade borr/gäng/försänkare bits där.
Yrrol: http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Vinkelhake-och-linjal/Strykmatt-20704/ 50kr
Remne: [citat] Det är oxå sant, men har man en slagdragare till skruvandet så tycker jag personligen att tyngd och kraft är guld värt vid behov och det överväger iaf i mitt tänk.....
Remne: Jag hade velat tipsa om Metabo SXE425 en trevlig maskin med sk turboläge för bra/bättre avverkning och ett humant pris ;)
Remne: Jag köpte denna från Jula bara som "slit o släng" när man håller på....tycker den är bra och prisvärd....
Polyene: Hittade den här informationen angående sågklingor och fräsar, och det verkar som att "Best" har en bättre ytbeläggning och bättre vibrationsdämpning jämför med "Expert", d.v.s. ger finare snitt. http://www.bosch-pt.com/gb/media/gb/ac_professional/files_8/AC_SK4-2014_GBEN.pdf Så jag antar att man kan tänka på ungefär samma sätt när det gäller slippapper.
verktygsgurun: Tyskland är ju med i EU så det är inga problem med momsen. Enklast är om du uppger ditt VAT nr när du handlar och att de du handlar av inte debiterar någon moms. Så fungerar det iaf när man handlar från prishammeren.dk
verktygsgurun: [citat] Likadant med Dewalt....sjukt irriterande!
trojlee: det blir kontakt/ej kontakt när det pendlar i värme genom motstånden...det är som en kall lödning, det fungerar ibland och det beror på utvidgningen i materialet pga värmeutveckling. Brukar vara lätt att byta. Sitter direkt på fläkthuset.. / M
FredrikR: Just den som länkas till på Amazon använder NiCd accar, och det är rätt 90tal, tyvärr. :) Du får en Fusion för samma peng, med nyare teknik och bättre batteri.
Robert-san01: Då har julklapparna till verktygen kommit från Schmidt. :) Har saknat uppsamling till sänken när inte vill släpa fram damsugare mm men inte vill se ut som en snögubbe. Hittade att man kan byta infästning till den som sitter på TSC och vips kan man sätta på den påsen! 10015824 heter delen man behöver + själva säcken. [bild] Ja, det blev en påse till Kapexen och skenor och
TräNa: En av mina youtube favoriter Paul Sellers hävdar att ett set som numera finns tillgängligt på LIDL är rätt lätt att slipa till finsnickerikvalitet. https://www.youtube.com/watch?v=Ki8tt-VjwqI Själv fick jag av frugan ett set med körsbärsklistermärken på från bauhaus som jag för några dagar sedan tänkte slipa till, tyvärr så trodde jag att jag fick flata stenar genom att gnida dom