Jaha, dags att byta bort sin gamla, sneda, ärvda, skräpfräs. En i golvet tappad Cotech som bara gör mig arg.
Mitt användningsområde kommer vara allt möjligt och jag kommer bygga ett bord att kunna montera den i. Såg en mycket bra tråd om ett sådant bygge, här på Byggahus.
Några kandidatfräsar har jag hittat:
Bosch GMF 1600 CE, bra med två fötter, belysning och kraft (kanske väl mycket kraft?) och tung. Nollspänningsbrytaren är inbyggd och jag vet inte om det kommer funka bra i bord med extern av/på.
Bosch GMF 1400 CE, samma som ovan men lite klenare, billigare, lättare och utan belysning. Startknapp på kroppen och ej i handtaget. Ingen nollspänningsbrytare.
De Walt 625, slitvargen verkar detta vara.
Festool OF 1010, finns just nu i kit med 80 cm skena för 4500kr.
Festool OF 1400, lite dyrare vilket kan förväntas av en Festool.
Så, alla förslag och åsikter om ovan tas gärna emot. Jag har kört fast.
Mitt användningsområde kommer vara allt möjligt och jag kommer bygga ett bord att kunna montera den i. Såg en mycket bra tråd om ett sådant bygge, här på Byggahus.
Bosch GMF 1600 CE, bra med två fötter, belysning och kraft (kanske väl mycket kraft?) och tung. Nollspänningsbrytaren är inbyggd och jag vet inte om det kommer funka bra i bord med extern av/på.
Bosch GMF 1400 CE, samma som ovan men lite klenare, billigare, lättare och utan belysning. Startknapp på kroppen och ej i handtaget. Ingen nollspänningsbrytare.
De Walt 625, slitvargen verkar detta vara.
Festool OF 1010, finns just nu i kit med 80 cm skena för 4500kr.
Festool OF 1400, lite dyrare vilket kan förväntas av en Festool.
Så, alla förslag och åsikter om ovan tas gärna emot. Jag har kört fast.
~4200:- ink. frakt i L-Boxx från Tyskland.Ludwig skrev:Jaha, dags att byta bort sin gamla, sneda, ärvda, skräpfräs. En i golvet tappad Cotech som bara gör mig arg.
Så, alla förslag och åsikter om ovan tas gärna emot. Jag har kört fast.![]()
Av de tester jag gjort så funkar det med extern av/på. När motorenheten sitter i en bas, med intryckt knapp går den igång när sladden sätts i/spänning slås på.
Nu i september är det sagt att sken-adaptern FSN-OFA ska släppas.
Från början kändes den stor och nästan skräckinjagande, men efter lite användning är det inget jag tänker på.
Anslutningssladden är lite plastigare än sladdarna som normalt sitter på blå Bosch, det är det enda negativa jag kan säga efter knappt ett år med den.
Redigerat:
Skenadaptern för de nya skenorna (FSN) är inte släppt ännu, den som du kikat på är troligen för de gamla skenorna. Inget fel med den men det kanske är lite säkrare med de nya skenorna. Speciellt om du har en sänksåg eller annat verktyg för/med skenor.
Ahhh ok! Är det sån stor skillnad så skenorna och adaptern inte är kompatibla med varandra så blir det ett problem helt klart! 
Hur ser de nya skenorna ut och vart hittar man dem? Och adaptern, vart finns den att beskåda?
Edit: är det FSN-VEL som är den nya? Jag får i så fall inte ihop hur man kopplar den till fräsen?
Hur ser de nya skenorna ut och vart hittar man dem? Och adaptern, vart finns den att beskåda?
Edit: är det FSN-VEL som är den nya? Jag får i så fall inte ihop hur man kopplar den till fräsen?
Redigerat:
FSN-VEL är till för att sammankoppla två skenor för längre arbetslängd.
Den nya fräsadaptern heter FSN-OFA men den hittar du inte på Boschs sidor eftersom den inte är släppt ännu. Toolstop har en bra bild på den:
Den skall vara kompatibel med Festools skenor så om du vill skaffa en Festool produkt senare så kan du köra GMF 1600 på dessa skenor också.
Den nya fräsadaptern heter FSN-OFA men den hittar du inte på Boschs sidor eftersom den inte är släppt ännu. Toolstop har en bra bild på den:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den skall vara kompatibel med Festools skenor så om du vill skaffa en Festool produkt senare så kan du köra GMF 1600 på dessa skenor också.
Ok, det var så den såg ut.. Men måste man skruva fast den i basen för att kunna använda den? Det känns lite jobbigare än att sätta den på anhållets styrpinnar, men såklart smidigare när den väl sitter på plats!
Ja då är det ju inte direkt så jobbigt.. Några sekunder kanske man kan lägga på montage av den adaptern.
Den adaptern är väl förresten inte kompatibel med makitas skenor på det viset den gamla är?
Men å andra sidan så kanske det är bättre att satsa på en ny.
Den adaptern är väl förresten inte kompatibel med makitas skenor på det viset den gamla är?
Men å andra sidan så kanske det är bättre att satsa på en ny.
Den släpps i september även i Tyskland.
Vad har du för märke på resten av dina maskiner? Selling point för mig på GMF 1600 var följande:
Dubbla baser (för fräsbord)
Kompatibel med Bosch-skenor (som jag har)
Smidig belysning i motorenheten.
Har man festoolprylar och kanske någon gammal enkel fräs att sätta i fräsbordet kanske en OF1010 eller OF1400 är bättre val. Är också nöjd med min gmf 1600 men ibland känns festools helhetskoncept mer genomtänkt...
Vad har du för märke på resten av dina maskiner? Selling point för mig på GMF 1600 var följande:
Dubbla baser (för fräsbord)
Kompatibel med Bosch-skenor (som jag har)
Smidig belysning i motorenheten.
Har man festoolprylar och kanske någon gammal enkel fräs att sätta i fräsbordet kanske en OF1010 eller OF1400 är bättre val. Är också nöjd med min gmf 1600 men ibland känns festools helhetskoncept mer genomtänkt...
Redigerat:
Maskinparken är minst sagt blandad..
Blå och grön Bosch skruvdragare (förekommer i tråden om renovering av batterier)
Gammal BD cirkelsåg, omöjlig att döda!
Blå Bosch hyvel
Den förbannade cotechfräsen
Blå Bosch slagborr
Makita sticksåg
Gammal BD excenterslip mycket seg trots otroliga mängder arbetstimmar
Grön Bosch multiverktyg.
Cotechs gamla tjutande bandslip
Gammal Bosch planslip, fruktansvärd att arbeta med!
Åsså en tormek och lite annat.
Mycket skulle jag vilja byta ut, men jag har svårt att byta så länge det funkar. En del saker använder jag nästan aldrig så då funkar det. Verktygen jag använder mest är:
Skruvdragarna
Sticksågen
Excenterslipen
Cirkelsågen
Hyveln
Och de funkar bra tycker jag.
Blå och grön Bosch skruvdragare (förekommer i tråden om renovering av batterier)
Gammal BD cirkelsåg, omöjlig att döda!
Blå Bosch hyvel
Den förbannade cotechfräsen
Blå Bosch slagborr
Makita sticksåg
Gammal BD excenterslip mycket seg trots otroliga mängder arbetstimmar
Grön Bosch multiverktyg.
Cotechs gamla tjutande bandslip
Gammal Bosch planslip, fruktansvärd att arbeta med!
Åsså en tormek och lite annat.
Mycket skulle jag vilja byta ut, men jag har svårt att byta så länge det funkar. En del saker använder jag nästan aldrig så då funkar det. Verktygen jag använder mest är:
Skruvdragarna
Sticksågen
Excenterslipen
Cirkelsågen
Hyveln
Och de funkar bra tycker jag.