Byggahus.se

Spikpistol?

1. B
    Medlem Nivå 8
    Hej!

Ska göra följande i vår:

Spika nästan 100 meter golvlist, 60 meter taklist, spika panel och lockläckt utomhus.

Jag kanske borde köpa en tryckluftsdriven spikpistol. Jag har idag ingen kompressor och vill inte lägga ut en förmögenhet på spikpistolen och kompressorn.

Jag vill de flesta vanliga spikar och dyckert ska passa till pistolen, ingen skummt märke där bara vissa sorters spik fungerar. Jag kommer nämligen att sätta golvlist mot lättbetongväggar där det behövs speciella spik för sånt. Det måste alltså passa.

Tacksam för svar.

2. N
    Medlem Nivå 2

Re: Spikpistol?

Kompressor för spikpistol är billigt, pickorna drar ca 1l luft per slag så om du inte är läskigt snabb så duger vilken kompressor som hellst (jag har en 24l jula-grej som kostade 2000, med 153l/min så kan jag spika ihjäl mig innan luften tar slut)

Däremot så tvistas det mycket om spikpistoler, måga säger att billiga pickor ger märken. Jag köpte dewalt-pickor från USA, ca 1700 för en dyckert-picka och 2500 för en framing nailer. när det gäller framing(panel + regelspikning) så anser jag att om pickan lämnar lite märken spelar det ingen roll då spikarna ändå målas över alt täcks in.

För dyckert-spikning för lister etc så skulle jag om jag va du satsa på en bra modell.

/Johan
    ps. det finns många trådar om detta på detta forum, kör en sökning. ds.

3. saturnus
    Medlem Nivå 11

Om det gäller en längd på 100 meter, kan det underlätta med spikpistol. Men är det bitar och samtidigt ett passande och gerande, blir det nog enklare med den handdrivna hammaren. Man får inte glömma böket med kompressor och slang, om det gäller ett engångsjobb.

Tänk också på känslan att få hålla i spiket och driva in detta för hand, med spikpickan kanske du även får gå efter med hammaren och banka in de spik som sticker ut, och inte tala om alla fula märken på dörrfoder m m.

4. N
    Medlem Nivå 2

Det är __Tuffare__ med spikpicka!
    Svärfar mobbar mig varje gång vi träffas då jag endast ska bygga en sommarstuga.

5. B
    Medlem Nivå 8
  6. S
    Medlem Nivå 7

Ifall du skall göra det under en begränsad tid kan du ju hyra istället, i alla fall om det rör sig om ett engångsjobb..

Du kommer även att behöva två olika pistoler, det finns mig veterligen ingen pistol som tar allt från små dyckert (listerna) till 4" (ytterpanelen)..

7. ACME
    Medlem Nivå 12

Å så vitt jag vet så finns det ingen spikpistol som tar listspik/"Finska pinnar" till lättbetongvägg.

8. B
    Medlem Nivå 8

Jag trodde det fanns nån special dyckert som fungerade med det?

9. S
    Medlem Nivå 3

Har en Biltema spikpistol för knappt 500:- Har spikat ca 10.000 dyckert med den. Och totalt sett är jag ganska nöjd med den. Är dock en sak som är lite störande med den som gör den svår att använda till lister. Vid var kanske 40:e spik så gör den ett "dubbelslag". Den drar i en dyckert och slår sedan till för att dra i ytterliggare en på nästan exakt samma ställe. Tror det har med känsligheten i avtryckaren att göra så tänkte roa mig med att skruva isär och se om det går att justera på något sätt.

PS! Smidigt med spikpistol när man inte vill slå fingrarna blå. !DS

// Snozzi

10. P
    Medlem Nivå 2

Någon som har använt sig utav Biltemas "Värsting" ..... och skulle vilja ge lite kommentarer om den och vilken typ av kompressor man behöver.

Tänkte köpa en sådan när jag skall sala på takstolarna för isolering odyl

/ Thomas

11. P
    Medlem Nivå 5

Jajjemän. Jag har skjutit tusentals spik med den. Funkar precis lika bra som pickorna hos maskinuthyrarna.
    Har satt en sån där automatisk oljesmörjning på den.

12. P
    Medlem Nivå 5

Angående dyckertpickor som ger fula märken. Visst gäller det bara pickorna som både kan skjuta dyckert OCH klammer, pga att pinnen som knuffar i dyckerten är lite bredare för att också kunna knuffa i klammer. Så verkar det vara på min billiga dyckert/klammarpicka.

13. P
    Medlem Nivå 2

Kanon !!!!!

Hade du en kompressor från biltema också...? och i så fall vilken...?

/ Thomas

14. P
    Medlem Nivå 5
    • Laddar…
  15. P
    Medlem Nivå 2

Tack.... Men funkar det verkligen med en så liten kompressor?...
    / Thomas