Verktyg & Maskiner
vectrex: Tack för tipset! Satte fast en tuschpenna i centrum på utsugshålet genom att göra en cirkel i papp med ett hål i mitten där pennan sattes fast. Pappcirkeln pressades sen fast i hålet. Med hjälp av den uppritade cirkelbågen så passade jag in ett cirkelanslag på rätt radie och fräste sedan en mall. Med mallen fräste jag sedan hål i MDF skivan. Tror det blev riktigt bra, får se om
pär h: Badtastex det är så som jag har mätt fast jag förde klockans magnet fot längs med klyvanhållet och fått värden. Men när jag sågar så är det ett större värde om man mäter på biten man sågat, än om man mäter på en stillastående klinga. Jag skall göra flera tester så man får ett medelvärde. Bör bli mera pålitligt Mikael du är hjärtligt välkommen till mig två halva
Pysslarn: Hej och tack för synpunkten och tipset, ska ta en seriös titt på den. När det gäller vad som ska svarvas är svaret idag: vet inte! Svarven är egentligen en present till min far, men eftersom den ska stå i min verkstad så har jag tänkt att själv sätta snurr på den då och då. Då kan det nog bli en och annan skål också. //Ronnie
sblixten: [citat] Ja, så är det, men skall du hitta en cirkelsåg som dels har bra spånuppsamling samt går att ställa så den sågar precis intill "läppen" så risken för flisning minimeras så är utbudet litet och prislappen kommer hamna ungefär som en sänksåg. Det bli iaf ingen stor skillnad och begagnatutbudet lär vara ännu lägre än för sänksågar.
HasseTeknik: Verkar som om små tält kostar lika mycket som slungan :( Blir nog någon annan lösning. Får fundera under våren/sommaren. Tack alla ni som engagerat er och kommit med tips.
Charley1968: Hade hittills tur med mina maskiner, de var bra kalibrerade. Kan också tycker att man lär sig någonting om maskinen av att kalibrera själv. Om man är osäkert kan man ju be försäljaren att gör det tillsammans med en. Sedan ser jag det också lite som Mats: Snickeriarbete ,för mig, är mm-arbete. Jag behöva inte den tiondedels precision vissa sträver efter.
pleqtiz: [citat] oftopic nu men: har själv varit sugen att köpa en sådan men hur klarar den 90mm spik? läste i DMH när dom gjorde (repotage,recension) om den att den inte orkade driva in 90mm spik helt? kanske använda slät 90mm?
Eld: Jag har ett par Quick Grip som jag haft i 10-15 år och är jättenöjd med dem. Jag har också flera Bessey, de är mycket starkare och går dessutom att efterspänna genom att vrida åt. Nackdelen med dem är att de är bökigare att lossa. Det går inte att backa snabbspännaren under belastning utan man måste först skruva loss den. Om man skulle göra misstaget att spänna med
fahlis: Ser ut att vara ett bättre begagnat krustadjärn. Ska se om jag hittar någon bild av ett färskare. Hittade detta vid första försöket: [bild]
badtastex: Du har säkert rätt i att det går att få bättre flöde Pär men det känns som en ganska ordentlig ombyggnation för att nå dit. Vad tror du att det kan ge för siffror? Hur stor är aeran innan stosen? Såg den här filmen som jag blev lite inspirerad av: https://www.youtube.com/watch?v=awmWxu5v7MI
tacho: Samtidigt rekommenderas tryckluft i vissa fall av tillverkarna själva för att rengöra elverktyg. Brukar inte vårda verktygen i någon särskild omfattning. Om de är byggda för att tåla en tuff miljö på ett bygge och i en ouppvärmd verktygscontainer så ska de nog hålla bra länge i måttligt bruk i hemmiljö, trots lite damm här och där :)
mattiasp: Den här brädan sitter på en inbyggd hylla, men det är exakt samma utformning på fönsterbrädorna. [bild]
Eklunda: Ska titta på en ny Hammer 4400 nästa vecka. Blev det någon N 3800? Nöjd i så fall?
Corran: Jag som trodde jag hade hittat något som kunde vara en lite alltiallo hemmavid, det hade jag uppenbarligen inte. Tänkte det var lite praktiskt med one glue to fix them all - allt från små hängare i badrummet (praktiskt att det går att få bort snyggt) till fågelholk och annat smått utomhus där det är fukt och kallt. Precis som i datavärlden så finns det väl inte en lösning som är
pär h: Tror generellt inte att det är ett problem. Vissa saker går att lösa som att ha en tvär böj ovan golvet precis efter sågen som kan göra större bitar som lätt åker med som Daniel sa kan fastna i som man lätt kan ta bort och rensa. eller så har man ett nät någon stans som kan fånga upp bitar Men skall man göra en sådan extremt permanent lösning så rekommenderar jag att man har
teed: Sedan kan det vara bra att ha lite koll på deras mobil app, då dom lite nu o då ger 10-20$ rabatt om man handlar via mobilen. Sedan kommer liknade på nätet med
tacho: Kan du inte provköra den mot en likadan i butiken där du köpte den? Annars kanske det finns någon här på forumet som har en du kan jämföra med. Jag skulle nog försöka filma fenomenet (om möjligt) och visa här och för Hitachi. Att den börjar slira i borrläget, eller hoppar över till momentinställning själv för att sedan börja slira, låter inte rätt. Den borde köra tills dess
Robert-san01: Kollade med en som reser mycket med RC batterier och det är fritt från USA med batterier under 100Wh. 100-300Wh är det max 2st/person. Så det är bara att fylla väskan med batterier! :)
Gruvberget: [citat] Jag köpte ingen Briccolina, det blev Biltemas modell helt i metall. Köpte diamantkapskivor från Kina (supertunna) och det blir väldigt fina snitt som passar mig bra. För 600 kr är Biltemas kap helt ok för "hemmajobb". Spindeln och spindellåset är inte utfört med högsta precision så lite wobbel på skivan blir det förstås.
jac: Googla på "mitre saw station" eller "chop saw station" så hittar du massor med bilder som kanske kan ge lite inspiration. Sista bilden i detta inlägget visar en tjusig variant: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/219677-masse-gone-me-n-tal.html?perpage=15#post1809095 När sågen inte skall användas så skulle man kunna lyfta bort den och lägga en skiva i mellanrummet så
frdd: En sån här att klyva med (kan ju bli valfri längd) och sen separat kap/ger-såg? Och ny (klyv)klinga till handcirkeln. http://m.youtube.com/watch?v=uIt4i8g7ZAc
thomasx: [citat] Det kommer säkerligen att betala sig på fler vis än så, var så säker ;)
Purre: [citat] Klart det går, man mäter hur mycket som är ihop pressat med ett skjutmått. Elpress anger iaf hur stor en kabelsko ska vara efteråt, dom har även provpinnar som man kollar käken i gången mot.
Mikael_L: Jag upplever Metabos egna bord KSU400 som bra och stabilt och ett bra köp. Jag har dock endast tittat, klämt och känt på det i någon butik. Men jag skulle valt detta bord, netonnet och bauhaus brukar ha det till OK pris.
P-plats: Jag kör med det på min Caddy och den skyddar riktigt bra då ytan blir lite mjukare. Ljusbilden försämras marginellt men inget bilprovningen sagt något om MEN vad jag förstår så är det inte lagligt att sätta någon form av film på en Helbilsgodkänd bil. [bild]