Verktyg & Maskiner
badtastex: Gjorde en mallplåt med 20mm hål genom en kontakt på jobbet för ett tag sedan och provade den ikväll. Det här blir nog min metod för nästa MFT-skiva... [bild] Eftersom mallen har samma hålstorlek som den slutliga skivan skall ha så måste man använda ett kopierstål, i mitt fall ett med toppmonterat lager. Tanken är väl sedan att man kan tvinga fast mallen i ena hörnet av skivan och
FredrikR: Jag tror du vänjer dig vid tyngden rätt snabbt dock. Däremot tror jag inte du kommer ångra dig, om du kör på med hammare eller skruvis så länge, och beställer en spikpistol från eBay. :)
Jonas-F: Beställde en Makita tigersåg och en LED-lampa från dom i natt och nu när jag vaknade så hade jag fått ett mail om att paketet är skickat så än så länge så verkar det vara en mycket bra sida. Bra priser med hyffsade fraktkostnader och snabb behandling av ordern, så än så länge är det toppbetyg, bara att hoppas att man får det man har betalat för nu då.
Sister ray: Jag kan bara buga och bocka för alla svar! Nu fattar jag exakt hur jag ska göra, både med och utan bordssåg. Tack!
MathiasFr: En liten uppdatering efter 4 års användande. Jag är otroligt nöjd med detta så kallade kompromissval, Numatic NVQ370. Jag har inte haft några problem med denna dammsugare och använder den för att städa en lägenhet samt hobbysnickeri. Häromdagen skulle jag byta påse efter att ha jobbat en vecka med en butiksinredning och upptäcker att påsen är trasig och det är fullt med såg- och
stomneby: Storebro renoverar och säljer maskiner fortfarande. Så en gk195 är ett ganska säkert kort som lite större svarv och dom har väl funnits på varenda verkstadsskola i landet. Blomqvist har några mindre trevliga maskiner och de har reservdelar tillgängliga fortfarande se till att köpa en som har spännhylsor som komplement till de vanliga chuckarna. Jag personligen gillar mindre svarvar med
prototypen: [citat] Men låt inte tvätten stå kvar där i kylan bara. Protte
Moffe: Hej alla. Jag är ny på forumet och har en fråga. Jag har köpt på mig en del Festool suff såsom cms bord med tillbehör och såg ts75 samt fräsen of1400. Har varit ute och kollat lite I handeln på sågklingor och nu undrar jag, kan man använda 216 mm kilngor till ts75:an. MVH moffe
nookie: Hej, Det blev tillslut Dewalten men jag fick det för fantastiska priset 999 kr på Maxi Ica. Varför vet jag inte, eller om dom har någon kampanj men billigt vart det! ha det bäst =)
Herr Hysteres: För de få som ännu inte tröttnat på mina ändlösa analyser kan jag berätta att jag i slutändan droppade enhandskravet och beställde en GEX 125-150 från Prishammeren. Det verkar vara en trevlig mellanprismaskin som kan göra både det ena och det andra. Vem vet, den kanske till och med klarar av några av de saker jag skulle ha RO150 till. God Jul på er allihopa! HH
Cgong: Har någon ett tips på adapter till spånutsuget så Festoolens 27mm slang passar? tack på förhand!
Lemon 2010: Tack för inputen Daniel_N [citat] WORD! Jag får gå ned på det lokala möbelsnickeriet och köpa någon planka och fråga lite tips, och vad jag absolut inte skall göra... finns säker på youtube också. Är det lättare att göra bort sig än på bordsågen? EMCO:n verkar ju vara relativt frekvent på Blocket så jag antar att det en smal sak att få tag på reservdelar i Stockholms
Dheri: Helt rätt, det ska vara bygma, jag läste alldeles för slarvigt i essboxtråden
Shakula: [citat] Du får köpa de här istället. Samma pinne med tryck, men rejält mycket dyrare per pinne... :confused: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Verktyg/Omrorarpinne-10-st-361306/
Fiskaren: Så! Det krävdes en rejäl böj för att det skulle bli rakt! [bild] Tack för tipset.
FredrikR: Nog mer prisvärt detta: http://www.ebay.com/itm/Bosch-Linienlaser-GLL-3-80-P-BM1-Deckenklemme-LR2-L-Boxx-Gr-2-/161467163121?pt=Toilettentrainer&hash=item25983161f1 Stativet med 3 ben kostar nog inga 900 att köpa till löst, utan mer knappa 300:-
Alriksson: Åk till din bygghandel och prata med dom. Många kan ta hem grejer från dlh. Du kommer få betala för skivstorleken som ligger närmast dina mått men om du frågar så får du säkerligen skivan kapad i dina mått. http://www.dlh.se/Produkter/Construction/Filmbelagd_plywood/Slitskyddsplywood_Vira.aspx http://www.dlh.se/Produkter/Construction/Filmbelagd_plywood/Slitskyddsplywood_Hexa.aspx I
cust3000: [citat] Ja, varav den yttre är "flytande"
SBH: [citat] hoppas på att du skämtar. något sånt är inget man ger FRUGAN!!!!
nino: Jo det gick bra med Rotexen, tog kanske 25 min att slipa 40 60 80 120, fast de flesta borden hoppade vi 40 pappret på. Fick tag på en som gjorde det åt mig, blev kanske 7-8 bord max om dagen resterande tid var lack och tid att bära fram å tillbaka
DennisCA: Släng inte 4-6000kr i sjön på nytt hobbyskräp är min rekommendation. Kolla begagnat annonserna och se om du har något i närheten du kan åka och testa i person. Kolla om du hittar nån INCA eller Ejca/luna såg i passande storlek.Viktigt att du kan åka och testa sågen i person själv om du inte vill mecka. Jag köpte en gammal dundersåg för 2000:- nyligen och den kräver lite jobb, men
Fred vom Jupiter: Kan rekommendera Weras julkalender även om det är lite sent för det nu. Innehåller alla möjliga roliga bits, hållare och mejslar.
Robert-san01: Lyfter tråden... Kom någon fram till om det är 2500 eller 4500 man som hobby-snickare vill ha? Festool skriver att 4500 är för gips och 2500 för spån och OSB. Funkar det inte alls att köra golvspån och OSB med 4500:an?
jonmo: [citat] Petigt, men tråden gällde FMT250Q. Verkar som att FMM250Q är utgången.
1alexander: Köpte nyligen en grovdammsugare. Velade mellan Nilfisk multi 30t inox och kärcher mv6 premium. Läste runt en hel del, men kunde inte bestämma mig. Slutade med en Nilfisk, delvis av priset samt har jag märkt att nilfisk har lite mer användarvänliga lösningar på sina saker (Mv6 har 4st "möbelhjul" medans nilfisk har två större bak och "möblhjul" fram, vilket jag tror gör den lite
bellman83: Jag testade en Bosch GCM 8SJ, alltså utan L. Den saknade broms vilket jag häpnade över. T.o.m min gamla 800 kronorssåg från ÖoB har det. Har L-versionen broms?
hobbykille: Gekås har ett rätt så stort sortiment av ryobi , om du nu råkar ha vägarna förbi..