Mikael_L
Såg en sprängskiss på en Makita borrhammare nu
http://www.makita.se/tool/15207/DHR202Z.html

Inser att jag fattar nada.

Ibland står det pneumatiskt borrhammare, så man ska tro att det sitter en liten kompressor i verktyget, eller vad?

En slagborrmaskin har jag för mig endast har en taggig/vågig bricka som stöder axiallagringen till chucken, och därigenom fixar slag (eller vibrationer ska det kanske kallas) på borret.

Men kan någon förklara för mig hur en borrhammare fungerar?
 
Wikipedia:
Borrhammaren skiljer sig från slagborrmaskinen genom att slagen åstadkoms av ett hammarverk som verkligen slår på bakänden av borret/axeln.
På enklare slagborrmaskiner brukar slagen däremot åstadkommas genom någon form av excentermekanism och det är istället det tryck som användaren lägger bakom borren som reglerar slagkraften.

3chamber_sealing.jpg

TE-1000-AVR-cutaway-300dpi.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
M
Det där är bilder på mejselhammare utan rotation. Här är en borrhammare:

10_cad_chp5e2_disected_view.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Såg en sprängskiss på en Makita borrhammare nu
[länk]

Inser att jag fattar nada.

Ibland står det pneumatiskt borrhammare, så man ska tro att det sitter en liten kompressor i verktyget, eller vad?

En slagborrmaskin har jag för mig endast har en taggig/vågig bricka som stöder axiallagringen till chucken, och därigenom fixar slag (eller vibrationer ska det kanske kallas) på borret.

Men kan någon förklara för mig hur en borrhammare fungerar?
Pneumatiken är helt enkelt den kolv du ser i sprängskissen som med hjälp av luften överför energin till "slavkolven" som i sin tur hamrar på borret eller mejseln.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Har själv fått känslan att man inte får lägga på för mycket av kroppsvikten på en borrhammare, då tycker jag den tar sämre. Anledningen skulle då vara att då borren slagits på och det skall slås på den igen så får slaget ingen fart eftersom man så att säga trycker på maskinen och äter upp slaget... Hängde ni med där? :confused:

Min Makita borrhammare av mellanklass (HR2450) fungerar absolut bäst utan att belastas jättehårt, dvs bara trycka så hårt man gör vid borrning i typ metall och låta maskinen göra jobbet. Minst skak men ohh vad mycket bättre/snabbare den borrar, i betong såväl som granit.

Ju hårdare jag trycker på maskinen ju sämre tar den.. är min slutsats.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
M
geschwint skrev:
Har själv fått känslan att man inte får lägga på för mycket av kroppsvikten på en borrhammare, då tycker jag den tar sämre. Anledningen skulle då vara att då borren slagits på och det skall slås på den igen så får slaget ingen fart eftersom man så att säga trycker på maskinen och äter upp slaget... Hängde ni med där? :confused:

Min Makita borrhammare av mellanklass (HR2450) fungerar absolut bäst utan att belastas jättehårt, dvs bara trycka så hårt man gör vid borrning i typ metall och låta maskinen göra jobbet. Minst skak men ohh vad mycket bättre/snabbare den borrar, i betong såväl som granit.

Ju hårdare jag trycker på maskinen ju sämre tar den.. är min slutsats.
Helt riktigt.

Det finns fler nackdelar med att trycka hårt; Speciellt när man borrar i granit eller annan hård sten så blir det för mycket friktion och därmed värme i borrspetsen vilket ofta resulterar i trasigt borr eller att det slits på tok för fort. Speciellt med billiga borrstål, men jag har även sett ett 24mm hitachi-borrstål förstöras totalt på bara tre 15 cm djupa hål av en snubbe som hängde med hela sin tyngd på maskinen. Ej att rekommendera.
 
Mikael_L
Jag tackar för alla bra svar.
Jag känner att det nog har klarnat för mig, med hjälp av de bilder som lades upp.

Jag har t.o.m identifierat de slående sakerna i sprängskissen (länken i mitt första inlägg), det är alltså del 39 och 41, där 41 drivs av motorn och slår till mot 39, men med någon luftkudde eller så mellan.

Och anledningarna till att man inte hamrar metall mot metall kan nog vara flera. Ljudnivån, slitage på delarna och att borret ska kunna röra sig olika långt beroende på hur hårt material man borrar i.
Ja bara mina gissningar då, men detta kan jag komma på.


Jag gillar att ha ett hum om hur olika saker fungerar och förstå principerna. :cool:
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.