Hej!

Såg att Jula har rea på vattenpasset Stanley Fat Max 1800? Nedsatt 300 kr. Hur är det i kvalitet?

Mikael_L
Precis, kolla ravepers länk.

Har du inte höga krav på känslighet så tror jag det är ett utmärkt val, särskilt då det är nästan gratis. :)

Det är i alla fall enligt mig betydligt bättre än allt annat i prisklassen. En del andra pass med pris under 300 är i det närmaste odugliga, detta pass är lika bra som Hultafors enklaste serie som vänder sig till hantverkarna = bättre än hultafors hobbyserier.

Samma pass som bahco passet som diskuterats i en annan tråd nyligen.

Jag är nöjd med mitt. Köpte det för ett par år sedan. Det är rakt, inte krökt om diskuterarts om andra billiga långpass. Känsligheten är lite för dålig för finlir, men man lär sig sitt pass och i detta fall får man titta lite extra länge och noga, så att bubblan verkligen ligger exakt lika långt från markeringarna.
För dessa pengar tycker jag att jag fick mycket för de samma.

Tack för alla svar! Köpte det igår och det kommer säkert duga för mina arbeten.

Helt klart ett prisvärt pass, instämmer i att det inte är lika känsligt som andra men uppskattar detta många gånger då jag upplever MST som exakt men "hysteriskt"

Jag vet inte om det finns olika utföranden på dessa men på mitt passar blåsan
precis mellan strecken så jag behöver inte titta så noga, men har ett annat pass
med den egenskapen att blåsan är mindre än mellanrummet och det blir jobbigt
att bedömma om blåsan ligger "mitt" i.

De 4-5 stycken som jag kollade på Jula hade en blåsa som precis gick från ena strecket till det andra.

Var på Jula idag då jag behöver ett längre pass. Jämförde Stanley passet med MST och det är stor skillnad i känsligheten, stanleyn kändes väldigt trög i jämförelsen

Med det som fraför allt gjorde att valet för mig blev en MST var kanterna på Stanleyn. Ytorna som läggs mot ytan man mäter verkar på Stanleyn vara en ren fräst aluminium sida utan eloxering. Hade sån sida på Biltema 1200 passet jag hade tidigare (tippen för den numera då den inte mättre korrekt och är ersatt av ett Hultafors HV 1200) och den ytan lämnade spår på underlaget man la den mot, bla var jag tvungen att byta två kakelplattor då den räfflade ytan lämnade svarta spår i glasyren, som inte gick att putsa bort. Även på vita melaminytor har jag fortfarande svarta spår efter det passet.

Vet inte om det är lika illa med Stanley passet men obehandlad aluminium kommer alltid att oxidera och den oxiden kommer att släppa mot andra ytor och gnidas in av den frästa kanten i så fall.

Sen har jag väl även lärt mig läxan, satsa inte på budget på prylar som skall vara nogranna, finns för många prylar som jag köpt budget modeller av men senare fått byta ut mot kvalitet. Visst svider det lite med en MST men den lär ju kunna "skrivas av" på rätt många år.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Väcker upp denna gamla tråd eftersom jag är ute efter ett långpass och Jula har ett bra erbjudande på detta pass för närvarande.
Är det någon som har upplevt problemet med att det färgar av sig på underlaget med Stanleys pass?

Mikael_L
Jag har haft ett sådant där Stanley på långlån, haft det säkert bortåt 3 år nu :o

Men förra veckan blev jag tvungen att lämna igen det, då ägaren började behöva det igen.

Så helt lämpligt har ju alltså Jula kampanj igen på just detta pass. Jag har gått och varit småsugen på att slå till varje gång passet har varit på 400 eller 300-kronors kampanj (det verkar återkomma med viss regelbundenhet). Och jag har ju redan kommit fram till att det är ett bra budgetval.

Så även denna gång stod jag och klämde och kände på Jula och var sugen som bara den.
Men så tog jag fram Hultafors 180cm MST och jämförde och så tänkte jag till sist, näää, ska jag köpa ett till vattenpass ska jag inte köpa ett nästan bra pass, även om det är ett utmärkt budgetalternativ, utan jag ska vänta till den dagen jag behöver ett långpass och då åker jag in på Jula och köper en Hultafors Mästarstege.

Jag har börjat lära mig av läxan att köpa bara ganska bra verktyg (eller ibland, ganska dåliga !! :o)

Jag håller alltså med TeroM här i inlägg #9.

Även om jag även tycker att 300:- för denna Stanley är ett fynd.
Men det blir trots allt skillnad på slutresultat om man har ett bara bra vattenpass eller ett väldigt väldigt bra. I alla fall om det ska bli tokrakt i våg eller lod.

Det beror ju på vad du ska göra. Jag har MST och den retar mina perfektionistskadade nerver.
För att få något gjort istället för att mäta och avväga dagarna ända funderar jag på denna FatMax.

Sen är det ganska jobbigt att hantera MST då den har vassa kanter, man får vara noga med att inte slå den mot det fina nya parkettgolvet eller dörren man just installerat.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för svaren!
Det som Mikael_L skriver bekräftar ju att man egentligen vill ha en MST, men det är just det som End beskriver (och priset) som gör att jag nog satsar på Stanley FatMax ändå till att börja med.

Mikael_L
End beskriver även "förbannelsen" med ett känsligt vattenpass. Man kan hålla på och justera nästan hur länge som helst, då passet har så känslig bubbla så är det alltid lite fel, typ.

Ibland är det inte fullt så viktigt och man lägger onödigt lång till på att nivellera rakt.

Det var visdomsord jag hörde från en gammal snickare: "korta vattenpass ska man ha när man bygger hus, annars blir man aldrig färdig".

• Gilla
injonil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.