Verktyg & Maskiner
FredrikR: [citat] Nej just ek är nog lite hårt, men för andra lister och panel funkar den bra.
Helioz: [citat] Det stämmer, klassningen har endast med fukttålighet att göra. Vinterlimmet bör dock vara snäppet svagare då det är vanligt lim blandat med glykol vilket ger frostskyddet. http://lim.se/dokumentation/funktionsguide-bygglimmer/tralim/ http://media.schoenox.net/casco/brochures/1301trlimsbroschyr.pdf
corre: En TIG ska såklart gå att nyttja, men har du en MIG/MAG redan så kör med en borr. Om du inte ska göra mer än några meter så är det oceaner snabbare än allt annat (utom en färdig punktsvetsmaskin).
oceanis: [citat] Det gäller att ligga på topp.......:thumbup: Ett litet klipp på en "herrejösses" tapetborttagare: https://www.youtube.com/watch?v=_u49w4vAl2U (se spec 1,35 min i klippet)
DennisCA: Jag tog 19mm stålrör, väggtjockleken var 1,5mm, det är grövre än vad som användes i videon, dom borde ha varit 18mm med 1,2mm tjocklek.
nino: att stativ blir bra vingligt om du ska starta, bättre med en vagga lite lågt när du ska skruva men mycket stabilare Står den länge så kan man pytsa i lite olja och dra runt den för hand 455 det är stort det :)
danne_08: Hornbach säljer en bra ställning, den går också att komplettera med fler moduler om du behöver nå högre vid ett senare tillfälle. Jag köpte alla 3 modulerna för något år sen och är mycket nöjd med den. Den känns mycket mer gedigen än de som Bauhaus och Jula har i samma prisklass. Tyvärr har dom ju ingen vettig websida i sverige men här är den på tyska:
camaro1969: tack för urklippet! då kan den inte vara sämst iaf... det jag reagerar på är att det blir dubbelt så dyr med 1 (ETT) batteri! då kan man istället köpa ett paket på tex prishammeren.dk med 2 batterier och en skruvdragare samt denna skruvautomat för typ samma pengar, då är det ändå 3Ah som ingår.. detta fattar ja inte riktigt... visst man får en laddare men hallå?
Rosten1000: Jag har denna kompressor till att fylla luft i däck, skruvdragare för att byta däck och till min däckmaskin. I minst laget om man vill kränga många däck på en gång. Men oftast är det bara till en bil och då funkar det okej. Tycker storlekan är bra för man kan bära med sig den om man vill göra något med den på en byggnadsställning eller liknade.
FredrikR: [citat] Vad är det som inte funkar som det ska? Borde inte vara några problem att använda annan gas än original, dock kan man få lov att byta 'capen'.
FredrikR: [citat] Från den här säljaren. http://www.ebay.com/itm/SENCO-Fusion-F-18-18V-18-Gauge-2-1-8-Brad-Nailer-6E0001N-NEW-/331335021097?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4d251b3229 Där ser du frakt, och tull/moms specat. Tog ganska lång tid, och spårningen slutade när det kom till Sverige, men allt kom fram i oskadat skick. Beställde en 16G i somras, förmodligen inhandlas en 18G från samma
thomasx: Se där ja, det var ju onekligen ett bra pris, synd att de inte har 51mm med, för det behöver jag också.
MaxPax: Enligt vissa är panasonic de bästa dragarna alla kategorier. Jag har aldrig provat någon, men om Hilti säljer Panasonic-dragare med sitt namn på så utgår jag ifrån att det är bra grejjer. Jag tror du blir galet nöjd.
georgep: Ja, det blir nog åt de hållet. Tack allihopa :-)
Ola C: Senast jag var på Hornbach berömde jag dom för initiativet att ta in dessa prylar i sitt sortiment. Killen jag pratade med sa att det kommer mer saker i stil med detta, jag passade på att ge lite önskemål om bla t-tracks. Det står alltid nån där vid "godishyllan" och rotar bland prylarna så jag antar dom säljer en del i alla fall.
lordi: Jag tror biltemas variant snart är slutsåld. Hörde att NASA köper upp allihop för att ha som hjälpraketer :)
peppen: Vi valde att skrapa bort gipset och göt sen in värmeslingorna i avjämningsmassan. Det blev riktigt bra.
ljhnilsson: [citat] Räven. Där smög sig mina tänkta inköp.. Jag som tänkte att jag kunde motivera inköpet med att jag redan hade hälften av grejerna:) Jag är inte lika sugen på PSR varianten då jag tycker den är alldeles för stor och tung. Ville dessutom ha en med hex fattning istället för chuck.
Sydväst: Var och kände på 160 på bauhaus igår. Nice. Rätt lätt och skönt grepp. Makitan bredvid kändes klumpigare och tyngre klart. Klar fördel mot 1400 är att belysningen kan slås på konstant, och verktygslös inställning. Satte i ett blad och det kändes stabilt.
Daniel_N: Vassare stål är bättre, men fortfarande svårt att fräsa ett så litet stycke över ändträet. Coolt o festool är båda bra, men festool är ej värt mer än cobolot i mina ögon. Vad är det för trä du använder dig av? Ska du göra många? Kanske slipa kan vara ett alternativ?
badtastex: Du postar nog i lite fel avdelning, skulle tro att du får fler svar i delforum "Verktyg, maskiner & fordon". Byggde nyligen två olika dammsystem och lade upp en lite projekttråd här: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/242837-projekt-dammhantering.html Hittade både en massa avloppsrör och också en ganska billig och trevlig slang på Bauhaus.
Purre: Den cirkelsågen som ingår i makita-kittet var då inte mycket att hänga i granen. 25,5mm tar den i djup vilket jag tycker är på tok för lite. Cirkelsåg bör man köpa en med sken och då är det väl sänksåg som gäller. Skenan är ovärderlig anser jag eftersom det gör en cirkelsåg riktigt vettig! Bara lägga ut skenan efter märkena och börja såga. En vanlig cirkelsåg måste man
tobztobz: Inget klickande alls, möjligtvis när man drar nyckeln till startläget (en gång). Tack Mattias, ska testa följa dina instruktioner. Mvh, Tobias.
aivo: Jag har nog svängt lite i frågan och funderar på om inte ett compact bord är att föredra iafl. Det är ju så mycket lättare att frakta runt, får plats i bilen osv. Får komplettera med ett rullstöd för längre kapningar. Rullstödet har jag ändå som extra utmatningsstöd till klyvsågen.
Blend: Lite sent kommenterat.. Men du försökte väl använda bulten som ska sitta på handtaget och skruvat handtaget med bulten som ska hålla sågen i fästena? :-)
Ola C: Kapsläden är väldigt användbar även om man har ett justerbord. I mitt fall är det nog 80/20 användning av släden kontra användning av justerbord, men det är såklart beroende på vad man bygger och hur van man är att jobba.
trattalask: Nej, generellt sett kan man inte vara byts batteri till ett med högre/annan spänning (antal volt). Om det ens passar fysiskt är maskinen inte anpassad för det. Tror det är Panasonic som har någon serie som kan köras med batteri med olika spänning. Men jag lämnar bara det som en parentes i detta sammanhang.