Jo det är jag helt med på och är toppen när man står och bankar som fan på stämjärnen för att ta upp ett hål.prototypen skrev:
Men inte lika bra när man finsnikrar och gör det för hand
Vilka Bahco är det som är konformade? Jag har dom orange-svarta och har inte lagt märke till det...men jag tröttnade visserligen påTormekslabbandet ganska omgående och kör numera med Veritas slipjigg och diamantstenar.
Hursomhelst, om mina Bahco skulle vara konformade så känns det intuitivt ur minnet som de är bredare upp mot skaftet, och då faller teorin om att det skulle vara för att inte "klämma i hålet".
Edit. För övrigt föredrar jag Bahcona framför de Narex jag också har, tycker eggen håller bättre och stålet är tjockare.
Hursomhelst, om mina Bahco skulle vara konformade så känns det intuitivt ur minnet som de är bredare upp mot skaftet, och då faller teorin om att det skulle vara för att inte "klämma i hålet".
Edit. För övrigt föredrar jag Bahcona framför de Narex jag också har, tycker eggen håller bättre och stålet är tjockare.
Redigerat:
Jag har flera varianter. har 414, 424 plus ett modell med helsvarta handtag. om jag inte minns helt galet så har jag problem med 414 och dom svarta. Är lite osäker på hur det är med 424 då jag inte satt dessa i någon spik enOla C skrev:
Mina är också orangesvarta, köpte ett set med tre stämjärn med tillhörande svarta plastslidor. Vet inte vad de har för nummer. Precis som Ola säger är även mitt minne att de är bredare närmre skafftet. Dvs garanterat att klämma om man bankar in dem i ett hål.Ola C skrev:Vilka Bahco är det som är konformade? Jag har dom orange-svarta och har inte lagt märke till det...men jag tröttnade visserligen påTormekslabbandet ganska omgående och kör numera med Veritas slipjigg och diamantstenar.
Jag mätte på mitt stämjärn när jag var ute i garaget igår eftersom jag funderade. Riktigt så illa som jag trodde var det inte. Stämjärnet var mycket riktigt smalare närmre skilde en mm mellan eggen och längst bak innan skafftet.pyro skrev:
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Jag tycker gamla E.A Berg är utmärkta, mycket för pengarna jämfört med nya i samma prisklass. Den angående slipning, förr slipade dom utan jiggar på en vanlig gotlandsslipsten, likaså brynade med vanligt stenbryne, fungerade utmärkt då, fungerar utmärkt nu. Lär er slipa och bryna på frihand istället
Gör jag både med mina knivar (både snickeri, gör själv knivar, och jaktknivar, såklart olika slipning beroende på användande), och stämjärn.
Och jag blir nu självklart dumförklarad för detta, men det fungerar som sagt utmärkt att slipa på frihand och tycker fler borde lära sig det istället för att köpa stenar för flera tusen och specialjiggar o.s.v.
Och jag blir nu självklart dumförklarad för detta, men det fungerar som sagt utmärkt att slipa på frihand och tycker fler borde lära sig det istället för att köpa stenar för flera tusen och specialjiggar o.s.v.
Jag förstår inte din slutats att "Fler borde..." Jag vågar påstå att en absolut majoritet får ett bättre resultat med bra utrustning i det här fallet. När jag jobbade professionellt med verktygstillverkning hade vi 6-axliga skipmaskiner som kostade ungefär lika många miljoner. Vi var då säkra på att resultatet blev bättre än om vi hade anställt gubbar med gotlandsstenar. Det är inte som med skruvdragare, att resultatet blir detsamma oavsett utrustningen. Men jag är jätteimponerad av att du är så duktig!
Nej, verkligen inte dumförklaradAmarace skrev:
En bra jigg hjälper å andra sidan till att hålla slipvinkeln lika varje gång man bryner verktyget. Fördelen med det är att man tar bort mindre material och blir klar fortare. Det är trots allt roligare att slöa ner verktygen än att vässa dem. Jag föredrar en billig eclipse-kopia som slipjigg men andra vill hellre ha lite flashigare, typ Veritas.
Ett gotlandsbryne ger en väss egg men den blir hållbarare om man också polerar den på ett fint bryne (6000 +) eller striglar med fin pasta.
/B
Men förstår jag dig rätt att denna kommentar gäller generell verktygstillverkning? Ett par stämjärn skulle väl inte avverka bättre med denna sexaxliga slipning?
Även andra exemplet, knivar så tycker att hemmaslipning slår knivar i övre medelklass, typ global.
Även andra exemplet, knivar så tycker att hemmaslipning slår knivar i övre medelklass, typ global.
En av mina youtube favoriter Paul Sellers hävdar att ett set som numera finns tillgängligt på LIDL är rätt lätt att slipa till finsnickerikvalitet.
https://www.youtube.com/watch?v=Ki8tt-VjwqI
Själv fick jag av frugan ett set med körsbärsklistermärken på från bauhaus som jag för några dagar sedan tänkte slipa till, tyvärr så trodde jag att jag fick flata stenar genom att gnida dom mot varandra(hade säkert gått med rätt rörelse). Men det blev med en skateboard ramp vilket jag missade i stressen att hinna med hela mitt set med iallafall 200 stenen.
https://www.youtube.com/watch?v=Ki8tt-VjwqI
Själv fick jag av frugan ett set med körsbärsklistermärken på från bauhaus som jag för några dagar sedan tänkte slipa till, tyvärr så trodde jag att jag fick flata stenar genom att gnida dom mot varandra(hade säkert gått med rätt rörelse). Men det blev med en skateboard ramp vilket jag missade i stressen att hinna med hela mitt set med iallafall 200 stenen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden