Byggahus.se

dammsugare vilken, vilken passar mig

1. B
    Medlem Nivå 13
    då jag är helt novis på de här med dammsugare, har tänkt att köpa en festtool, då jag vet att de är bra kvalite, men har inte susing om vilken man ska välja:S

det den kommer användas till är till kap såg/ överhandsfräs i första hand,

såg att det fanns en mini, men att någon var lite missnöjd med den, då de sög lite dåligt, och tyckte att 1 snäpp upp var en bätte val... så hjälp mig redan ut alla modeller,

2. P
    Medlem Nivå 3
    Har du några övriga Festool verktyg? Har man inte det tycker jag inte den är prisvärd. Har en CTL 26 själv för att den passar ihop med övriga verktyg samt att man kan ställa lådor på den och sist men inte minst går det att gömma slangen i den.
    Annars Feins dammsugare ska tydligen suga bättre, låta mindre och kosta mindre så det kan vara ett alternativ anser jag.

3. P
    Medlem Nivå 5
    Mitt enda Festool-verktyg, en TS55, passar utmärkt på den medföljande slangen till min Bosch GAS 25, så bara för att man har andra verktyg från Festool så måste inte dammsugaren vara det. Ett plus kan ju så klart eventuellt möjligheten att sätta fast lådorna uppepå vara, men det beror ju på hur man har tänkt att använda den.

Ett tips kan vara att beställa från Tyskland. Även med fraktkostnad så blev det runt 1000:- billigare än att beställa från Sverige för min del.

4. Shakula
    Husägare Nivå 7
    Alla Festool har samma motor och sugförmåga åtminstone upp till CTL26. Enda skillnaden är storlek samt vissa saker kopplat till fysisk storlek.

Har själv en CTL26 och är väldigt nöjd med den. För mig var det en lagom storlek som gör att jag kan om jag vill sätta på exempelvis verktygshållare om jag så önskar i framtiden. Är fortfarande på min första påse efter snart ett år, men då är jag en glad amatör som kanske använder den en gång i veckan max. Så möjligtvis att det hade varit bättre med en mini/midi för mig.
    Men som de andra skriver så finns det andra som är lika bra om man inte har andra Festool verktyg.

5. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Har en Festoolgrej, och det är CTL26.
    Passar bra till de flesta av de Boschgrejer jag har. :)

6. T
    Medlem Nivå 10
    Har du ngn länk till vart du köpt:)?
    //
    M

7. B
    Medlem Nivå 13
    Mini/ mid

Finns de bara en av varje eller är det en hel uppsjö av dom mindre modellerna och

Det skiljer ju inte jätte mycket mellan mini å
    Mid, inte när jag kolla lite snabb nu

8. P
    Medlem Nivå 5
  9. P
    Medlem Nivå 3
    Mini och midi finns bara i en version av varje. Det är dessutom samma dammsugare förutom underdelen som är något större på midi så den rymmer 15l istället för 10l.
    Sen finns CT17 som dom hävdar dock är för städning.
    CTL26E är nästa som även finns i CTM/CTH (dammklassning) och som autoclean för automatisk rengöring av filtret. Så är inte jättemånga olika modeller ändå som finns.

10. il_duce
    Medlem Nivå 7
    Kan tillägga att den ctl mini/midi som säljs nu är en uppdaterad och bättre modell än den som förekommer i vissa gamla trådar här. Hur mycket bättre vet jag inte men jag har en och har inte haft anledning att klaga.

11. P
    Medlem Nivå 3
    Samma motor i alla dammsugare numera. Anledningen till lägre siffror på mini och midi är den 90 graders anslutningen som sitter i toppen har jag fått höra.

12. Jckssn
    Medlem Nivå 9
    Står inför samma val. Jag har snöat in mig lite mellan Midi och Minin men tycker prisskillnaden och yttermåtten är för lika för att välja Minin.
    Hade nog köpt en Fein Dustex om det inte vore för att jag har en sänksåg från festool och gillar systemtänket.
    Har idag en biltema grovis men den har för kort slang och sitter dåligt i verktygen. Så tänkte använda festoolen till snickerierna och biltema-sugaren till betongdamm / våtsugning.

Men jag avvaktar lite, även minin / midin blir rätt dyr när man köpt till longlife-påse + städkit.

13. T
    Medlem Nivå 10
    festoolen har väl inte filterrengöring?...vilken maskin måste man gå upp till för att få det?Bosch?Har dustex det?Kärcher?
    /
    M

14. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
  15. P
    Medlem Nivå 5
    Bosch har "semiautomatisk" rengöring på alla modeller (SFC) , och från GAS 35 och uppåt finns även helautomatisk rengöring (AFC).
    Den semiautomatiska innebär att man ställer vredet för av/på/verktygsautomatik i ett fjärde läge, då skakas filtret i cirka tio sekunder, och sedan stängs den av.