Byggahus.se

Mina erfarenheter av att handla verktyg utomlands

1. F
    Medlem Nivå 1
    Så, nu när sambon och dottern sover sött tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter av att handla verktyg i utländska nätbutiker.
    Jag har handlat som företagare, och vet inte om det spelat in i den service jag fått. Däremot är det ett stort plus att slippa ligga ute med momsen. Det räcker med att ange sitt momsregistreringsnummer för att handlare inom EU får göra detta avdrag direkt. Man bokför sen den fiktiva summan som både ingående och utgående moms, om någon förstår vad jag menar.
    Jag vill tillägga att jag självklart inte har någon annan anknytning till butikerna än som konsument, samt att detta endast är mina erfarenheter, så ta det för vad det är. Nåväl, till saken:

Schreinerwerkzeuge Schmid

Omfattande utbud av framför allt Festool och Protool, men även lite Makita, Fein etc. Bra priser och fri frakt till Sverige om man handlar för över 350 euro. Hyfsat snabba på att svara på mail, och om man handlar för större summor kan man få en liten rabatt (2-3% har jag lyckats med). Enkla att ha att göra med, saknade en sågklinga i en beställning och den skickades samma dag som jag påpekade detta. Skickar in garantianmälan till Festool, så man slipper göra detta själv.

Dictum

Fina handverktyg, ni vet typen man helst vill hänga upp på väggen och bara ta ner och smeka lite på helgerna. Hyfsade priser, ibland lite höga. Har fungerat felfritt när jag beställt härifrån. Roligt att de skickar sina välgjorda kataloger utan kostnad.

Dieter Schmid

Lite samma inriktning som ovanstående, gott om japanska stämjärn och andra trevliga handverktyg. Har väldigt goda erfarenheter av deras service, mycket hjälpsamma när man behöver specialhjälp, tar sig tid att svara på frågor och anstränger sig för att lösa eventuella problem.

Gerschwitz

Stort utbud av till exempel Festool, Mafell, Wera, Bessey och Tanos. Dåliga att svara på mail och låg servicenivå i mitt fall. Snabb leverans. Bra priser på delar av sortimentet.

Bort & Herkert

Mindre handlare med stort sortiment av Festool, Mafell, Fein samt lite tryckluft och diverse. Mycket bra priser på Mafell. Väldigt god servicenivå, har bara mycket goda erfarenheter av att handla här. Frakten kan bli förhållandevis hög för skrymmande paket. Å andra sidan var de en av få handlare som kunde tänka sig att skicka verktyg över 30 kg när jag köpte ny såg.

Alternate

Har en hiskelig mängd olika varor, allt från mobiltelefoner till gräsklippare. Bosch, AEG, Makita, DeWalt med mera. Snabba på att leverera och bra priser.

ESSKA

Stort utbud av verktyg för verkstaden, mycket tryckuft. Inte mycket annat jag kan tillägga, fick det jag beställde snabbt och smidigt med helt ok frakt.

Toolstop

Stort utbud av bland annat Makita, Bosch, Metabo, DeWalt samt mycket stort utbud av handverktyg av från de större tillverkarna, till exempel Bahco, Trend, Stanley och Wera. Jämfört med tyskarna väl höga priser ibland. Snabb leverans och inga konstigheter.

Prishammeren

Dansk sida med märken som Bosch, Makita, Fein, Panasonic etc. Priserna kan visas i SEK. Ibland bra erbjudanden på elverktygen, men framför låga priser på extra batterier de gånger någon har ”lånat” av mig ute på jobb. Hyfast snabb leverans.

Ok, de var de jag kom på i skrivandes stund. Hoppas det kan vara till hjälp för någon annan därute. Överlag tycker jag det är smidigt och relativt problemfritt att beställa från andra EU-länder, och man har tillgång till ett otroligt gott utbud.

/Fredrik

[SUB][/SUB]