DennisCA
DennisCA: Genom lite slump så han som tippade sågen till en Göteneds träffade en som jobbat på företaget jag köpte den ifrån på en gruppträff för fysioterapi. Uppenbarligen inget fel på sågen, mest en perfektionist till chef som oftast bytte ut maskiner för minsta lilla. I detta fall var det väl att spånuppsamlingen var lite primitiv. Bladet var ett diamantblad och användes till att kapa
23 svar · 4,5k läst
Remne
Remne: Köp en billig o släng när du är färdig, så slipper du låna ut den till grannen om han vet om att du har bra grejor.. ;) Är inte 115mm lite klena maskiner för takpannor?? :x
3 svar · 2,2k läst
Remne
Remne: Jag skulle ta snöslungan, med en sådan i garaget är det garanterat ingen snö på flera år..... ;)
3 svar · 1,3k läst
pär h
pär h: Dom blad som är runda är mycket tjockare en dom som är anpassade för fin sågning. Så man får en större springa med dom. Så vill man såga mycket vinklar även 90 gr hörn så bör man välja ett tunt blad för fin sågning. Tror faktiskt att hyvlar.se har blad efter som dom säljer värdens bästa löv/kontur såg (tycker jag). Pär
3 svar · 4,0k läst
E
enmorot: Hej Tack för alla svar! Även jag funderade över ifall jag kommit åt slagborr läget men icke, vibrationerna är för övrigt för små. Däremot slog tanken mig att i och med att det är en slagborr (som det självklart ska vara och inget annat) så kanske man får acceptera glapp i chucken (då denna ska vara rörlig)? Far min är hantverkare och har en del finare borr, ska som Tacho säger
6 svar · 1,7k läst
P
Pärran: Jula, Swedol, verktygsboden. Det borde finnas lite varsomhelst.
1 svar · 560 läst
hantverkare1
hantverkare1: Tror jag fortsätter med mina billiga klingor. Jag gör av med ca 3-4 st om året så det kvittar egentligen.
6 svar · 2,0k läst
S
Sam_u_El: Någon som kan avgöra om dessa ser kompatibla ut med exempelvis fein och bosch?
2 svar · 1,8k läst
ceson
ceson: Här är en hemmagjord variant till:) [video=youtube;iSX2Pp-KdZk]https://www.youtube.com/watch?v=iSX2Pp-KdZk&list=UUO39zTYpvWL5jx2q15Ma_Hw[/video] Ritningen finns här. på Izzys hemsida`.
8 svar · 5,7k läst
·
Frustrator
Frustrator: Hej! Har för en billig peng kommit över en gammal webo-borr. Tanken är att fräscha upp den, skaffa ett vettigt bord/fot och använda den. Det glappar en del i splicen och tänkte försöka demontera den till viss del för att se över, plocka bort svart gegga och sen smörja allt. Problemet är att jag inte vet vilken modell eller om det finns någon sprängskiss till den. Min goggel-fu är
0 svar · 1,0k läst
·
TorpAnders
TorpAnders: Klauke , Greenlee mfl fabrikat, (verktygs)grossister gärna med elrelaterat sortiment Elfa har...och dom här http://www.bohlin-nilsson.se/produkter/produkt/25499/rund_halstans_greenlee_-slugbuster- Priserna drar iväg efter storlek som sagt..
4 svar · 2,0k läst
dof
dof: Ser ut som att regulatorn som sitter där har väldigt klen anslutning. Ny regulator i uttaget på tanken kommer att lösa problemet.
51 svar · 11,3k läst
·
B
badtastex: Jag byggde en fräslyft för ett tag sedan enligt ritningar från woodgears.ca, denna lyft använder i princip samma teknik som en CNC (kuggstång) men är helt byggd i trä. Min tråd hittar du här: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/232508-frasbord-med-lyft-till-gts-10xc.html
1 svar · 1,3k läst
A
amatörfixaren: Skall man köpa Makitas modell skulle jag satsa på den som heter CC300DZ, samma maskin fast med tillsats för vattenkylning då man kapar glas/kakel. Träklingan passar även på den och prispåslaget verkar bara vara någon hundralapp eller två.
5 svar · 7,8k läst
X
Xlntjone: Har en festool midi och den funkar utmärkt till både gir/kap å klyvsåg. Dammsugarpåsen fylls dock väldigt snabbt.
1 svar · 1,8k läst
DennisCA
DennisCA: Ni talar om stammar, förstår jag det rätt att man kan ha ett stamrör på 160mm och sedan koppla till det rör av mindre diameter? T.ex. till min bordssåg osv går det ju inte alls att koppla en 160mm bjässe, 100mm är väl de flesta utformade för. Jag hade tidigare förstått att det är den minsta diametern som är en flaskhals och det är onödigt att ha större på något annat ställe
19 svar · 9,1k läst
pelpet
pelpet: Det där låter jobbigt.. min milda förhoppning är att det skulle vara något enkelt, typ en trasig ventil eller något löst rör. Jag har inte riktigt tid att lära mig renovera en kompressor nu. Jag har iallafall tagit och tömt ur lite kondensvatten och stängt ventilen igen, och nu får jag inte upp något tryck alls. Jag känner heller inget uppenbart drag kring kondensvattenurtappningen
3 svar · 4,5k läst
·
Johan_A_M
Johan_A_M: Hej, lyckades inte hitta svaret trots tusen trådar där vi nybörjare frågar om skruvdragare... :) Jag håller på att sakta byta ut mitt gröna mot blått vilket ju är en underbar upplevelse. Just nu kikar jag lite på (borr-)skruvdragare och tänkte ha en liten 10,8 och sen en GSR 18 V-EC. Jag blir lite förbåvirrad på Boschs hemsida dock när det gäller 18-voltaren eftersom det finns så
0 svar · 2,4k läst
T
tacho: Jag tror inte att denna är lika bra som en Flex. Detta är en produkt som bland annat sålts på Jula under varumärket Meec: [bild] Jag säger inte att den nödvändigtvis är dålig för det, men det är inget proffsverktyg. Såldes ut för 999 kronor på Jula när de utgick ur sortimentet.
4 svar · 3,2k läst
·
ceson
ceson: [citat] Vad använde du för fett istället? Mina problem försvann när jag bytte slang men jag har inte använt dom i kall miljö.
5 svar · 1,0k läst
·
DennisCA
DennisCA: Ja det verkar funka utan rollern också, kedjorna går runt trots allt och verkar inte halka. Har byggt ett anhåll som man kan ställa in hur långt in det ska gå, men tror jag ska göra om det, fick flera idéer för designförbättringar redan, men detta duger för tillfället. Fast nu tänkte jag testa planfunktionen och den funkar inte alls. Verkar som rollern som ska mata in träbiten är
23 svar · 7,7k läst
Ludwig
Ludwig: Jag har kraftigt misshandlat en BT 24 nyckel med slägga när jag rev framvagnen på min traktor och nyckeln är fortfarande funktionell. Köp det dyraste på biltema så funkar det bra är min erfarenhet. Det billigaste är der tvärtom med..
15 svar · 6,0k läst
thomas33
thomas33: [citat] Men mer rörlig. :D
3 svar · 3,9k läst
·
S
slöjdarn: Hej! En L eller M-klassad dammsugare har vanligtvis för dåliga filter för att klara asbest, de minsta fibrerna går igenom filtret. För att ett dammsugarfilter skall klara asbest måste det vara ett hepafilter av klass 13 (H13), minst. Dammsugare skall också vara "hepatätad", den måste alltså vara tät så att inkommande luft inte kan komma ut för än det passerat filtret. I Europa skall
3 svar · 4,3k läst
A
aivo: Finns auktioner som nog kan intressera några här tror jag: https://www.netauktion.se/auction/trabearbetning/ https://www.netauktion.se/auction/snickeri-och-kontor/
0 svar · 947 läst
hantverkare1
hantverkare1: Har aldrig provat med 36 mm och fräs. Kanske man skulle göra. Men jag är väldigt nöjd med dammupptagningen på min of1400 och en makita fräs jag inte minns modellbeteckningen på. I stort sett dammfritt. Ang HEPA så är någon annan mer lämpad än mig att svara på det men jag är inte orolig.
11 svar · 2,8k läst
S
Sharkbait: [citat] Jag ställde frågan för att skapa diskusson, inte för att få svar utav Makita på byggahus.se forum. [citat] Makita LS10XX och LS12XX har motorn i vinkel uppåt och inte 90 grader rakt ut som LS07XX och LS08XX har. Hade LS08XX kommit med motorn vinklad uppåt så kanske man hade fått 45/45 °. Varför väljer Makita just 48/5 ° och inte 45/0 °. Där 45 ° blir i ett "fast läge"
2 svar · 9,1k läst
N
Niklas_x: Jag samlar mod för att meddela resten av familjen att vi får hålla nere på julklappar i år.
26 svar · 5,4k läst
B
badtastex: Låsningen till spännhylsan går ner i dammkåpan, på OF1010 sitter väl den låsningen inte där? Bosch har väl varit tvungna att göra så eftersom de har en lös motor. Har faktiskt funderat på att ta ur lite i kåpan vilket skulle köpa typ 10-12mm till i gjup men det känns som att jag behöver lite bättre stål ändå...
25 svar · 4,2k läst
·
D
SBH: [citat] kolla med träbåtsbyggare
1 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.