Daniel_N
Daniel_N: Haha, kan vara det;)
22 svar · 8,7k läst
·
Daniel_N
22 svar · 8,7k läst
·
N
niblom: jag har 7 olika Makita 18v enheter (skruvdragare, slagskruv, cirkelsåg osv). Alla batterierna som jag fick med när jag köpte dem för 5 års sedan har gått sönder. Jag har kört väldigt hårt med vissa. tex. pajade fräsen när jag skulle fräsa in elrör i ett helt hus så jag använde vinkelslipen i stället. Jag körde i princip non-stop i flera dagar (3 batterier, två laddare). Men jag
20 svar · 15,0k läst
R
Raecer11: Absolut ska de registreras
17 svar · 4,5k läst
T
thomasx: [citat] Så allting ska alltid tas exakt ordagrant? Låter märkligt i mina öron. ;)
40 svar · 16,4k läst
V
vectrex: [citat] Om man måste mäta varje gång beror på kraven. Skalan stämmer (enkelt att kalibrera om den inte gör). Ska man klyva ner från 22,6mm till 22,45mm så duger inte skalan (gjorde precis det alldeles nyss). Då är det skjutmått eller indikatorklocka som gäller. Dock är det inga problem att verkligen ta av 150um. Det stämmer!
10 svar · 5,4k läst
·
F
Friggebo: Efter lite omochmen så har jag känt lite på Dewalten. Den känns rejäl och bra, men det känns inte som om den är värd över 9000kr. Anhållet är finurligt och skapligt stabilt. Tidigare i tråden står det att det inte finns överbelastningsskydd, men så är det inte. Det finns överbelastningsskydd på sågen! Jämförde lite onthefly med GTS10Xc(xc står tydligen inte för cross
10 svar · 7,9k läst
·
R
Roland112: ser ju kanon ut!
20 svar · 37,0k läst
·
Isakare
Isakare: Kan gå i god för att det inte finns några andra betongborrar som är i närheten av Hilti. När man monterar rälsen till en biltvätt, runt 6-7 meter för en enkeltvätt, borrar man 2 hål per räls var 40e cm 260 mm djupt, 10 mm borr. Med lite flyt så man inte träffar allt för många armeringsjärn klarar man det på 2 Hilti borrar. Hade man inte tillgång till Hiltiborrar och var tvungen
20 svar · 10,4k läst
elpaco
elpaco: [citat] Jag ser att homedepot verkligen kör 2x4Ah för 99USD. Det är alltså billigare än vad ett enda kostar i Sverige .. Om du använder tex shopusa.com så landar du på 1500 med frakt och moms. Alltså fortfarande 25% rabatt.
8 svar · 6,6k läst
Ludwig
Ludwig: Nu har den kommit och den känns gedigen och bra. Lite långsam i starten när man trycker på avtryckaren, lite fördröjd som mjukstart säkert en vanesak. Men. .. [bild] What? Inga sketna 4ah i det andra batteriet? Nä, 5,2 ska det vara! :-D det står dock 4 på lådan. .. Jag reklamerar inte den detaljen! :-) :O
38 svar · 11,4k läst
·
bengtn
bengtn: Precis som skrivs ovan. Bryn kanterna fram till en halv cm från eggen. Jag brukar helt enkelt dra ett par drag med en fin sten ca 45 grader mot kanten /B
8 svar · 1,7k läst
·
kapten66
kapten66: Tack. Ja, det var väl det man kunde misstänka. En dammsugares kraft går väl inte att jämföra med en inbyggd i slipen. Bra att veta att den kan anslutas i alla fall. Då slipper man ju åtminstone sladdvindan.
2 svar · 1,7k läst
·
V
verktygsgurun: Äldre modell av 707.
4 svar · 2,3k läst
·
D
SBH: [citat] hellre lagt slantar på en med sladd. inte värst många som vill ha batteri tiger. jag frågar alltid innan vi ska köpa in om några snickare vill ha batteri tiger men aldrig någon
18 svar · 7,4k läst
·
roland53
roland53: Jag står just i läge att köpa en HQ K3000 cut n break. Då fann jag att det finns tydligen olika hårdheter på skivan. A = mjukare = för hård betong B= hårdare = för asfalt och tegel Kanske finns det olika kvaliteér även för din maskin så man skall nog se upp med hårdheten och välja en som passar det man ska skära. :)
2 svar · 2,3k läst
D
DeesL: Tack för erbjudandet men en ny chuck kostar 290 spänn så jag tror jag vinner på att köpa en. Men som sagt... tack för att du erbjöd dig att ge bort delen :)
9 svar · 1,6k läst
M
Matte_Nörden: Har nu försökt med "klick-metoden". Gick inte heller det något bra. Ägnade 15-30 min åt gången vid tre tillfällen innan jag fått i alla 80 cm. Efterlyser en film på någon som gör ett smidigt byte! En tanke är om gummit sväller vid kontakt med några kemikalier. Någon som har koll?
14 svar · 2,9k läst
pär h
pär h: Då tar jag tillbaka tråden lite gran. Har precis plockat isär och rengjort en dammsugare luktar fantastiskt när man dammsuger lite tvättmedels doft. Och det var det värt tycker jag med isärtagning och tvätt. Låta allt torka till dagen efter och lite ihopskruvande så tog det ca 1 time i arbete. Hittade en super fin dammsugare... på våran återvinings station har vi något som dom
18 svar · 27,0k läst
·
whork
whork: tjohopp. Ni som brukar veta allt; jag råkade springa på en ovan nämnd bandslip, en pbs75AE, ngt defekt som det heter. Den kör den bakre rullen när man kopplar in och inte har slipbandet på, men när jag kränger på bandet vill den inte alls. Motorn går runt, men ingenting händer där bak... Nåt man kan pilla med hemma eller blir det Bosch service?
0 svar · 1,6k läst
DANNE_K_
DANNE_K_: Finns massor med trådar om grovdammsugare här på bygga hus. T.ex den här http://mobil.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/115894-vettig-grovdammsugare-till-rimliga-pengar.html
3 svar · 2,3k läst
mattiasp
mattiasp: Den har stått där rätt länge nu, och jag saknar den inte. Jag har tre st hemma, varav jag använder en regelbundet. De andra endast sällan, men jag vill ha dem kvar ändå. Du vet hur det är...
8 svar · 5,0k läst
·
Shakula
Shakula: I julas slog jag till och köpte en bordssåg TS-200 från Axminster. För priset jag betalade (150£) så är det väl värt pengarna känns det som. Ser det som en del i min utveckling och lär ersätta det i framtiden med en bättre bordssåg. Men där vi bor idag (marklägenhet, bostadsrätt med enbilsgarage) så har jag svårt att fynda begagnat. Är också begränsad till enfas i garaget.
0 svar · 4,6k läst
DennisCA
DennisCA: De vinklar jag litar mest på är min speed square jag tog hem från usa, den använder jag oftast också. Efter det är det en timmermansvinkel i stål. Jag litar på dom för dom är en enkel del, inte så mycket som kan gå fel. Jag har två andra som är värdelösa, klassiska tvådels L-vinklar, funkar endast som linjaler. Jag skulle gärna ha en liknande vinkel som den i bilden några
62 svar · 36,6k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Jula har kampanj på Fein 250 för tillfället. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/multiverktyg/elektriska-multiverktyg/multiverktyg-029091/
14 svar · 11,1k läst
fgo
fgo: Du gjorde helt rätt! Är ägare av två kap/gersågar, en einhell och en metabo. Einhellen står fortfarande i källaren efter uppgraderingen, fråga mig inte varför. Den är värdelös, drar snett i leden när man sågar. Äter kol. Klarar knappt fulkapningar med ny klinga. Metabon är trevligare i alla avseenden. Dock krävdes en hel del justeringar för att den skulle såga "rätt"
6 svar · 4,0k läst
·
bulleribock
bulleribock: Jag trodde handöverfräsar var direktdrivna på motorspindeln. Sedär, lite lär man sig av forum :-)
35 svar · 18,2k läst
E
Eld: Jag köper att man måste ta till borrhammare om det ska borras stora hål i en tjock tegelvägg. Men jag har definitivt råkat ut för spräckta tegelstenar när jag försökt med borrhammare. Ni kan ju läsa denna tråd också: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/235322-test-slagborrmaskin-mot-borrhammare.html Även där nämns problemet med spräckt tegel.
12 svar · 2,3k läst
raveper
raveper: Skulle köpt en märkesmaskin med 2st 3ah batterier gärna 18v för då kommer den i princip aldrig göra dig besviken och bli en vän för livet. hade det enbart varit en maskin för att skruva i taket så skulle man kunna tänka sig något lättare men 1,6kg för en 18v är inte mycket
23 svar · 13,8k läst
Bernieberg
Bernieberg: Har ett oisolerat garage som jag har inrett till verkstad. Jag målade plattan med Julas golvfärg. Bilen får aldrig komma in så jag tyckte garagefärg var för lyxigt. Har använt verkstan flitigt i ungefär 1,5 år och golvet är fortfarande som nytt. http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/inomhusfarg/golvfarg/golvfarg-500373/
6 svar · 4,3k läst
J
Johan H: Har fått frågan om jag vill ta över en stor NOVA pelarborrmaskin, vet inget om den mer än att den är grön och säkert 10-15-20 år gammal :) Chansar på att få lite feedback här. Brukar NOVA vara bra kvalité? Mindre rappel och glapp än en ny billig maskin från tex Jula?
0 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.