Jag har i dagsläget en Bosch PSR 14,4 LI-2 men den börjar bli lite trött.
Jag har då kollat på en Bosch PSR 1800 (batterier 2*1,5Ah) toolbox på Bauhaus för ca 1600:-

http://www.bauhaus.se/skruvdragare-bosch-toolbox-psr-1800-li-2-compact.html

och Bosch PSR 18V med 2*2,0Ah batterier för 1995:-

http://www.bauhaus.se/skruvdragare-bosch-psr18v-li-2-compact-2x-batteri.html

Dessa två har fort goda rekommendationer på prisjakt.
Vilken rekommenderas, eller finns det andra skruvdragare för samma pengar som är bättre?

M
Testa sökfunktionen, det finns säkert ca 7856 st trådar om nästan exakt detta ämne som fortfarande är aktuella.

Jag hittar då ingen tråd som tar upp vilken av dessa som rekommenderas och framförallt, vilken skillnad det är mellan dom.
Nu såg jag även att netonnet.se (!) har en DeWalt 18V och en Makita 18V och dom ligger på ca 2500:- var. Kommer jag bli mer nöjd om jag köper någon av dom istället och är det motiverat att lägga dessa extra hundralappar på "proffsmärken"?

Mikael_L
Köp denna för 1090:-
http://www.netonnet.se/art/hem-och-...ebatteri/bosch-gsr108-2-li2x15ah/194320.8715/

Den kommer göra dig mer nöjd än alla de andra du räknat upp.

edit:
Fast för speciella behov kan förvisso Makitan från netonnet vara lite bättre.
13mm chuck, slagfunktion, starkare, mer batteri.
Men samtidigt grymt mycket tyngre, större och bökigare att komma åt med när det är trångt eller bökigt till.
Jag tror de flesta hemanvändare har mer nyttan av den lilla blåa boschen.

Redigerat:
Vilken skruvdragare du bör välja är mest en fråga om vilken som du tycker känns bäst i handen (och om du behöver en kraftig 14,4/18V-maskin eller en liten smidig 10,8V.

Detta verkar vara en väldigt bra deal om du vill ha en med lite mer kraft än 10,8V-maskinerna. Den tål nog lite mer stryk än de gröna Bosch som du länkat och har lite trevliga finesser som laddnivå-indikator på varje batteri och tre års garanti.

Men som du märker så kommer du få lika många olika rekommendationer av maskiner som det finns användare på forumet ;)

• Gilla
Greven1982
  • Laddar…
Om jag skriver såhär då:
Med den budget på max 2500:-, vilken borr/skruvdragare rekommenderas? Användningsområden är husrenovering, kök, regelverk, altanbygge osv.

Mikael_L
Beror på ...
Vill du ha en liten, lätt?
En stor stark?
Är 13mm chuck ett krav?
Högkapacitetsbatterier, minst 2 st, snabbladdare?
Sen ska den ha, för dig, skönt handtag och bra balans, detta är individuellt.

Själv har jag bara 5 st skruvdragare. En äldre Hitachi proffsmaskin med NiMH-batteriteknik.
En grön bosch, första eller en av de första gröna med Li-IO-batterier.
En liten oväxlad av något noname-märke.
Sen köpte jag en Hitachi DS14DSAL (läst i mitten/slutet av denna tråd) och den var så bra, och ligger så skönt i min hand att de andra tre dragarna har i princip nästan endast samlat damm.
Sen köpte jag min 5:e dragare och nu är de tre gamla totalt passe.

Min gamla gröna bosch tyckte jag alltid var en relativt bra maskin, men klunsigt handtag som ligger dåligt i min hand, lite si och så med balansen, ultralångsam laddare (och bara ett batteri), 10 mm chuck.
Hitachi DS14DSAL var ju ett helt otroligt steg uppåt.

Jag vet inte riktigt vad du använder din dragare till, men den lilla blå boschen på netonnet uppfyller väldigt många behov.
Den maskin som tacho länkade till är nog inte heller så dum.
Jag tror inte att du är så väldigt hjälpt av att pynta upp till 2500:-. Av det du skrivit så tror jag att du blir tillräckligt nöjd med en bra vald maskin i nedre proffssegmentet. (isf för övre amatörsegmentet, men det är i ibland nästan samma sak idag ;))

Redigerat:
Corpes skrev:
Om jag skriver såhär då:
Med den budget på max 2500:-, vilken borr/skruvdragare rekommenderas? Användningsområden är husrenovering, kök, regelverk, altanbygge osv.
Regelverk och altan(stomme?) blir nog tufft med 10,8V, kan dock gå, beroende på skruvdimension. :)
Skruva trall, inga problem, ankarskruv likaså.

GSR10,8 med bitsfäste är den jag använder överlägset mest här hemma.
Dock behövs det kraftigare grejer då och då när det tex. ska hålsågas eller liknande.

FredrikR skrev:
Regelverk och altan(stomme?) blir nog tufft med 10,8V, kan dock gå, beroende på skruvdimension. :)
Skruva trall, inga problem, ankarskruv likaså.

GSR10,8 med bitsfäste är den jag använder överlägset mest här hemma.
Dock behövs det kraftigare grejer då och då när det tex. ska hålsågas eller liknande.
Och vad rekommenderas då med en maxbudget på 2500:-?
I dagsläget har jag en Bosch psr 14,4 li-2 (den 1:a generationen) och den har blivit riktigt slö även med fulladdat batteri. Jag behövde förborra när jag skulle dra i en 120mm skruv i en regel och det är ju såna moment jag vill slippa.

Mikael_L: Så vad innebär "nedre proffssegmentet"?

Mikael_L syftar antagligen på de billigaste maskinerna från "proffsmärken" som Makita, Hitachi, Milwaukee, Metabo och blå Bosch. I princip vilken som helst av deras 14,4/18V-modeller kommer att täcka dina behov, och du behöver inte lägga 2500 kronor för det.

Om du nödvändigtvis vill spendera 2500 kronor skulle jag rekommendera ett paket med borrskruvdragare och slagskruvdragare som använder samma batterier och laddare, typ detta. Mycket användbart.

Det lutar då åt en DeWalt DCD780 med dubbla batterier o väska för 1790:-. Den gör mig väl inte besviken?

Redigerat:
Batterierna är väl i minsta laget, men. :)
1,5Ah.

Med 2 kan ju ett sitta i laddaren osv.

Den funkar säkert utmärkt. Gå till Clas Ohlson och kläm lite på deras DeWalt-modeller innan du köper.

Edit: 1,5 Ah-batterier är i mitt tycke det bästa i skruvdragaren i nio fall av tio. Mycket smidigare.

FredrikR skrev:
Batterierna är väl i minsta laget, men. :)
1,5Ah.

Med 2 kan ju ett sitta i laddaren osv.
Det va så jag tänkte också:)

Har ju haft 1,5Ah på boschen innan och det fungerade bra.

Ska du renovera hus med enbart skruvdragare?
Är det inte smartare att köpa början till ett vettigt system?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.