För att klargöra. Det är den utblåsta luften som luktar illa. I 1 år var det inga problem. Har ni några snabba lösningar?
Påsen och alla filter är utbytta.

Min förra damsugare fick jag dela och rengöra. Sugslangen fick en omgång med högtryck. Men går der att göra på annat sätt kanske?

Dammsugarluft luktar väl aldrig rosor. Inte konstigt med tanke på vad som brukar hamna i dammsugaren.

Centraldammsugare, iofs ingen snabbfix direkt.....

För många år sedan spillde jag vaniljsocker på golvet och sög upp det med dammsugaren. Sen luktade det alltid vanilj i huset efter dammsugningen. :)
Kanske ett enkelt sätt för TS att få behagligare doft, eller köpa doftkulor http://www.dammsugarpasar.nu/se/sv/Städ/Doftkulor/c/f103 och få en annan doft.

• Gilla
pär h
  • Laddar…
Det är som du redan har gjort. Ta i sär

• Gilla
Atom
  • Laddar…
pär h skrev:
Det är som du redan har gjort. Ta i sär
Verkar vara det enda 100 % iga sättet. Synd. Ska testa sista grej. Att suga lite bikarnonat utan påse.

• Gilla
pär h
  • Laddar…
Vi köpte centraldammsugare i höstas, vilken skillnad på luften vid dammsugning, innan luktade det skunk var gång man dammsugit, nu känner man ingenting i luften efteråt plus att det inte blir lika varmt av dammsugningen längre.

• Gilla
pär h
  • Laddar…
Bikarbonat hjälpte. Tacka vet jag Internet :)

Atom
Intressant. Hur mycket bikarbonat ska man använda?

Henri skrev:
Atom
Intressant. Hur mycket bikarbonat ska man använda?
Jag har tagit en matsked. Körde på lägsta sug. Slängde det sista in medan den stängdes av. Sen efter en timme startade den som vanligt.
Allt utomhus. Visste inte hur bikarbonat luktar...

Tack för tipset!

Atom skrev:
...
Allt utomhus...
Dammsuger du gräsmattan?

KnockOnWood skrev:
Dammsuger du gräsmattan?
Hehe. Vad jag menar är att bikarbonaten, om den sugs in utan filter och påse går den rakt ut via dammsugaren. Inget stoff man vill ha hemma. Efter "rengöringen" fick den vara inomhus.

brukar tvätta maskinen i badkaret ibland. filter tas ur och tvättas och rör slang och munstycke får sig en omgång rengöringsmedel. undvik vatten i motorn och eldelen. sen ställer jag ut maskinen helt öppen utanför ytterdörren och kör igång den en stund så att det lilla vattnet som kommit in blåses ut och värms bort. Har gjort det ett flertal gånger och maskinen är nog 15 år gammal.

Smart men lite udda tips. Har du babyolja i vattnet oxo? :)

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.