Efter som jag måste frigöra lite väggyta (se en annan tråd) så blev det en ny tving vagn. Och jag tycker det är skönare att ha en vagn än att hämta tvingar som hänger på väggen till en limning. För då skall dom läggas någon stans bredvid där man limmar och det är inte säkert att det finns plats för det. Och använder man långa tvingar eller knektar så brukar jag i alla fall ställa dom på golvet lutande mot något och det slutar ofta med att någon välter och antingen slår i mig eller något annat ömtåligt varvid en eller flera svordomar uttrycks.
Jag behövde en vagn som kunde svälja dom tvingar knektar jag oftast använder. Och det är alla tvingar och några knektar, utom dom kortaste och längsta knektarna.
Jag började på pappret att hänga alla tvingar bredvid varandra som på den gamla tvingvagnen. Men då blev vagnen för bred. Efter ett litet samtal med Daniel_N och lite googlande så blev lösningen som bilderna visar. Jag sparade ca 20 cm på bredden med att hänga tvingarna på detta vis. Jag kunde ha placerat tvingarna ännu mera platsbesparande men jag har även lite knektar och långa tvingar som också skulle få plats så dom bestämde bredden. Efter som vagnen inte fick bli för djup så kunde jag inte hänga knektarna på samma sett som tvingarna.
Vagnen är byggd av 12mm vanlig plywood. Botten är limmad i två lager, och vissa hållare i flera lager. Sidorna, bakstycket, mellan väggen och botten är alla limmade och skruvade i varandra. För att det skulle hålla bra då vagnen i färdigt skick kommer att väga ca 150 kg. Så sågade jag gradspår och tog några tag med grundklossen i alla delar som skulle sitta i hopp i stället för att fräsa, då 12mm fräs stålet blev för tajt. Jag kunde ha valt en annan klinga när jag sågade grad spåren men jag ville ha lite handarbete men grundklossen. Gradspåret i botten för bakstycket sågade jag hela vägen (det är det man ser på bilderna) sedan limmade jag i små bitar vid ändorna (botten sticker ut på båda sidor om sidorna).
Alla upphängnings anordningar är enbart skruvade så man kan flytta om det skulle behövas. Alla konsoler och hållare är frästa med 3.2 mm radie överallt för att undvika flisor när man slår i med tvingarna. Även stommen är fräst med samma radie. Jag tänker inte yt behandla vagnen.
Jag visste att sidorna kanske skulle bli lite klena då det är mycket vikt som skall flyttas. Men efter som det är jag som byggt och kommer att flytta den så är jag medveten om det och inte håller längst ut på sidorna utan lite mera närmare bakstycket när jag flyttar vagnen.
Jag vart super nöjd med resultatet så jag ville dela med mig av glädjen.
Små tvingarna på höger sida med svart rött handtag hänger på hållare som jag kan ta bort och ställa på tex bänken när jag limmar
Gamla vagnen
Jag behövde en vagn som kunde svälja dom tvingar knektar jag oftast använder. Och det är alla tvingar och några knektar, utom dom kortaste och längsta knektarna.
Jag började på pappret att hänga alla tvingar bredvid varandra som på den gamla tvingvagnen. Men då blev vagnen för bred. Efter ett litet samtal med Daniel_N och lite googlande så blev lösningen som bilderna visar. Jag sparade ca 20 cm på bredden med att hänga tvingarna på detta vis. Jag kunde ha placerat tvingarna ännu mera platsbesparande men jag har även lite knektar och långa tvingar som också skulle få plats så dom bestämde bredden. Efter som vagnen inte fick bli för djup så kunde jag inte hänga knektarna på samma sett som tvingarna.
Vagnen är byggd av 12mm vanlig plywood. Botten är limmad i två lager, och vissa hållare i flera lager. Sidorna, bakstycket, mellan väggen och botten är alla limmade och skruvade i varandra. För att det skulle hålla bra då vagnen i färdigt skick kommer att väga ca 150 kg. Så sågade jag gradspår och tog några tag med grundklossen i alla delar som skulle sitta i hopp i stället för att fräsa, då 12mm fräs stålet blev för tajt. Jag kunde ha valt en annan klinga när jag sågade grad spåren men jag ville ha lite handarbete men grundklossen. Gradspåret i botten för bakstycket sågade jag hela vägen (det är det man ser på bilderna) sedan limmade jag i små bitar vid ändorna (botten sticker ut på båda sidor om sidorna).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Alla upphängnings anordningar är enbart skruvade så man kan flytta om det skulle behövas. Alla konsoler och hållare är frästa med 3.2 mm radie överallt för att undvika flisor när man slår i med tvingarna. Även stommen är fräst med samma radie. Jag tänker inte yt behandla vagnen.
Jag visste att sidorna kanske skulle bli lite klena då det är mycket vikt som skall flyttas. Men efter som det är jag som byggt och kommer att flytta den så är jag medveten om det och inte håller längst ut på sidorna utan lite mera närmare bakstycket när jag flyttar vagnen.
Jag vart super nöjd med resultatet så jag ville dela med mig av glädjen.
Logga in
Skapa konto
Små tvingarna på höger sida med svart rött handtag hänger på hållare som jag kan ta bort och ställa på tex bänken när jag limmar
Logga in
Skapa konto
Gamla vagnen
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 743 inlägg
Ja jäklar, det var ett par =) Snyggt bygge!
Förlåt, men jag måste: Du har inga tvingande tvångstankar? =) =P
Förlåt, men jag måste: Du har inga tvingande tvångstankar? =) =P
Snyggt Pär! Grymt bra att kunna flytta tvingarna med sig i snickeriet, blir en massa springande+tillfälliga förvaringsplatser för mig som har alla tvingar hängande på väggen.
...synd att du måste bygga ut vagnen när du köpt bessey parallelltvingar....
...synd att du måste bygga ut vagnen när du köpt bessey parallelltvingar....
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Här kan du hitta en del saker som folk gör i sina snickerier: http://www.byggahus.se/forum/mobels...ta-era-fardiga-verk-till-allman-beskadan.htmlHennke85 skrev:
Min fru brukar undra när jag skall börja använda verktygen till något annat än att bygga förvaring för verktygen.Hennke85 skrev:
Själv tycker jag det är ganska skönt att detta blir självuppfyllande. Köp av verktyg A kräver sedan köp av verktygen B, C och D för att kunna bygga förvaring till A. Och sedan rullar det bara på smidigt och lätt...
@ pär h:
Mycket snyggt men jag misstänker att du la in bild #2 bara för att ytterligare spä på mitt begynnande begär efter en riktig grundhyvel.