Byggahus.se

18v kombokit, era tips

1. R
    Nybyggare Nivå 4
    Vill ha era tips på 18v kombokit

Ska innehålla

Skruvdragare
    cirkelsåg
    sticksåg
    tigersåg
    slagskruvdragare / mutterknack

Minst 3.0Ah
    Svensk återförsäljare

Budget 8-12.000

Tittat på Bosch blå, hitatchi, milwaukee, dewalt mm

För/nackdelar med ovanstående?

Har ett makita kit med ovanstående som ska reklameras pga besvikelse över driftstid.

ÅF säger att de inte är något fel.

Jag har jämfört med makitas 14,4v maskin som har 50% längre driftstid

2. dof
    Verktygstokig · Nivå 9
    Drifttid på vad? Min erfarenhet är att batteridrivna sågar äter batterier. Har skruvat tusentals skruv i sommar med mina 18v makita och har inte märkt av någon dålig driftstid.

3. 1337
    Medlem Nivå 7
    Jag hade utgått från den skruvdragare som ligger bäst i handen och valt kit efter det. Vill du helt enkelt ha så bra maskiner som möjligt är det Milwaukee's FUEL-serie som smäller högst skulle jag tippa på. Fast då är nog budgeten spräckt. Du kanske inte behöver alla maskiner på samma gång och kan sprida kostnaden över en längre tidsperiod?

• Laddar…
  4. R
    Nybyggare Nivå 4
    Att sågarna äter batteri de vet jag men där håller batterierna ok

Driftstiden på mutterknacken är katastrof, har jämfört med en 14,4v knack som håller 50% längre

ÅF säger att de inte är något fel men erbjöd sig att ta tillbaka kittet

Börjat kika på milwaukees kit med 4.0ah batterier

http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Milwaukee-M18-PP6A-402B-Fuel-Verktygspack

Erfarenheter?

Ska ut o klämma på olika maskiner på fredag

5. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Jag har 3 st Makita slagskruvdragare och jag tycker batteritiden är suverän, även med endast 3ah batterier.
    Måste vara fel på dina grejer.

6. R
    Nybyggare Nivå 4
    Jag tror de är fel på knacken men ÅF påstår att de inte är de trots att jag jämfört med klenare 14,4v
    Men nu erbjöd han sig ta tillbaka allt. 10 månader gamla grejer. Batteritiden påtalades efter 2 månader

• Laddar…
  7. R
    Nybyggare Nivå 4
    Inga mer tips/förslag?

8. dof
    Verktygstokig · Nivå 9
    Enda erfarenheten utom makita är en milwaukee mutterknack som vi har på jobbet. Den har inte imponerat på mig i alla fall. Är ca 1år gammal men låter som en stenkross redan. Förra maskinen blev bara någon månad gammal då den helt plötsligt ständig. Nu ska jag väl i ärlighetens namn nämna att då det är en mutterknack får den jobba rätt hårt ibland. Dock tycker man ju att den ska vara konstruerad för att tåla det.

9. T
    Medlem Nivå 6
    Kan du tänka dig att släppa kravet på svensk återförsäljare? Jag kan varmt rekommendera brittiska FFX. Fick en defekt vara levererad och de arrangerade upphämtning hemma hos mig utan någon kostnad alls. Det är bättre service än vad man brukar få från svenska nätbutiker.

Jag gillar själv Metabo och skulle nog välja detta kit och komplettera med sticksåg och tigersåg. Tre 4.0 Ah batterier ingår och du får med en lampa på köpet ;) Dock oklart om du får kitet i Systainers eller en "heavy duty toolbag" som de skriver om.

10. R
    Nybyggare Nivå 4
    Kollat lite tester där milwaukee oftast utsetts som vinnare. Dock med 5.0ah fuel serie

Metabo hamnade sist i de senaste testet jag såg.

Är de så bra som Du säger med reklamation så kanske man ska börja kolla utomlands
    Fick du en ny maskin sen?

11. T
    Medlem Nivå 6
    Helt ny maskin på gång, skickades ut en vecka efter att den gamla hämtats upp. De har utmärkt kundservice, verkligen oklanderlig.

Vilket test är det du sett? Min erfarenhet är att Metabo har ett något begränsat utbud av maskiner om man jämför med de andra stora tillverkarna, men att de å andra sidan gör saker ordentligt när de väl tar fram en maskin. Man får en känsla av att man håller i något som är gjort för att användas "på riktigt" (dessutom med tre års garanti, även på batterier). En rätt stor del av modellutbudet tillverkas fortfarande i Tyskland.

Jämför det med exempelvis DeWalts batterimaskiner som låter som maracas när man använder dem, eftersom batterierna inte sitter fast ordentligt. Med det sagt så finns det naturligtvis saker som DeWalt gör bättre än Metabo. T.ex. att marknadsföra sina prylar. Det är ju DeWalts paradgren.

Gällande Milwaukee så kan jag tyvärr inte ge så mycket input. Har bara pillat på deras grejer i butik och de känns ju välbyggda. Har dock förstått från andra håll att Milwaukee av idag inte är som det var innan TTI köpte firman.

12. R
    Nybyggare Nivå 4
    Testet var något på youtube där någon återförsäljare testade 6 olika på olika moment
    Metabos maskin blev sist i de testet

Men ska titta på dom imorgon, tackar för tipset

Även Bosch har 3 års garanti om jag läst rätt

13. K
    Medlem Nivå 5
    Jag har inte just kitet men är ett stort fan av Milwaukee. Tycker de håller utmärkt, gillar att de har hög andel metall till skillnad från plast i maskinerna och batterierna håller länge. Kör alla karftfullare grejer från dem medan "finsnickerigrejerna" blir mest Festool.

14. R
    Nybyggare Nivå 4
    Har en mindre skruvdragare från milwaukee på jobbet och gillar den

2.0 ah red nånting batteri o den håller bra tycker jag

Festool kanske kan vara ett alternativ också..

15. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    När det gäller batterimaskiner så är det Milwaukee som gäller för mig...
    När det gäller cirkelsågar, kap- & gersågar och politik så kan det hända jag byter färg! :rolleyes: