Var på ett jobb häromdagen och min Multimaster rök sönder, då jag var nästan färdig med jobbet körde jag snabbt iväg och inhandlade med Bosch GOP som jag ändå gått o tittat på ett tag.
Mycket nöjd med den maskinen hittills och skönt att slippa sladden. I vilket fall som helst behöver jag en "extra" maskin typ multimaster men som inte kommer attgå särskilt mycket och det kändes onödigt att lägga ut de pengarna en Multimaster dock kostar. Så jag åkte till Jula och köpte en MEEC som de hade på extrapris nu för 199:-. Tog hem och testade den och den fyllde sin funktion men som alltid är ju sladden på billiga kinaverktyg både kort och plastig så jag plockade fram min rasade Fein och konstaterade att maskinerna är identiska p å millimetern !! Skruvade av locket för att komma åt och skifta Fein sladden till min nya MEEC maskin, likadant där ! exakt samma delar och kabeldragningen med dess komponenter är exakt likadan.
Är vi trots allt lurade i verktygsbranshen ?? Jag är nöjd med min nya "Fein":)

Vore super om du kunde kasta upp lite bilderd^_^b

• Gilla
il_duce
  • Laddar…
Är det inte snarare ett tecken på hur kopior görs. Skaffa en multimaster, dela på den. Gör en likadan fast billigare, sälj.

Kanske lite OT, men du som använt både Feins, Boschs och Meecs - hur upplever du skillnaden på dem?

Jag antog att Fein och Meec varianten inte känns och arbetar lika bra trots att de skulle se likadana ut invändigt, (gissar på klenare motor, sämre precision etc) men har kanske fel?
Är själv i köpartagen och tvekar lite mellan Multimastern och en GOP, men antog att Meec skulle vara "skräp" som är svag, vibrerar och lever om otroligt mkt från det jag läst tidigare på forumet och hade därför förkastat det. Men du som har hållt i samtliga inom kort tid kanske kunde ge några snabba kommentarer på skillnader dem emellan.

Meec´n har jag inte hunnit köra mer än kapat en list bara för att testa den lite snabbt, den gjorde vad den skulle iaf. GOP har ju kört lite och tycker det är bra fart iden och den funkar bra till det jag använder den till dvs att jacka ur och kapa en o annan list.
Häromdagen skulle jag jacka ur en längre sträcka i 22mm panel och då skulle man haft en nätdriven för då gick det batterier...som tur var hade jag fyra stycken, Det bästa med GOP e just att den är sladdlös det effektiviserar mitt arbete och arbetet går lättare och smidigare.

Har PMF180 o GOP.

Vid slipning behövs sladden i övrigt är det GOPen som gäller, lite mer tyngd ger åxå lite bättre precision ho GOP.

• Gilla
Prätkärotta
  • Laddar…
ClasseClas
Jag kör med en GOP och till den behövs det minst 3 batterier om man ska hålla på ett längre tag. Detta gäller även med snabbladdaren.

• Gilla
il_duce
  • Laddar…
ClasseClas
verktygsgurun skrev:
Var på ett jobb häromdagen och min Multimaster rök sönder, då jag var nästan färdig med jobbet körde jag snabbt iväg och inhandlade med Bosch GOP som jag ändå gått o tittat på ett tag.
Mycket nöjd med den maskinen hittills och skönt att slippa sladden. I vilket fall som helst behöver jag en "extra" maskin typ multimaster men som inte kommer attgå särskilt mycket och det kändes onödigt att lägga ut de pengarna en Multimaster dock kostar. Så jag åkte till Jula och köpte en MEEC som de hade på extrapris nu för 199:-. Tog hem och testade den och den fyllde sin funktion men som alltid är ju sladden på billiga kinaverktyg både kort och plastig så jag plockade fram min rasade Fein och konstaterade att maskinerna är identiska p å millimetern !! Skruvade av locket för att komma åt och skifta Fein sladden till min nya MEEC maskin, likadant där ! exakt samma delar och kabeldragningen med dess komponenter är exakt likadan.
Är vi trots allt lurade i verktygsbranshen ?? Jag är nöjd med min nya "Fein":)
Idag gick jag förbi hyllan med Meec Multimasterkopior på Jula i Linköping.
Läste så sent som igår om att kopiorna som kostar en tiondel av en riktig Fein är riktigt bra.
199:- kan man väl kasta bort tänkte jag, och tog en med mig hem (köpte samtidigt två sågblad modell bättre från Bosch.

Ojojoj! Denna Meec går ju för h-vete skitbra! Bra balans, låga vibrationer samt god avverkning.
Sladden är väl det sämsta som vanligt. Livslängd? Medföljde två nya kol - bra.

Kinatillverkat kan nuförtiden vara riktigt bra. Fick nya Hiltimaskiner på jobbet för en månad sedan. Skruvdragare 14,4 volt samt slagborrmaskin 36 volt (med dubbla batterier). Dessa maskiner var svindyra (som alltid med Hilti). ALLT i Hiltileveransen var Kinatillverkat...! Uselt!
Typiskt för vissa företag. Samma pris, enormt lägre tillverkningskostnader... Bojkotta dessa gärna med att köpa kopiorna som görs även dom i samma fabriker som originalen...

Paul-Staffanstorp
Jag har ju dock väldigt svårt och tro att Meec ska vara likvärdig med en äkta Fein i längden så får alla andra säga vad de tycker...
Någonting skiljer ju sig garanterat när man går in närmre på det hela...

På samma sätt fungerar det med t.ex bl.a med Hiltis vinkelslipar för när jag en gång i tiden jobbade på deras lager undrade jag varför så många reservdelar var Boschmärkta och fick då till svar att det är en Boschmaskin med rött Hiltiskal... ;)

Hur är det förresten med tillbehören till din nya "Fein"... ?

Jag köpte för flera år sedan Boschs gröna för typ 700:- men upptäckte ganska snabbt att den i princip bara dög till sågning så det inte fanns så mycket andra tillbehör och då blev det en investering i en äkta Fein för där finns det utbud som löser många problem...

Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har ju dock väldigt svårt och tro att Meec ska vara likvärdig med en äkta Fein i längden så får alla andra säga vad de tycker...
Någonting skiljer ju sig garanterat när man går in närmre på det hela...

På samma sätt fungerar det med t.ex bl.a med Hiltis vinkelslipar för när jag en gång i tiden jobbade på deras lager undrade jag varför så många reservdelar var Boschmärkta och fick då till svar att det är en Boschmaskin med rött Hiltiskal... ;)

Hur är det förresten med tillbehören till din nya "Fein"... ?

Jag köpte för flera år sedan Boschs gröna för typ 700:- men upptäckte ganska snabbt att den i princip bara dög till sågning så det inte fanns så mycket andra tillbehör och då blev det en investering i en äkta Fein för där finns det utbud som löser många problem...
Eftersom Meec Multimaster har samma fäste som Bosch så kan man köpa adaptern Fein>Bosch...
http://www.shop-seltmann.de/default.aspx?TY=item&ST=1&IT=16048&CT=416&AID=0

Varför skulle egentligen Meec vara mycket sämre än Fein? Jag har ju använt Fein en del tidigare, och upplevt dom suveräna men surriga. Känslan i Meec känns väldigt lik Fein...

verktygsgurun skrev:
Var på ett jobb häromdagen och min Multimaster rök sönder...
Hur sjutton kunde den gå sönder? Jag har en likadan så man blir ju lite orolig med tanke på vad den kostade.

Paul-Staffanstorp
ErrkaPetti skrev:
Eftersom Meec Multimaster har samma fäste som Bosch så kan man köpa adaptern Fein>Bosch...
[länk]

Varför skulle egentligen Meec vara mycket sämre än Fein? Jag har ju använt Fein en del tidigare, och upplevt dom suveräna men surriga. Känslan i Meec känns väldigt lik Fein...

På ungefär samma sätt som att man då lika gärna kan köpa en vanlig Jeep istället för en Hummer...
Någonting är det ju som gör prisskillnaden mellan saker och ting till viss del än om jag också vet att man många ggr betalar för ett märke...

Dock kan jag inte inbilla mig att det är identiskt samma maskin som Fein tar mer än 3000:- för när Meec säljer den för 199:-...
Sååååå mycket dyrare är inte Feins skal till maskinen... ;)

PS: Jag vet inte vad det är för adapter som avses för länken hittade ingenting... :S

Paul-Staffanstorp skrev:
På ungefär samma sätt som att man då lika gärna kan köpa en vanlig Jeep istället för en Hummer...
Någonting är det ju som gör prisskillnaden mellan saker och ting till viss del än om jag också vet att man många ggr betalar för ett märke...

Dock kan jag inte inbilla mig att det är identiskt samma maskin som Fein tar mer än 3000:- för när Meec säljer den för 199:-...
Sååååå mycket dyrare är inte Feins skal till maskinen... ;)

PS: Jag vet inte vad det är för adapter som avses för länken hittade ingenting... :S
Att länken inte fungerade kan bero på att jag beställde den sista i lagret sent i går kväll...

Vad det anbelangar Fein kontra Meec; köp en själv och testa! Du kommer inte bli besviken. 199:- kan man väl avvara för att testa undret...

• Gilla
Johan Jatko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.