Verktyg & Maskiner
TeroM: Det där Jula bordet vill du inte ha ... Bygg ett eget, finns många trådar om det på forumet.
pär h: Använder festools lilla 125 och den funkar utmärkt. Tar självklart lite längre tid att slipa med bara. Så länge man håller sig till lite kvalitet så är jag övertygad om att det fungerar. Pär
badtastex: Kan absolut tänka mig Bessey inte vann det testet, fick precis en leverans på några tvingar och där hade en transportskadats. Plasten är skör och det är en del plastdetaljer som sitter på utsatta ställen som kanter och sådär.
Purre: Har kört med min TS55 i en puts+tegelvägg men då med en DeWalt-klinga. Visst gick bra till en början, 1-2m, sen började den bli slö kan man säga. Köp något billigt och kapa på.
Purre: "Fein" multimaskin. Cirkelsåg är dumt att köpa, bättre köpa en sänksåg då, bättre dammupptagning och du får med skena men kostar ofta mer än 1500.
fiskbuggaren: [citat] Det är samma märke på maskinerna och *samma* hylsa. Den passar på ena maskinen men inte på andra. Man ska inte låta trådar bara rinna ut i sanden så här. Idag monterade jag bort spärringen på den trilskande maskinen och mätte lite noggrannare. Drivtappen är några tiondelar för stor. Efter en timmes filande passar grejerna. Om jag inte köpt den från en handlare i
pär h: Det går utmärkt att lacka i en undertrycks box. Det knepiga är bara att hitta rätt flöde på luften=volym på fläkten . Om du bygger med plast och gör den riktigt tät mot golv/tak och vägg eller hur du nu väljer att montera din plastbox. Använder du någon större typ av fläkt gammal spånsug eller dylikt så räkna med att det blir ett rejält undertryck även om du har bra filteryta
pär h: relativt bra filmer. Men det spelar ingen roll att han är en robot det är i alla fall otäckt när han kör fingrar och händer i alla maskiner så det sprutar gnistor om honom. Och jag kommer inte heller ihåg vad motsvarande till aigner heter Pär
sveaman: Jag sökte på liten avfuktare och denna fick jag träff på: http://www.acetec.se/Produkter/Avfuktare/Avfuktare-RD50 verkar vara minst på marknaden och får kanske plats i inspektionsöppningen. Så det är kanske den bästa lösningen ändå. Skälet till varför jag ens började fundera på strålningsvärme var pga att grunden är helt otät. Men det är kanske inget problem.
Menvafan: [citat] :D Sant. Det är ju också med det i bakhuvudet man måste läsa diverse tips på sliputrustning. Den som slipar sina skärverktyg för mer avancerade övningar har ju onekligen andra krav än den som bara hjälpligt vill kunna skära sina tomater utan att behöva ta till brödkniven. Många nöjer sig med de mikrosågtänder man får av ett grovt bryne, andra kräver mer än så och
DennisCA: Nåja jag tog en chans och köpte 2st av dom som är 24mm med resonemanget att gängan borde snabt nöta in sig och då borde det ge bästa stödet för gängstången.
falkn: Slipmaskin av något slag alternativt för hand med en metallfil.
Pärran: Ett litet lätt trådlyft 😎 Är det någon som vet vilka nummer som finns i den gröna serien?
Starkis: Kan meddela att det hittills blivit inköp av en RO 90 och en DtS 400. Fick de till bra pris begagnat så kan sälja dem till ungefär samma peng om de inte kommer till användning. Har även funderat på att skaffa en enklare 150 som komplement men budget håller inte för det just nu. Nu ska slipper inhandlas istället. Återkommer med reflektioner kring behovet när jag väl börjat använda
PNO: Finns också med på listan över möjligheter. Inte direkt svårt, och jag har ju en mall...
jimmy s: [citat] Köpte ett 160mm därifrån för ett tag sedan tror jag betalade ca 2200:- var inga problem. Sedan har jag ett 120mm med snurrplatta riktigt fina skruvstycken. Vad du än köper så välj smitt.
FredrikR: [citat] Det är inga problem med garantier. Bara att registrera den på Boschs svenska sida och du har 3år garanti. :)
Stefan N: Nu finns det ju 6.0Ah piratbatterier, nån som testat? http://www.prishammeren.dk/shop/li-ion-18v-6-4169p.html
JoakimU: Tack för alla svar - inser även att maskinparken behöver utökas efter alla bra tips som dykt upp.... Det gäller en lösning för att ansluta en luftspaltskiva av masonite vid tilläggsisolering av vind där tanken var att placera ex.vis en regel vågrätt i nedre delen av varje "takfack" för att få en bra infästning/täthet av luftspaltskivan. Det är i denna regel tanken var att såga
lolukokasos: Häng upp mycket handverktyg på väggarna :D! En grej med ljudvågor är att skära av dess möjlighet att "studsa" vidare. I ett fyrkantigt tomt rum så finns det många möjligheter för ljud att studsa omkring länge. Resonansen till övriga huset är som Pärs vän sa verkligen komplicerat att säga något om utan konstruktionskunskaper om just ditt hus. Man kan om man vill och ha råd testa
palbin: Jag avser skaffa ett avsevärt skruvsortimet - men efter lite eftertanke och erfarenhet med mindre kvantiteter har jag kommit fram till att det inte går finsortera - så tex en låda full med rostfri M-mutter i alla storlekar från M lite - M my- cket - några lådor för ditto bult etc ... . Jag har föresten funnit man kan köpa A4-gängad bult och mutter på en metallfirma (inkluderande
nilhe1: [citat] Japp, då slog vi till på Metabo BS 18 Quick. Sen blev det en Bosch GST 90E sticksåg, hörselkåpor, kniv m.m m.m. Dyrt att surfa idag....! :)
jackt: Mitt går bara fram till slutet av bladet (Europeisk byggd). Men de amerikanska går ofta hela vägen till andra kanten, så bägge funkar ju. Jag tycker det känns bättre att det tar slut efter bladet..
palbin: Hur är deras egna produkter med märket "DUAB-huset"? Man hittar tex en pelarborr för 30 tusen i tyngre klassen - se här http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3602 - (bara ett exempel alltså) med vad det förefaller attrak- tiva "attribut" med detta "nobrand" märke - men för dyli- ka pengar (och redan för betydligt färre) vill man väl ha ett riktigt märke, eller?
Eklunda: Har också en FM 300 från Duab. Använt den både till bodssågen och större rikt/planhyvel utan problem sen ett år men till golvet är det bättre med en billig grovdammsugare. Möjligen lite byngligt att byta säck men efter några byten har man fått in snitsen. Säckarna är dyra men kan ju användas många gånger. OBS dyr frakt från Duab - är det samma maskin på Jula är det väl
berne88: hmm är på jakt efter någon likanden, hitta tex den här: http://www.blocket.se/vi/58710017.htm?ca=13 men skulle vilja ha tex borr som enlingt länken, men att det finns möjlighet att modifiera, som man sj vill
Harald Boye: Bilen min börjar bli till åren; efter sex år gav några bokstäver upp. Men lite emblemtejp fr Mekonomen, samt en sax, löste problemet :p
Shakula: Tror du fått en del bra förslag, men dessa har jag använt på plast utemöbler som sett förskräckliga ut. Ser fortfarande förskräckliga ut, men är mycket renare... :D http://www.clasohlson.com/se/Fl%C3%A4cksuddare/34-6395