Jag önskar att jag hade tvingar nog för att rättfärdiga en vagn ...

Tack alla för dom vänliga lovorden. Det jag måste göra är att skaffa större hjul. För nu går det knappt att skjuta vagnen framåt. Eftersom mitt golv har grovt mönster.

Pär

Hur har det gått m din tvingvagn Pär? Nöjd m allt? Sitter o samla inspiration till egna byggen.

Någon annan som har en smart tvingvagn? Eller exempel på vad man ska undvika?

Har tänkt mig att bygga 3 vagnar, en för mindre tvingar, en för bessey parallelltvingar och en för knektar. Föredrar fler mindre vagnar istället för en som är för stor o tung. Stora hjul av bra kvalitet så att den rullar lätt. Funderar också på att se till att åtminstone tvingvagnarna är lägre än arbetsbordet, så att de ej är ivägen om de står bredvid, men det kanske är svårt att lyckas med.

Tänk bara på att vagnen ska bli för liten med hög tyngdpunkt...
Blir mäkta imponerad över ordningen på TS vagn och funderar över hur liten min vagn skulle bli för mina max 10 tvingar.

Ja vagnen är väldigt bra. Den är stor och tung men rullar ändå bra. Har man utrymme är kanske flera ett alternativ.
Själva sättet jag valt att hänga tvingarna på är väldigt bra då det tar mindre plats än hänga dom på bredden.

Den enda nackdelen med sättet jag valt att hänga tvingarna på är att skruven skruvar ner sig i botten. det betyder att i bland så när man tar tvingen från vagnen så måste man skruva upp skruven vilket faktiskt är riktigt irriterande. Har försökt att förstå varför och jag tror att efter som tvingen hänger på den övre armen utan att skruven tar i någon stans. Så när man flyttar eller bara hänger tillbaka tvingar så skakar hyllan som tvingarna hänger på. Vilket gör att skruven då av naturlig kraft skruvar sig nedåt.
Om man väljer att hänga tvingen på bredden över tex en träpinne som i min gamla vagn den understa bilden. Så vilar även skruven mot träpinnen den hänger på och det bromsar upp skruvens rörelse. Så man kanske skulle välja att ha tvingarna så på bredden. Men att ha tvingarna hängande som jag har i dag sparar plats. Man kanske skulle hänga dom upp och ner på något sätt. Men det får inte ta för lång tid när man tar en tving från vagnen för att fästa den på det man limmar tycker jag och när man måste skruva på handtaget lite då och då tar det för lång tid tycker jag så jag är lite kluven för stunden.

Pär

Intressant det du säger med att skruven skruvar ner sig. Blir helt tokig på det, har nog någon fobi tror jag, måste ställa skruvarna typ 1 cm från botten innan jag börjar använda tvingen. Å andra sidan står typ alltid alla mina tvingar där hela tiden så det är sällan jag behöver skruva.

• Gilla
lolukokasos
  • Laddar…
Det där med att dina skruvar måste vara i botten beror ju på att du måste spänna hela skruvens längd för att bli nöjd :)

Haha, kan vara det;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.