Verktyg & Maskiner
palbin: Undrar om tryck- o vaccumutrustning som jag skall använda för tryck- o vaccumtesta motorsågar (förgasare, vevhus mm) - ett kit som många har i USA är Mityvac MV8500 (ca 1000 kr) - men det verkar som det finns ett finare o lite mindre plas- tigt kit Mityvac MV8550 (ca 1300 kr) - samma funktion - bara lite stadigare mm - stämmer det? (Prisskillnaden är ju ringa, så om det stämmer kan det
Yrrol: Jag har den vanliga, billiga. Kan inte påstå att jag tyckte dom var tysta men kanske var för att dom inte var inkörda än likt som med vinterdäck. Råkade körapå ett utstickande metallfäste på billyften och fick då en stor punkterande reva i däcket. Dom extraförstärkta kanske är värda sin extra kostnad. - fast jag värderar tystnad högre iofs och då kanske dom tunnare är
hantverkare1: Hallå! Surfade runt på nätet och såg denna: http://www.stegproffsen.se/takstegar/underhallsstege Verkar ju vara fruktansvärt smidigt vid mindre jobb. Är denna godkänd att jobba från? Står att den inte är godkänd som fast takstege utan är en underhållsstege men betyder detta att man ändå måste ha lina och annat på sig? Fasta linan i stegen är uteslutet antar jag?
palbin: Jo den som svarade ovan verkade veta det "utan hjälpmedel" :) - det kan dock knappast finnas så många som går runt och bara "vet sådant" (utan att titta efter någonstans) - måste väl vara yr- kesfolk inom en ganska snäv krets, typ - men vad vet jag :) ?
Hedens: Nu har jag hittat stål var förbi jula, Meec stålen passade! Köpte upp ett litet lager. Nu kan jag börja hyvla upp mtrl till dotterns första skrivbord! Tack för hjälpen.
ingenaning: Incras modeller ser riktigt bra ut. Tack för tipsen!
palbin: Ja tack - då köper jag nog en sån oxå ... :) .
hsd: Troligen överslag i motorn Blir säkert billigare med en ny kompressor :(
mafo1974: Tack för tipset! Jag tog av panelen men såg eller kände inga lösa kontakter. Däremot var det en del mdf-damm runt anslutningen till slangen som jag hade missat att ta bort så jag hoppas att det löser problemet.
pär h: Så då står det en 5'5 hk, 495 l/ min borde räcka till det mesta. 2000 kr tycker jag var ett bra pris [bild]
Ola C: Kollade runt lite, tänkte någon måste fått idén förut. Hittade det här. Festoolgubbens svar inkopierat nedan (antar man får kopiera text från andra forum...?). Hursomhelst, kommer nog använda dominobitsen för runda hål nångång då jag behöver det, fräsa spår med dom verkar inte vara att rekommendera och jag kommer inte göra nåt test.
Otto-Von-Stern: Tänkte det kunde vara kul för er här på Byggahus att få reda på vilken multimaskin jag till slut köpte. Efter mycket fram och tillbaka slutade det faktiskt med att jag köpte en Makita BTM50RFE. Jag fick helt enkelt ett riktigt super erbjudande hos Verkter på denna maskin. Ink alla tillbehör så fick jag i princip maskinen gratis. Allt detta fick jag för 2513:- så då var det svårt
palbin: Ja det är tex för montera dessa skruv som tarva ca 1000 Nm [bild] [bild] vilket jag redan skrivit om på annan länk ... . Jag är för övrigt inte så oerhört intresserad av att gå in i de- talj på vad jag skall använda saker till - det kan folk faktiskt ta ... ..... . :) - utan mera att få reda på vad som gäller lite mera allmänt inom området och därefter bilda mig en egen
Hyltran från Veglemyren: Lösningen blev ett avloppsrör och silvertejp!
Torrfura: Postade i fel forum, läs här istället: http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/252256-skarva-foga-samman-stora-limtraskivor.html#post2189569
prototypen: Googla på T spårsfräsar så poppar det upp en hel del P
Detraw: Ja det ser ju inte bättre ut :( Jag åkte förbi Bauhaus idag (där jag köpte den) och de sa att det var 5 års garanti på den så de tog den och skickade den till en verkstad för reperation. Får se hur det slutar, jag gissar på att de kommer att säga att kolen är en slitage del och inte täcks va garanti men man vet ju aldrig.
Bucket: Har sett en sån in action.. Riktigt frän! Tar sig fram väldigt bra också
Oltrix: Ja, det har jag gjort men det blev ingen större skillnad...
verktygsgurun: Är oxå vänsterhänt och det kändes avigt i början med att köra med cirkelsågen. Idag har jag både batteridriven och med sladd och jag reflekterar inte ens längre att de motorn sitter på olika sidor och att köra med sladd känns inte ens avigt. Så det är en vanesak...
Krilleman: Som hemmapulare är denna tång inget att ha. Det fungerar lika bra (om inte bättre) med en bättre modell på skiftnyckel. VI har fått ut dessa på jobbet, ingen gillar den. Stor otymplig och tung. :thumbdown:
pär h: Det är en evakuerings fläkt visserligen är den direktdriven. Så länge motorn är separerad från fläkten och det är den i mitt fall. Sedan bör impeller eller fläkthus vara i två olika material tex plåt och aluminium så det inte kan skapa gnistor om hjulet skulle släppa. Men i min fläkt är det tunn plåt i både hus och impeller.och den sitter utomhus på väggen intill lackboxen
Robin Jansson: När ni pratar om att justera, vad menar ni att man behöver göra då? Är ute efter en bandsåg just nu så blev nyfiken.
pleqtiz: Jag har haft Bosch GCM 12 GDL och den är grymt fin... vägde sina bastanta 32 kilos så det är inget man drar fram o tillbaka ur bilen.. gliden på sågen är helt sjuk mjuk, har inte känt någon annan såg därute som har lika mjuk som denna och den löper helt obehindrat... det enda jag märkte med sågen var att det va svårt att få raka ger spår.. typ om jag gera 4 styckna 45 grader så
palbin: Jag har Makita skenor med diverse tillbehör men har aldrig använt dem ... .