Verktyg & Maskiner
Norrhyttan: [citat] Tja, där har du ju en del av anledningen till att man skaffar en pickis. Har man dessutom ett riktigt körkort behöver man sällan oroa sig för överlass.
vetgirig_: Jag la just ut en fråga i trädgårdsdelen av forumet, eftersom mitt problem gäller en vedklyv. Misstänker dock att det finns fler här i teknikdelen, som kanske kan hjälpa mig - men det står ju att det ska gälla verktyg och maskiner för byggnation och det är ju inte en vedklyv... Får man lägga samma inlägg i två delar av forumet? Problemet består i att jag inte begriper hur jag ska
erikssonandreas: De hade samma utbud på http://www.toolcontrol.se/ så har beställt ett stål därifrån. Får se när det dyker upp.
thomasx: [citat] Det säger tyvärr inte så mycket så länge du inte borrar med andra maskiner med samma borr i samma sten. Framförallt på grund av att stenars beskaffenhet kan variera kraftigt. Jag skulle kunna ta min Jula-maskine och borra i en sten här ute, och sedan jämföra tiden, men som sagt, min sten kanske är mycket hårdare eller mycket sprödare, och det kan göra stor skillnad på
findus42: Om luften skall tillbaka efter att ha passerat genom ett eller flera filtersystem. Varför då inte ha hela anläggningen inomhus?. Patronfilter som någon nämnde är rätt bra. Har man takhöjd så det räcker skulle man kunna ha två sådana i serie. Det första i en tät låda med inspektionslucka med det andra ovanpå. En AF22 från Felder borde vara en rimlig grund för ett sådant system i
jac: Eftersom det är ett "byggahus" forum så antar ivarjefall jag att de fordon som får behandlas här är sådana som används i samband med husbyggnadsaktiviteter. D.v.s. främst fordon av typen grävmaskiner och traktorer men även släpfordon och transportfordon tänkta att användas i samband med bygg eller underhållsaktiviteter på hus. Jag vill minnas att det dök upp lett par mer allmänna
dof: Hoppar in i denna tråden istället för att skapa en ny. Någon som vet om det går att hitta motsvarande till makitas mac-pac?
pelpet: Min erfarenhet av att dra så långa skruv med slagskruvdragare var att det gick utmärkt.
klaskarlsson: Är orginal för dyrt ? :/ http://katalog.klauke.com/en/electrical/products/crimping-dies/ EDIT: fel produktserie :)
pyro: [citat] Det är lite svårt att svara på om det räcker utan att veta vad du tänker skjuta spiken i. Men jag förutsätter att det är träreglar bakom så skulle jag tro att det funkar utmärkt. Jag har skjutit fast spontad inomhuspanel med 1,2x50 i OSB och den sitter hur stadigt som helst. När den väl är på plats är det ju inte mycket krafter som verkar för att dra ut spiken. Sen blir
Quantumlight: Det blev en annan såg än boshen blev metabo. Dock inte nöjd med den men den får jobbet gjort. Sågbordet från Clas Ohlson är helt ok. Lite kort för att köra bräder över 4.5m men helt ok för pengarna. Men ångrar inte att jag köpte det då jag använder det ofta
Rabbithole: Köp inte en buddy, caddy är bättre men Rebel är ju den senaste Esab maskinen.. Gött med "allt i ett" maskin ;)
katos: Jag har använt dom och har inte haft det problemet. Hade problem med att den svarta "foten" sitter för löst men jag tänkte limma dit den med epoxy.
b8q: Värdet är nog inte så mycket (några hundralappar kanske), men du kan lätt ta reda på om instrumentet är hyfsat kalibrerat eller ej: 1. Sätt ut två märken på marken med ca 50 meters avstånd på en sträcka som är någorlunda plan. 2. Sätt upp instrumentet ungefär mitt på sträckan. (dvs montera det på stativet och horisontera det så bra du kan med fotskruvarna på
TheGame: [citat] Tack för svar Ok så den duger inte till renblåsning. Får köra vidare med mini boxy men som sagt det låter som en kulspruta ;)
polaris78: Jo bättre bladstyrning kan jag hålla med om. :)
Thomas_snickare: Jag tittade på denna på Trä och Teknik mässan för några veckor sen, det verkar passa merparten av dina krav, ligger dock lite högre i pris 50 K plus moms men var väldigt intressant tyckte jag, är själv sugen http://cncmachine.se/produkt/rs-6090/
pools: [citat] Tack för tipset! Jag får göra det, hugga upp till "tjvejt´n" Hare, P-O
bygga_bo: ERJ, kul att det löste sig, och bra att du följde upp med en bild som visar var skruvarna sitter i verkligheten. Frågan lär dyka upp igen...
Lexington: Har hittat en Bosch överhandsfräs GOF 900 ACE som jag funderar på att köpa, hittar dock ingen info om denna på nätet, vad är skillnaden mot GOF 900 CE? O vad kan den va värd i mycket bra men begagnat skick?
Mickebandsåg: Tack för svar Nanowire, jag skall syna klingan och styrningarna på nytt. Fick ju tips om vart man köpte klingor ifrån sverige tidigare i tråden så det kanske blir några nya.
bjorn_s: Jag ska ha den till mycket allmänt. Antar att den ska kapa på ställen där det är svårt att komma åt med annat. Tror jag behåller batterivarianten då, det kanske är smidigt i det här fallet. En framtida borrhammare däremot, känns som en given nätdriven produkt.
Daniel_N: [citat] Prova metode Heimlaga beskriver först är mitt tips. Det brukar bli väldigt bra.
heimlaga: Vad..... har du köpt den och sedan sålt den direkt? Varför?
peterwesterlund: [citat] Det har jag också oroat mig lite för. Vi får se om det går. Det är nämligen bland annat en nätverkskabel som ska gå där och dom ska ju helst ha en böj av en snusdosa. Jag ska försöka göra allt jag kan för att få så mycket böj som möjligt. Har ju förresten redan idag ett ställe där det är väldigt snäv böj på nätverkskabeln och än så länge har det fungerat
DennisCA: Jag har köpt en gammal kylkompressortank på 96L jag vill använda som tryckluftstank: [bild] Men kopplingarna på tanken (2,3) är någon stor och konstig dimension. Det är hankopplingar och gängans ytterdiameter är 44.3mm. Jag kollade på wikipedia och det verkar vara 1-3/8" tum storlek. Men fasiken om jag hittat var man kan köpa något sådant. Jag undrar om jag mätt fel eller nånting.
pär h: Det är självklart att inte maskinerna bara går att ställa in bara i fasta mm det fattar vi alla. Och det var nog inte så snickarn menade heller. Han briner helt enkelt för sina fina maskiner, lite "det var bättre för":)
robban22: lånar tråden lite, någon som kör med denna? https://www.globaltools.se/maskiner-556-4/planhyvlar/rikt-planhyvel-bpt-260 Är bara 1 fas, har det stor påverkan. Planhyvlar finns ju mängder av i form av lunchlåde maskiner, men att hitta en vanlig rikthyvel är ju en helt annan sak. Så alternativet är ju en plan -rikthyvel istället.
Mickebandsåg: Jo fräsbord är en av de första saker jag tänkte försöka bygga, Men om man skall klara 12mm hylsa så är väl inte dessa billiga maskiner mycket att komma med? I vanliga fall burkar jag inte köpa billigt skräp, kör idag metabo kap&ger,skruvdragare,slipmaskin. Men när det är så mycket nytt som skall till och jag inte vet hur mycket det blir använt så får det bli en billig som man