Verktyg & Maskiner
heimlaga: BINGO Då jag svänger borrenheten och lilla bordet bakfram fungerar de som de skall. Tack Pär!
Robert-san01: [citat] Den är faktiskt bra. Riktigt bra funktion och oslagbar Bang 4 the Buck. Men det stör mig att det är en Ryobi! De skall vara kassa leksaker som bara Timell använder. ;)
jel: [citat] Köpte mitt på CO och måste säga att jag är nöjd med bordet med tanke på att det "bara" kostar 999:-
gårdsnissen: Har sedan ett antal år en PKS 66AF. Har fungerat bra, alla reglage är stabila, har inte haft några problem. Den är stark så det räcker och blir över, och kapaciteten räcker för att kapa/klyva en 45 mm tjock regel med klingan vinklad 45 grader. Men den är också stor och rejält tung. Jag ser den som en byggsåg. Lilla spånlådan blir snabbt full. Den saknar klyvkniv så man får tänka
Pärran: Näpp, det för att undersöka flöden och tryckförluster i slangsystemen vi använder. Tyvärr så är dokumentationen inte med.
pär h: Det måste vara som så att skruven bara är typ embalage för själva notstålet. Man kan köpa dom lösa nämligen.
mexitegel: Du kan hålla utkik på begagnatmarknaden efter lödtänger också. Jag fick tag på en LECTRA billigt för ett antal år sedan. Jag insåg dock nu att det företaget inte finns kvar utan heter Swedish Soldering Tools, med den lite lustiga webadressen looser.nu (:x) och inriktar sig nu på att lossa fastrostade muttrar. Antar att konkurrensen från pressverktygen blev för svår... ÖHT så
Anonymiserad 48587: [citat] Jag har för mig att det grundar sig i att en lastbilschaufför inte ska pressas av åkeriägaren av köra med överlast för att tjäna mer pengar. Om åkeriägaren är ansvarig finns incitament att få chaufförerna att köra lagligt.
norrbottenssnickaren: [citat] Mjukstart har jag inte saknat. Men spånhanteringen är så jäkla dålig att man blir galen. Den är verkligen inget vidare.
erik8308: Hej, Tyckte att min såg inte riktigt levererade rena 45 graders gerningar så jag mätte och det visar sig att den avviker ganska mycket! Se bilden. Mitt problem är att när man kapar rakt så är den väldigt exakt. Försökte se om jag kunde justera det "hack" som den stannar i för 45 grader, men det är en plastbit som löper längs alla vinklar. Så då kommer jag sabba mitt perfekta 0
Moving: [citat] Får det 2 ggr per år och nästa vecka faktiskt men lär ryka.
forstahuset: Finns det någon som har köpt något från Martina Ferramenta ( http://www.ferramentamartina.it ) i Italien och kan dela med sig av sina upplevelser? Är lite sugen på att köpa en enklare byggställning och så att de erbjöd till hyfsat pris.
nanowire: Haha, jag tänkte lika tydligen; borrade 4,5 och satte i en sprint från halsen av en härdad skruv. Förspände även fjädern ca 5 mm så att bulten ligger djupare i hålet för varje given spänning. Nu fungerade iaf :D Tyvärr väntar jag ändå på ett nytt blad från tuffsaws så stockarna får vänta någon dag till. En trasig bladguide har jag redan lagat och bytt mot kullager, det var
heimlaga: Inte vet jag men jag tycker mig ha märkt att de där som det står W Germany på verkar vara någotsånär användbara i motsats till andra tvingar som ser likadana ut.
mikewse: Japp, jag har följt deras metod också men tycker proceduren med pinnarna är bättre. Snedheten är konstaterad och jag behöver inte ytterligare hjälp om hur jag mäter det. Har ej garanti. Jag återgår till ämnet för tråden: Har någon tips på hur man öppnar upp och frilägger lodmekanismen för justering? Man kan lätt avlägsna lock i topp och botten men sedan har jag kört fast.
ItWasntMe: du kan ringa elfa och köpa en potentiometer av dem och löda på.
nanowire: Jag har bestämt mig för att sälja Morten. Tänkte vänta ett tag med att lägga på blocket så om någon här på byggahus är intresserad är det bara att skicka ett PM.
dof: Makita har nog varken mer eller mindre problem än andra märken. Då det gäller batteriverktyg använder jag bara makita, och jag har inget att klaga på än i alla fall. Har hört talas om batteri problemen tidigare, men har fått det intrycket att det bara gäller tidigare maskiner som saknar säkerhetsfunktionerna för batteriet.
jonmo: Äh, jag hittade en begagnad på Tradera. Kom i en låda som jag behövde och dessutom ett bit i ok skick. Nu har jag en del extra delar över istället :) [bild]
andreaslun: Ok tack för alla svar. Blir en tripp till jula imorgon ☺
trattalask: Ah, tack! Får kolla vad som finns i närheten. Blir tyvärr inte mycket tid till övers, så avstånd avgör ofta en del. Men alltid bra att veta vad man ska leta!
Svante Svenson: Det finns små fräsar. Kolla med exempelvis Theofils. Se till att köra långsamt, annars riskerar du att bryta av stålet. Det funkar bra att köra handöverfräs på spår helst eller mot anhåll. Bordssåg kan nog också fungera för de spåren. Alternativt en grundhyvel (router plane på engelska) kanske skulle kunna fungera, eller att du skär med kniv och sedan gör djupare med stämjärn,
Hybridnyckel: Att smörja in en nästan 9 m lång stege med fett låter annars som ett bra sätt att värja sig mot eventuell kritik. Undrar om någon tagit sig till toppen? Skämt åsido, tack för recensionen, det får nog bli en sån. Synd att det ska kostar 500 för den där foten bara, för den känns ju bra att ha om man ska stå högst upp, vilket jag ska.
Janus82: Det går även att köpa separata rullstöd om du känner att du behöver fler. Skicka en ny beställning till Toolab så har du dem innan helgen. :)
pär h: Gammla maskiner före 1920-1930 byggdes utan tanke på spånsug då det började användas runt 1930. Dagens maskiner måste ha det. Annars så blir det för mycket spån liggandes och fastnar på materialet och på valsarna. Klart det går att hyvla utan men man måste blåsa rent och borsta emellanåt vilket är väldigt drygt. Och jJA en hyvel producerar spån OCH fint damm som lägger sig
richardtenggren: Fast olämpligt med en ortdrivningsrigg, speciellt i fel färg, gult är fult som man säger. Tror en RD160 hade räckt bra, annars är en commando kanske lite fränare :)
Corpes: Absolut, förstår det men jag tyckte att B&D:s instrument ovan var väldigt smidigt när man ville få borrhålen på en rät linje.