Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Håller på att såga golvlister här hemma och har inför det köpt en Nobex manuell gersåg eftersom jag läst att den ska vara "den man ska ha" och att den är som gjord för att såga golvlister med.
Och visst är den fin. Och lätt att ställa in 45 grader. Och fina snitt blir det, inga flisor. Däremot upptäcker jag nu efter två sågningar och kör in två lister i ett innerhörn att snitten inte är raka, alls. Det är enormt snett.
Jag har sågat så som bruksanvisningen för listerna rekommenderar. Att såga framifrån uppifrån. Listerna gick med sin skåra för clipsen att fästa perfekt i anhållet på sågen. Så att den står spikrakt upp. Jag har även fäst listerna med tvingar för extra stabilitet.
Varför blir det ändå inte rakt?
Och visst är den fin. Och lätt att ställa in 45 grader. Och fina snitt blir det, inga flisor. Däremot upptäcker jag nu efter två sågningar och kör in två lister i ett innerhörn att snitten inte är raka, alls. Det är enormt snett.
Jag har sågat så som bruksanvisningen för listerna rekommenderar. Att såga framifrån uppifrån. Listerna gick med sin skåra för clipsen att fästa perfekt i anhållet på sågen. Så att den står spikrakt upp. Jag har även fäst listerna med tvingar för extra stabilitet.
Varför blir det ändå inte rakt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Det är ju inte den vinkeln som är problemet. Det är vertikalt det är fel grad.
Listen är högre än anhållet. Men den har som sagt en skåra som man mycket praktiskt kan fästa i anhållet så det blir spikrakt.
Prövade nyss igen och verkligen se till att listen låg plant och rakt åt alla håll. Men det blev även nu snett. Ska man ställa in bladet på nått sätt?
Listen är högre än anhållet. Men den har som sagt en skåra som man mycket praktiskt kan fästa i anhållet så det blir spikrakt.
Prövade nyss igen och verkligen se till att listen låg plant och rakt åt alla håll. Men det blev även nu snett. Ska man ställa in bladet på nått sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Så det är en dålig såg helt enkelt? Bara att slänga? Asså...
Är listens baksida helt parallell med framsidan? Måste du trycka trycka på listen för att skåran ska gå över anhållet eller den går på med marginal? Kan tänka mig att anhållet har en släppvinkel på baksidan så om något trycks mot den blir det inte rakt.
Om du drar en 90 graders linje på ämnet, sen fäster det på sågen, utan att såga något, är linjen då 90 grader mot "sågytans botten"?
Om du drar en 90 graders linje på ämnet, sen fäster det på sågen, utan att såga något, är linjen då 90 grader mot "sågytans botten"?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Sågbladet verkar vara 90 grader vad jag kan mäta. Men det är något under själva sågningen som går snedd bokstavligt talat. Jag har nu testat såga listen åt andra hållet utan att det sitter fast i anhållet. Har även testat sätta fast några clips i skåran så listen inte rör sig medan man sågar.
Men nej, det blir fortfarande snett...
Men nej, det blir fortfarande snett...
Om listen hänger i anhållet och inte har stöd underifrån så kan jag tänka mig att den kanske skulle kunna tryckas ner när du sågar, dvs den lyfter en aning i änden längst bort från sågbladet. Det ska inte så mycket till för att det ska bli fel. Men om jag uppfattar senaste inlägget rätt så har du vänt på listen och sågat på "normalt" sätt med samma resultat?
En annan sak som jag har märkt är att listen lätt glider i sidled även om man tycker den sitter fast ordentligt. Lösningen på det är att såga lungt och försiktigt utan att trycka, det är sågtänderna som ska göra jobbet. Trycker man så blir det lätt att man rubbar listen.
För att kolla sågen, försök hitta en helt rak och kvadratisk eller rektangulär träbit och testsåga med. Kvarstår problemet? Lister har ofta lutande kanter så det är svårt att använda sådana som referens.
En annan sak som jag har märkt är att listen lätt glider i sidled även om man tycker den sitter fast ordentligt. Lösningen på det är att såga lungt och försiktigt utan att trycka, det är sågtänderna som ska göra jobbet. Trycker man så blir det lätt att man rubbar listen.
För att kolla sågen, försök hitta en helt rak och kvadratisk eller rektangulär träbit och testsåga med. Kvarstår problemet? Lister har ofta lutande kanter så det är svårt att använda sådana som referens.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Överlag är dessa sågar rätt sladdriga. Gejdrarna är svåra att rikta till pga klen infästning i sågbordet.
Ett tips är att öka spänningen i sågbladet. Ett annat är att sätta dubbelhäftande tejp på sågbordet för ökad friktion mot materialet som ska kapas.
Ett tips är att öka spänningen i sågbladet. Ett annat är att sätta dubbelhäftande tejp på sågbordet för ökad friktion mot materialet som ska kapas.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Jag tror att ett problem kan ligga i att listerna är så långa och inte är lätta att få helt planet med underlaget. Även om man tror att den ligger plant så kan minsta lilla diff göra skillnad och det är möjligt att det ändras medan man sågar. Men det är väldigt svårt att bygga upp en höjd längre bort som är exakt lika högt som sågbordet.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Är det folierad MDF/Spån du kapar? I så fall blir det fel vinkel när du gerar pga olika materialtjocklek mot anhållets under- resp. överkant.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Har också en sådan såg hemma men aldrig haft problem med att den sågar snett. Snarare problem med att hörnen aldrig riktigt är 90° och då hjälper det ju inte om sågen sågar perfekta snitt. Jag brukar mäta de hörn som skall få list och ställa sågen på halva vinkeln med hjälp av låsskruven. Oftast ligger snitten på 44,5° eller 45,5°.
Blir det lika snett om du lägger den vita sidan mot anhållet när du skall såga? Sedan behövs det pallning längre ut på listen också så att inte listens tyngd gör att den ändrar läge inne vid sågsnittet.
Blir det lika snett om du lägger den vita sidan mot anhållet när du skall såga? Sedan behövs det pallning längre ut på listen också så att inte listens tyngd gör att den ändrar läge inne vid sågsnittet.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
I det här fallet så kontrollmätte jag ju med vinkelhörnet efteråt. Och det var ju snett.roli skrev:Har också en sådan såg hemma men aldrig haft problem med att den sågar snett. Snarare problem med att hörnen aldrig riktigt är 90° och då hjälper det ju inte om sågen sågar perfekta snitt. Jag brukar mäta de hörn som skall få list och ställa sågen på halva vinkeln med hjälp av låsskruven. Oftast ligger snitten på 44,5° eller 45,5°.
Blir det lika snett om du lägger den vita sidan mot anhållet när du skall såga? Sedan behövs det pallning längre ut på listen också så att inte listens tyngd gör att den ändrar läge inne vid sågsnittet.
Ja, pallning är nog det jag tror mest på just nu. Men det är ju omöjligt att få exakt höjd.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg