Verktyg & Maskiner
nanowire: Det var ett tag sedan jag såg den också så tala ur skägget pojkar; vad är det han säger som inte är applicerbart på sågar >14"?
pär h: Tror att ljuddämpare på utgående luft gör mera för oljudet än att dämpa i skåpet
F_man: Är det "knack" har väl alltid Bosch med "D" i beteckningen, dvs. G"D"R. GWs 18v-li använder kapskivor med 115mm, medan GWs 18-125 använder 125mm kapskivor.
iSnobben: [citat] Jo alltså 10,8V är ju väldigt smidiga i vissa lägen men jag föredrar det något tunnare greppet på mina 18V-dragare. 14,4V hade jag på en skruvdragare förut och den var inte dålig men där är ju utbudet här i Sverige väldigt dåligt. Dessutom vinner man inte direkt något mot 18V. Jag är inte missnöjd med mina 10,8V på något sätt men jag tror inte att det kommer att bli
klaskarlsson: Precis: Både bilens dragvikt (står det verlkligen specat "obromsat" även för äldre bilar- fick för mig det bara fanns en maxvikt !?) och annars halva bilens tjänstevikt som max för "EU-släp". Jag fick köpa ett 650 kg istället för ett 750 kg eftersom bilen jag hade då bara vägde dryga 1300 kg. Nu väger den 1600 så nu skulle det varit ok med det andra, identiska men annorlunda
Microkatten: CMT kan ha några varianter, inte så många 8mm, men kan den här passa cmt pattern bit?
Haagbard: Jag fick chuckhaveri på en likadan skruvdragare för ett par veckor sedan, vill minnas att det var en felgängad torxskruv som låste den, men även utan låsskruv så satt chucken fast nåt jävulskt. Känndes som att skruvdragaren skulle gå sönder innan chucken behagade lossna. Bestämde mig för att kapa chucken tvärs och längs med vinkelslip. Givetvis börjar det ryka ur
Stefan1972: vet inte om det här systemet är kompatibelt men här kan du köpa styckevis. Fast det är inte gratis där heller men å andra sidan har sånt här alltid varit dyrt om man går på proffsgrejer. http://www.x-ponent.se/
heimlaga: Tyvärr har det alltid funnits fler borrmaskiner än fötter. Då maskinen skulle monteras på någon specialbygd stomme i industrin beställde man dem utan fot. Har ni frågat vad en ny fot skulle kosta från Machinerysweden som tillverkar Arboga i dag..........? Annars tycker jag att det borde gå att bygga en fot av en bit mycket grov varmvalsad U-balk.
agehall: [citat] Jag har visserligen bara en TS-55, men det är ju same same för dina frågor. [citat] Jag har ingen aning om hur Dewalten är, men jag upplever den aningen sämre än om man kör sänksåg med skena. Det faller sig ju lite naturligt eftersom när man kör med skena så är hela snittet mer "täckt". [citat] Nej, det har jag inte sett något. [citat] De används ju till olika saker skulle
fiskbuggaren: [citat] Inte riktigt ett svar på din fråga, men jag vet att man inte kan flytta kåpor mellan festool och Bosch så det verkar åtminstone inte vara någon universell standard. Å andra sidan brukar festool hitta på en egen även om det finns en etablerad så det kanske egentligen inte säger någonting.
Chrissofsweden: I vilken butik/webbshop brukar ni köpa era Bosch carbide-blad? Är dom värda sina kronor eller finns det lika bra men billigare? Exempel för den nyfikne: https://www.verktygsproffsen.se/produkt/Tigersagblad-Riv--Tra--Metall-200mm-Carbide-PRO
Matte_Nörden: Hej! Jag har kommit över en äldre inverter svets, Deca SIL 747. Då den är i behov av lite restaurering skulle jag behöva lite info innan jag ger mig på att skruva isär den. Det är en tyngre pjäs, 30-40 kg uppskattningsvis, med ett omställningsvred för 220/380V. Dock går den just nu inte att vrida över till 220. Jag gissar att det byglas på något vis under skalet. Det verkar dock
trattalask: Mja, tänkte mig nog en annan lösning som inte kostar som en CNC-fräs. ;) passar nog bättre för mig.
JohanLun: [citat] tyvärr behöver jag den till helgen... :)
woodrat: Uppgraderade min bandsåg med styrning inköpt från Uk. Kan rekommenderas! http://www.bedfordsaw.co.uk/spare-parts-for-elektra-beckum-bandsaws [bild]
13th Marine: Uthämtad! Fick köra hem och hämta ett personbevis bara, hade glömt att jag bytt efternamn :| Men den är rätt högljudd av sig den lilla krabaten.
smurfen72: Att mäta varje bräda med tumstock funkar om det är enstaka ex men ska man kapa flera blir det väldigt tråkigt. Jag håller alltid i med handen tvingen som följde med har jag inte ens provat men som jag skrev tidigare rekommenderar flera stöd för annars finns risk att brädan tippar ner när man sågar av den. Ett långt måttband är bra vid kapning av längre bitar.
slaskman: Tack för input, får bli att byta drev. Alla finns med och alla är friska.
ShmakShmak: Nu är varmvattenberedaren på plats. Hade lite tur då en kompis hade många övergångar till 22/15 kvar så det blev övergång till 15mm och kopparrör helt gratis. Min nästa fråga är om nån vet vad blandningsventilen ska vara på. Ska man känna efter eller är ett speciell läge den ska vara inställd på?
hantverkare1: Tänkte ta en 18mm formplyfa och använda en mft skiva som mall och fräsa en kopia. Har ett tält från 24mx. Bästa investeringen jag gjort
L-OFast: Tack för era synpunkter. Det lutar att jag spar dem tillsvidare. Skulle jag komma på andra tankar så har du första ting...
WaldenWoods: Har nu skaffat en Femi-såg för ändamålet. Antingen säljer jag den begagnad när jag är klar med detta, eller också blir jag förtjust i sågen och väljer att behålla den. Vi får se. Har gjort ett par testkapningar, det funkar bra. Kan någon berätta mer om det där med föroreningar? Jag ska inte kapa annan metall med samma klinga, det fattar jag. Men kan även klingans metall
Fishbone: Tack alla för svar... Det lutar just nu att köpa en Festool styrskena trots allt.. tusen tack för era svar
nanowire: [citat] Jag förstår inte vad vad problemet är; du skriver ovan att du har 4 mm alu. Skruva maskinerna i sådana plattor (så små som möjligt) och försänk dessa plattor i en tjockare skiva som utgör själva arbetsbordet. Då förlorar du ingen höjd men det blir ändå stadigt. När du vill göra inställningar på fräsen lyfter du bara upp plattan ur försänkningen, gör inställningen
schmakita: [citat] Det är väl detta jag är mest rädd för och största anledningen till min initiala fråga... tänkte får man svar i stil med "Vill du dö?" så vet man om det är en dålig ide eller ej :)