Verktyg & Maskiner
Alfredo: Jag har också sett "brytande" skyddsglasögon på Bauhaus. Tittade dock inte närmare på dem.
heimlaga: Om de har en inredd källare är risken mycket stor att det finns mögel i den. Inredda källare är väldigt ofta mer eller mindre mögelskadade. Det går egentligen inte att inreda rum i en källare på ett mögelfritt vis men folk vill ha dem endå...... Visst finns det mätare som kan mäta om fukten finns där men de är svindyra och kräver oftast frilagd betong och troligen också borrhål
heimlaga: Innan jag skaffade vertikalfräs gjorde jag alla tappar och slitsar för hand med tappsåg och huggjärn. En bandsåg av någorlunda kraftig modell med bredast möjliga blad är en bra hjälpreda.
Skalman: Nja......det får bli en massa snören då så man fyller upp utrymmet ovanom kolven en bit före övre dödpunkten. Säkrare med hylsnyckel på axeln. Nu är sågen klar å provkörd. Nya pumpen funkar okej. Drog runt med startsnöret för att se att det funkar å kommer fram olja inna jag återmonterade centrifugalkopplingen. Kom ihåg att lägga fett på nållagret där! Se upp med när ni
jonmo: Om det är ditt bästa tips tolkar iaf jag det som att det är Festools tips också. ;)
erikssonandreas: Byggde en enkel jigg idag. Nästa steg är att sätta nån form av list och eventuellt ett måttband [bild]
nimhed: Nej, du kanske har rätt. Man kommer ändå inte använda något annat än auto i vilket fall.
heimlaga: [citat] Jag talar om sådant som av en eller annan orsak inte ryms eller passar in i mina sex Raacoskåp........
Lutte: Min far gjorde en skål engång och då gröpte han ur den genom att slipa med en rondell ( vinkelslipmaskin) och sen polera med trissa och grovt medel. Minns trots min då ringa ålder att den blev riktigt fin
dof: Har beställt från fastfix tidigare utan problem. Dom har bra support och går lätt att komma i kontakt med dem. Då jag beställde tyckte jag att dom hade lite dyr frakt, och att det var lite krångligt med betalningen. Det kanske dom har ändrat nu, är ju nått år sedan jag beställde sist.
Daaaaaniel: Det är tight bara med hylsan. Får ringa återförsäljaren och förklara problemet och be dem skicka ny mutter. Kan försöka fixa bild senare
bygga_bo: Trist att det inte fungerade på Mac:en, men bra att veta. Även bra att det inte drabbar så stor andel av datoranvändarna ;) Skämt åsido, efter lite snabbgooglande verkar det finnas en del VBA-brister i Mac-versionen. Trots att mitt lilla program är väldigt enkelt (i princip brute-force-loopar det sig bara genom kombinationerna) har jag uppenbarligen lyckats pricka just de bristerna...
Magnus Larsson: Du ska inte hänga på borren när du borrar i betong. Låt maskinen göra jobbet, det driver på själv. Hade du en coromantborr i? Tycker det låter konstigt ändå. 6mm hål kan man ju borra med hur kass borr och maskin som helst. Gick du på armering kanske?
Lime113: Har den överlevt åren sen sist eller blev det en uppgradering?
Klicka: Den kluvna sidan kommer vara baksidan på en fönsterbänk. Så det blir inte synligt. Men man vill ju inte att det blir fult alla fall :-) Ska få min W48 omslipad imorgon. Så jag klyver nog två skivor och resten sen när 28T klingan kommer från axminster. Barnen vill ju få upp krukväxterna i sina rum :-) Hittade en bra video om de olika festoolklingor
bax: Med ditt Festool-resonemang är det 550XP eller 346XP som gäller. Eller Stihl MS261. Men har man aldrig provat dom vet man ju inte skillnaden ;) så då håller jag med Ullberg.
heimlaga: Jag hittade den här i den stora högen de krossar hos en lokal skrotuppköpare och tyckte det var synd att låta den bli krossad. På maskinen står "Jolly 25" och ingenting mer. Hyvelbredden är 25 cm. Den är en rikthyvel utan planhyvel. Nu står den hemma hos mig på vedbacken under en plåt och väntar på en ny ägare. En bekant i en grannby är intresserad av den men vi vill ju gärna veta
mexitegel: Det är väl snarare en planhyvel du behöver isåfall? Eller limma ihop reglarna du tänkt dig och åk till närmsta finsnickeri så kan de kanske köra paketet i sin hyvel.
snowjim: Tack, körde dock på Cobalt borret och jäklar vilken skillnad!! Borrat tog sig igenom materialet väldigt snabbt. Biltema borren är använda men inte särskilt mycket(2-3 gånger) och enbart i trä, att de skulle vara så mycket mer slitna tvivlar jag på, antar att det handlar om kvalités skillnad. Men så var det också stor prisskillnad, hela borrsettet från Biltema kostade 80 kr och ett
erik832995: Funkar väldans bra om man ska lämna hemmaplan , tvingar och diverse i systainern . Bra liten arbetsbänk !
pools: Jag köpte en PTS 10. PPS7 är ju en dragsåg. Förstår inte vitsen med den? Gts 10 är ju från den blå serien och mer anpassad till proffsen, eller dom som arbetar med den dagligen i sitt yrke.
Erik Sören: Tack till alla som engagerat er i mitt problem med sågen, har provat många av era förslag. "JA" efter att tagit bort dämparen och med förhöjd gaspådrag startar sågen, och den fungerar även då den är helt ihop plockad. Erik Sören
norrbottenssnickaren: Detta är ett solklart köp. Frågan är bara när den kommer till Europa.