Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Hej!
Har precis köpt min första bandsåg, lite mindre bordsmodell som heter LEW Henningdorf.
Skulle göra mig till och försöka justera in denna lite och fick då lite funderingar.
Skall jag köra på trä klossar eller skall man försöka bygga om till kullager på bandstyrningen?
Det sitter ett kullager bakom bandet (klinga?) på de övre styrningerna, skall bandets rygg gå mot detta eller skall det gå emot sidan på klingan vid belastning? på den undre styrningen finns det inget lager samt att klossarna sitter ihop med en krysskil, kan detta verkligen stämma? Jag kan se att klingan har gått emot kilen och gjort spår i den.
Skickar med lite bilder på skapelsen.

Blev lite förvånad när jag skulle klyva en planka och det drev iväg 5mm på 40cm så lite justering skulle nog inte vara helt fel. Vill få lite koll på styrningen innan jag kastar på ett nytt band för att se att allt går som det skall. Om jag skall köra på trä, vilken sort kan vara lämpligt/tillgängligt? som ni ser måste jag försöka såga små kuber och borra hål i.
Lite hjälp hade varit mycket uppskattat
/Micke
Har precis köpt min första bandsåg, lite mindre bordsmodell som heter LEW Henningdorf.
Skulle göra mig till och försöka justera in denna lite och fick då lite funderingar.
Skall jag köra på trä klossar eller skall man försöka bygga om till kullager på bandstyrningen?
Det sitter ett kullager bakom bandet (klinga?) på de övre styrningerna, skall bandets rygg gå mot detta eller skall det gå emot sidan på klingan vid belastning? på den undre styrningen finns det inget lager samt att klossarna sitter ihop med en krysskil, kan detta verkligen stämma? Jag kan se att klingan har gått emot kilen och gjort spår i den.
Skickar med lite bilder på skapelsen.
Blev lite förvånad när jag skulle klyva en planka och det drev iväg 5mm på 40cm så lite justering skulle nog inte vara helt fel. Vill få lite koll på styrningen innan jag kastar på ett nytt band för att se att allt går som det skall. Om jag skall köra på trä, vilken sort kan vara lämpligt/tillgängligt? som ni ser måste jag försöka såga små kuber och borra hål i.
Lite hjälp hade varit mycket uppskattat
/Micke
Bakom sågbladet sitter vanligen kullager i både övre respektive undre bladstyrning. Dessa är främst till för att inte klingan ska kunna hoppa av hjulen när du sågar och därigenom trycker bladet bakåt. Dessa lager justeras länpligen så att de precis inte nuddar bladet när det snurrar obelastat, typ någon tiondels mm ifrån. Träkilen du har bakom klingan i nedre styrningen istället för ett kullager fyller motsvarande funktion så se till att den inte sitter för långt ifrån.
Träbitarna som sitter på sidorna om klingan är det som ska hindra att klingan vrider sig när du sågar, ställ dessa så de också nästan nuddar. Då de är i trä slits de relativt snabbt och behöver justeras oftare än metall eller kullager.
Att du får avdrift beror troligen på att sågbladet inte är nytt och lite ojämnt slitet. Avdriften förvärras om man forcerar och/eller om bladstyrningen är långt från bladet.
Innan du börjar fundera på att byta till kullagerstyrning tycker jag du ska köpa en ny klinga, tex från tuffsaws.co.uk, och fixa nya styrbackar i trä. Om du fortfarande inte lyckas såga bra efter det så lär det inte hjälpa med nya kullager heller utan då är det nog andra större problem med sågen.
Träbitarna som sitter på sidorna om klingan är det som ska hindra att klingan vrider sig när du sågar, ställ dessa så de också nästan nuddar. Då de är i trä slits de relativt snabbt och behöver justeras oftare än metall eller kullager.
Att du får avdrift beror troligen på att sågbladet inte är nytt och lite ojämnt slitet. Avdriften förvärras om man forcerar och/eller om bladstyrningen är långt från bladet.
Innan du börjar fundera på att byta till kullagerstyrning tycker jag du ska köpa en ny klinga, tex från tuffsaws.co.uk, och fixa nya styrbackar i trä. Om du fortfarande inte lyckas såga bra efter det så lär det inte hjälpa med nya kullager heller utan då är det nog andra större problem med sågen.
Redigerat:
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Tack så mycket för snabba svar nanowire!
Om jag tittar på bild nr 2 så sitter alltså kullagret fel, det skall in lite mer bakom klingan.
Jag har en ny klinga, 10 eller 12 mm från LUNA som jag fick med sågen, vill bara ha koll på styrningar innan jag monterar detta.
Har läst om 2 olika hårda träslag som bör användas till styrning, men vart kan man lämpligen köpa dessa? eller kan jag komma billigare undan i denna test fas med ekbitar?
Om jag tittar på bild nr 2 så sitter alltså kullagret fel, det skall in lite mer bakom klingan.
Jag har en ny klinga, 10 eller 12 mm från LUNA som jag fick med sågen, vill bara ha koll på styrningar innan jag monterar detta.
Har läst om 2 olika hårda träslag som bör användas till styrning, men vart kan man lämpligen köpa dessa? eller kan jag komma billigare undan i denna test fas med ekbitar?
Stämmer bra att kullagret är för mycket till vänster på bilden, ytterdelen av kullagret ska gå emot bladet. kullagret ska ligga så nära bladet som möjligt, utan att röra vid det. Snurra kontinuerligt på bladet, eftersom de oftast rör på sig. Kolla även så bladet ligger bra på övre hjulet.Mickebandsåg skrev:Tack så mycket för snabba svar nanowire!
https://www.youtube.com/watch?v=wGbZqWac0jU&index=1
Kolla på denna video, den ger många goda råd utan att bli allt för tråkig.
Medlem
· Stockholm
· 2 284 inlägg
Intressant; speciellt delen om var på hjulet man egentligen vill ha bladet.devizion skrev:Stämmer bra att kullagret är för mycket till vänster på bilden, ytterdelen av kullagret ska gå emot bladet. kullagret ska ligga så nära bladet som möjligt, utan att röra vid det. Snurra kontinuerligt på bladet, eftersom de oftast rör på sig. Kolla även så bladet ligger bra på övre hjulet.
[länk]
Kolla på denna video, den ger många goda råd utan att bli allt för tråkig.
Det som brukar rekommenderas är Lignum Vitae, finns att köpa som "pen blank" från UK. Fördelen är att det är hårt och väldigt fettigt, andra träslag har jag läst att folk badat i linolja men jag kör mina Lignum Vitae o-oljade. Har själv klossar i detta material och de funkar kanon, har inte provat ek själv.Mickebandsåg skrev:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Du har fått många bra råd!
Jag tror nog att allting ordnar sig då du byter de styrklossarna som är uppnötta eller fattas (en fattas ju!) och byter blad och sedan justerar allting korrekt.
Styrklossar kan vara av björk eller bok eller ek som somliga snickare blöter en stund i varm rå linolja men pockenholtz (lignum vitae på engelska) lär vara bäst.
Jag tror nog att allting ordnar sig då du byter de styrklossarna som är uppnötta eller fattas (en fattas ju!) och byter blad och sedan justerar allting korrekt.
Styrklossar kan vara av björk eller bok eller ek som somliga snickare blöter en stund i varm rå linolja men pockenholtz (lignum vitae på engelska) lär vara bäst.
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Tack för alla snabba och bra svar, jag blev helt såld på videon!
jag skall försöka yxa till lite bättre styrningar och kolla så bandet ligger rätt på hjulet, trodde att tänderna skulle ligga utanför hjulet.
jag skall försöka yxa till lite bättre styrningar och kolla så bandet ligger rätt på hjulet, trodde att tänderna skulle ligga utanför hjulet.
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Det är ingen som saknas, skruvade bort en så ni skulle kunna se infästningen.
skulle hellre ha typen där man tar en bit och matar i tex inca, nu måste jag såga precis samt fila hålet för att göra den flyttbar i sida
skulle hellre ha typen där man tar en bit och matar i tex inca, nu måste jag såga precis samt fila hålet för att göra den flyttbar i sida
Produkter som diskuteras: "såga fila"
Sågar & filar
Vårt sortiment av handhållna sågar och filar är utformade för att möta alla dina snickeri och metallbearbetningsbehov. Vi har ett brett utbud av sågar, inklusive bågsågar, sticksågar, fogsvansar och mycket mer. Våra sågar är tillverkade
Läs mer
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Tjo! Nu kommer jag med nya frågor.
Har fått dit nya styrningar i ek (fungerar super!) men om ni tittar på bild nr 3 (den undre bladstyrningen) så ser ni att det sitter en kloss över de "justerbara" klossarna, vad har denna för funktion?
kastade på ett nytt 6mm blad tror det var 0.36 och 4tpi men lyckades få bandet att hoppa när jag försökte figursåga i en 2"3, hur mycket kan jag svänga med ett 6mm blad?
Har fått dit nya styrningar i ek (fungerar super!) men om ni tittar på bild nr 3 (den undre bladstyrningen) så ser ni att det sitter en kloss över de "justerbara" klossarna, vad har denna för funktion?
kastade på ett nytt 6mm blad tror det var 0.36 och 4tpi men lyckades få bandet att hoppa när jag försökte figursåga i en 2"3, hur mycket kan jag svänga med ett 6mm blad?
Mickebandsåg skrev:Tjo! Nu kommer jag med nya frågor.
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Tack så mycket för tabellen Nanowire, skall printas och plastas på maskinen.
någon som vet vad klossen har för funktion? Jag kan ta bättre bilder om ni vill?
någon som vet vad klossen har för funktion? Jag kan ta bättre bilder om ni vill?