4 742 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Räcker min dragare till 180/200mm skruv?
Hej
Ska dra ihop byggtimmer 120x140 i en stödmur, c.a. 20m mur med fem timmer på höjden.
Det blir alltså en hel del långa skruvar, tänker mig 6x180, (egentligen mest för att jag inte vill bränna 900 spänn på finskruv från essve som har 8x200).
Sitter med min 14,4v Dewalt som har 57nm i styrka och har bara dragit 100mm skruv som längst tidigare och det är ju inga problem alls.
Ni som dragit långa skruv, räcker en vanlig standarddragare, eller kommer jag ångra mig om jag inte skaffar t.ex. slagskruvdragare? (Eller någon annan smart lösning ni sitter på)
Dvs. ge mig ursäkter att köpa fler prylar
Lite tråkigt att Dewalt släpper 14,4v systemet dock, det verkar inte finnas slagdragare till mina batterier jag redan har.
Ska dra ihop byggtimmer 120x140 i en stödmur, c.a. 20m mur med fem timmer på höjden.
Det blir alltså en hel del långa skruvar, tänker mig 6x180, (egentligen mest för att jag inte vill bränna 900 spänn på finskruv från essve som har 8x200).
Sitter med min 14,4v Dewalt som har 57nm i styrka och har bara dragit 100mm skruv som längst tidigare och det är ju inga problem alls.
Ni som dragit långa skruv, räcker en vanlig standarddragare, eller kommer jag ångra mig om jag inte skaffar t.ex. slagskruvdragare? (Eller någon annan smart lösning ni sitter på)
Dvs. ge mig ursäkter att köpa fler prylar
Lite tråkigt att Dewalt släpper 14,4v systemet dock, det verkar inte finnas slagdragare till mina batterier jag redan har.
Mina båda mindre Makitadragare tror jag ligger på något liknande i vridmoment och de drar 6x180 i de flesta träslag på 2:ans växel. Jag kan inte tänka mig att du får några problem. Ska du köra mycket eller om du har bråttom så kan en extra dragare vara bra då de tenderar att bli ganska varma efter en stund.
Tack för svaren! Då kör jag på med min trotjänare.
Med billig skruv menar jag biltemas c4 klassade träskruv, som tyvärr slutar vid 180mm.
Fäster timret uppifrån och ner, dvs 6cm för skruven att dra i undre stocken med. På Jabos tips för stödmur i byggtimmer anger dom 7" eller 8" spik så jag tänkte köra på det.
Fast vet någon var man får tag på inte fullt så dyr 200mm skruv får ni gärna tipsa.
Med billig skruv menar jag biltemas c4 klassade träskruv, som tyvärr slutar vid 180mm.
Fäster timret uppifrån och ner, dvs 6cm för skruven att dra i undre stocken med. På Jabos tips för stödmur i byggtimmer anger dom 7" eller 8" spik så jag tänkte köra på det.
Fast vet någon var man får tag på inte fullt så dyr 200mm skruv får ni gärna tipsa.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Jag hade nog inte valt skruv alls utan snarare borrat hål och bultat ner några armeringsjärn genom hela stödmuren. Med en borrmall borde man kunna borra så att det blir rakt. Då borde det räcka med några skruvar som komplement.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
När jag hjälpte brorsan med sin timmermur borrade vi igenom 2 skift med 10-11mm borr och slog ner 12mm armeringsjärn med slägga, gjorde förskjutning i sidled för varje skift. Nu var muren bara uppe i 5 år innan de bytte till sten i samband med omläggning av uppfarten, men under dessa 5 år rörde sig inte muren en millimeter
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara