Hej

Ska dra ihop byggtimmer 120x140 i en stödmur, c.a. 20m mur med fem timmer på höjden.

Det blir alltså en hel del långa skruvar, tänker mig 6x180, (egentligen mest för att jag inte vill bränna 900 spänn på finskruv från essve som har 8x200).

Sitter med min 14,4v Dewalt som har 57nm i styrka och har bara dragit 100mm skruv som längst tidigare och det är ju inga problem alls.

Ni som dragit långa skruv, räcker en vanlig standarddragare, eller kommer jag ångra mig om jag inte skaffar t.ex. slagskruvdragare? (Eller någon annan smart lösning ni sitter på)

Dvs. ge mig ursäkter att köpa fler prylar :P
Lite tråkigt att Dewalt släpper 14,4v systemet dock, det verkar inte finnas slagdragare till mina batterier jag redan har.

Mina båda mindre Makitadragare tror jag ligger på något liknande i vridmoment och de drar 6x180 i de flesta träslag på 2:ans växel. Jag kan inte tänka mig att du får några problem. Ska du köra mycket eller om du har bråttom så kan en extra dragare vara bra då de tenderar att bli ganska varma efter en stund.

• Gilla
F_man
  • Laddar…
har också 14,4 makita och har dragit 5X200 med den utan vidare problem.
Det är mer T30 och T35 bitsen som är för klena ....

• Gilla
F_man
  • Laddar…
En lite dum fråga kanske men vad menar du med fin skruv tänker du köra med billig inomhus skruv till en stöd mur ute ?

Tråkigt svar: förborra.
Kul svar: köp den dragare du vill ha. För att du vill ha den, och för att du älskar dig själv.

• Gilla
SwiftD och 1 till
  • Laddar…
Ska du skruva uppifrån och ned? Kommer det verkligen hålla?

Tack för svaren! Då kör jag på med min trotjänare.

Med billig skruv menar jag biltemas c4 klassade träskruv, som tyvärr slutar vid 180mm.

Fäster timret uppifrån och ner, dvs 6cm för skruven att dra i undre stocken med. På Jabos tips för stödmur i byggtimmer anger dom 7" eller 8" spik så jag tänkte köra på det.
Fast vet någon var man får tag på inte fullt så dyr 200mm skruv får ni gärna tipsa.

Redigerat:
Jag hade nog inte valt skruv alls utan snarare borrat hål och bultat ner några armeringsjärn genom hela stödmuren. Med en borrmall borde man kunna borra så att det blir rakt. Då borde det räcka med några skruvar som komplement.

När jag hjälpte brorsan med sin timmermur borrade vi igenom 2 skift med 10-11mm borr och slog ner 12mm armeringsjärn med slägga, gjorde förskjutning i sidled för varje skift. Nu var muren bara uppe i 5 år innan de bytte till sten i samband med omläggning av uppfarten, men under dessa 5 år rörde sig inte muren en millimeter

Klart att du ska köpa en slagskruvdragare... du kommer att älska den. :) betydligt mer skonsamt mot handleder men hörselskydd är att rekommendera om du ska skruva mycket, "knacket" sliter på öronen efter ett tag.

• Gilla
Erberth
  • Laddar…
Är det inte risk att så långa skruv mest flexar om man kör med slagdragare, med resultatet att det tar väldigt lång tid att skruva i dem?

Min erfarenhet av att dra så långa skruv med slagskruvdragare var att det gick utmärkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.