Dödar man klingan om den hoppar?
kunde klyva mot anhållet när jag fick på en ny 6mm klinga men nu efter det hoppade (vred snävt men inte för snävt)
så måste jag hålla materialet 7grader fel för att kunna såga ett rakt snitt.
exakt som på det gammla 10mm bladet som kom med sågen.
suck pust och stön, jag vill ju leka inte köpa nya blad för varje 50cm man sågar -.-

Vet inte om det hjälper något men det är åt vänter det drar, in emot hjulen så att säga.
det går bättre åt andra hållet när jag figursågar, inte helt ok men bättre.
känns som att jag har svårt att klara en cirkel i 70 regel.
kan det vara spänningen som jag gör fel? vet ju inte riktigt hur man skall göra och hur spänt det skall vara.
ber om ursäkt då det blir väldigt många frågor men jag har ingen annanstans att vända mig.
lyckades göra min första bandsaw box som ligger i press nu iaf :)

• Gilla
Torpolle
  • Laddar…
Mickebandsåg skrev:
Dödar man klingan om den hoppar?
kunde klyva mot anhållet när jag fick på en ny 6mm klinga men nu efter det hoppade (vred snävt men inte för snävt)
så måste jag hålla materialet 7grader fel för att kunna såga ett rakt snitt.
exakt som på det gammla 10mm bladet som kom med sågen.
suck pust och stön, jag vill ju leka inte köpa nya blad för varje 50cm man sågar -.-
Klingan har väl uppenbarligen fått sig en smäll, några tänder böjts och/eller så har du fått en knäck på klingan. Tyvärr är det nog bara att köpa nytt om det är för illa. Jag har försökt böja rätt ett blad med knäck på och visst blev det bättre men långt från bra så inte värt det. Något jag tänker prova när jag har ett slött, men annars oskadat, blad nästa gång är att slipa upp med en dremel i jigg, det kan nog vara värt tiden och ge en "bättre än ny"-skärpa.

Tack för svar Nanowire, jag skall syna klingan och styrningarna på nytt.
Fick ju tips om vart man köpte klingor ifrån sverige tidigare i tråden så det kanske blir några nya.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.