Hej!
Ska borra 15-20cm djupa hål i berg då jag ska bygga altan och trycka ner stolpskorna i hålen. Hålen kommer att vara cirka 20mm breda.
Någon som har tips på maskin som klarar jobbet? Vill inte behöva slita jävel hela dagen så helst inte det billigaste på marknaden om ni nu inte rekommenderar den starkt. Kommer att bli en del hål, runt 25 stycken.
Mvh
Ska borra 15-20cm djupa hål i berg då jag ska bygga altan och trycka ner stolpskorna i hålen. Hålen kommer att vara cirka 20mm breda.
Någon som har tips på maskin som klarar jobbet? Vill inte behöva slita jävel hela dagen så helst inte det billigaste på marknaden om ni nu inte rekommenderar den starkt. Kommer att bli en del hål, runt 25 stycken.
Mvh
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Om du bara ska ha den för ett enda jobb är det ju bättre att hyra en Hilti på Cramo eller Ramirent
Du ville ju inte slita i flera dagar.....messijah skrev:
För 1500 får du bara en skit maskin om du skall köra borr större än 20mm sen kostar borret som ska hålla för alla hålen minst mellan 500-1000 kronor troligen närmare 1000.
Faktum är att Julas röda Meec som ligger runt 700-800 och brukar reas för 500 klarar detta galant. Jag har kört många fler och djupare hål än så med den. Om du vill ha någon annan maskin som jobbar märkbart snabbare än den får du nog gå på maskiner bortåt 10-20 tusen, skulle jag tro.
En maskin som jag tycker är bra är:
http://www.hitachi-powertools.se/hi...troverktoy/kombihammer/kombihammer-1-150w-uvp
men den kostar ca 8000 idag på erbjudanden.
Jag har föregångaren som jag köpte begagnad och den har slitit mycket men är fortfarande lika fin och fungerar klanderfritt.
http://www.hitachi-powertools.se/hi...troverktoy/kombihammer/kombihammer-1-150w-uvp
men den kostar ca 8000 idag på erbjudanden.
Jag har föregångaren som jag köpte begagnad och den har slitit mycket men är fortfarande lika fin och fungerar klanderfritt.
Redigerat:
Jag köpte julas billigaste borrhammare för 399:- på rea i somras och borrade ett dussin 8 mm hål i berg för att sätta betongexpander. Det var som att borra i smör. Tyvärr fanns den inte kvar i sortimentet längre.
Jag är helt säker på att den billigaste borrhammare du kan hitta klarar det alldeles utmärkt. Och går den sönder så är det bara att åka tillbaka med den och köpa en ny.
Jag har den röda meecen från jula hemma och den har jag bilat betong med i flera timmar utan andra problem än att det låter som tusan. Jag tror det är den, eller en liknande, som Thomasx länkar till.
Jag är helt säker på att den billigaste borrhammare du kan hitta klarar det alldeles utmärkt. Och går den sönder så är det bara att åka tillbaka med den och köpa en ny.
Jag har den röda meecen från jula hemma och den har jag bilat betong med i flera timmar utan andra problem än att det låter som tusan. Jag tror det är den, eller en liknande, som Thomasx länkar till.
Fast jag tror den där känslan med smör far sin kos när man går från 8 til 20 mm 
Det går alldeles utmärkt att köra 20mm med den jag länkar, det har jag gjort en hel del. Jag har även borrat en del 28mm, i granit, och det funkar det bra det också, men någon känsla av smör är det tyvärr inte
Det tar en stund per hål, helt enkelt 
Jag brukar lägga en vattenslang som sipprar så sakteliga intill borrhålet, för att kyla, och sedan, "spåna ur" med jämna mellanrum. Detta för att inte överhetta borret.
Det går alldeles utmärkt att köra 20mm med den jag länkar, det har jag gjort en hel del. Jag har även borrat en del 28mm, i granit, och det funkar det bra det också, men någon känsla av smör är det tyvärr inte
Jag brukar lägga en vattenslang som sipprar så sakteliga intill borrhålet, för att kyla, och sedan, "spåna ur" med jämna mellanrum. Detta för att inte överhetta borret.
Nu blev jag ju nästan sugen på att plocka fram borrhammaren och 20mm betongborrar och provborra lite.
Biltemas stolpskor är 16mm så ett 16 mm hål borde fungera.
Det som kanske kan vara lurigt är att få till höjden på stolpskon. Ett alternativ kanske kan vara att sätta stolpsko D direkt på stenen med en expanderbult. Då räcker det med mindre hål som inte är så djupa.
Det jag gjorde var att fästa in en brygga och det blev grisstabilt med bara vinkeljärn och betongexpander.
Biltemas stolpskor är 16mm så ett 16 mm hål borde fungera.
Det som kanske kan vara lurigt är att få till höjden på stolpskon. Ett alternativ kanske kan vara att sätta stolpsko D direkt på stenen med en expanderbult. Då räcker det med mindre hål som inte är så djupa.
Det jag gjorde var att fästa in en brygga och det blev grisstabilt med bara vinkeljärn och betongexpander.
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Detta kanske kan funka.
https://www.netonnet.se/art/fyndvar...g/dewalt-x-d25052kt-qs-fyndvara/X224605.8473/
https://www.netonnet.se/art/hemhushall/verktyg/borrmaskiner/dewalt-d25032k-qs/221638.9449/
Med denna makita får du även med extrachuck för vanliga borr.
https://www.bauhaus.se/borrhammare-makita-26mm-800w-avt-inklusive-extra-chuck.html
Även om du köper en dyr eller billig maskin, lägg några extra kronor på bra borrstål.
https://www.netonnet.se/art/fyndvar...g/dewalt-x-d25052kt-qs-fyndvara/X224605.8473/
https://www.netonnet.se/art/hemhushall/verktyg/borrmaskiner/dewalt-d25032k-qs/221638.9449/
Med denna makita får du även med extrachuck för vanliga borr.
https://www.bauhaus.se/borrhammare-makita-26mm-800w-avt-inklusive-extra-chuck.html
Även om du köper en dyr eller billig maskin, lägg några extra kronor på bra borrstål.
Redigerat:
Jag har två SDS+. Förutom kvaliten är slagenergin avgörande för hur effektiv en borrhammare är. Slag-energin beskrivs i joule. Min lilla är en Milwaukee som ligger på 2.5Joule min andra en Metabo som ligger på 3.5joule. Jag skulle inte komma på tanken att använda milwaukeen med 20mm borr i granit. Den är smidig på mindre hål. Med Metabon har det borrats många 20mm hål i betong och granit. I granit/berg fungerar det men går i mina ögon för sakta.
Som exempel har Jula en borrhammare på 5 Joule vilket jag gissar skulle fungera anständigt om du har bra borr.
Det är Jula´s röda som jag vill minnas kommer med 3års garanti.
Att köpa en proffsmaskin med 5joule tömmer spargrisen. Normalt håller proffsgrejerna betydligt längre men det verkar inte som om du tänker använda borrhammaren "yrkesmässigt".
Bra borr är viktigt. Ett tips är att titta på tyska eBay eller tyska amazon. "Konstigt" nog är priserna ofta oerhört mycket lägre än i Sverige på samma borrstål.
Jag tycker din utgångs punkt att borra lite större hål är rätt. Bättre att kunna justera och fixera höjd med tunnflytande betong eller ankarmassa än att slå i stolpskorna med slägga för att sen upptäcka att höjderna inte blir rätt.
Som exempel har Jula en borrhammare på 5 Joule vilket jag gissar skulle fungera anständigt om du har bra borr.
Det är Jula´s röda som jag vill minnas kommer med 3års garanti.
Att köpa en proffsmaskin med 5joule tömmer spargrisen. Normalt håller proffsgrejerna betydligt längre men det verkar inte som om du tänker använda borrhammaren "yrkesmässigt".
Bra borr är viktigt. Ett tips är att titta på tyska eBay eller tyska amazon. "Konstigt" nog är priserna ofta oerhört mycket lägre än i Sverige på samma borrstål.
Jag tycker din utgångs punkt att borra lite större hål är rätt. Bättre att kunna justera och fixera höjd med tunnflytande betong eller ankarmassa än att slå i stolpskorna med slägga för att sen upptäcka att höjderna inte blir rätt.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Jag kan rekommendera att satsa på en riktigt bra borrkrona framför allt. Har kört i motsvarande material med stor framgång, i mitt fall 25mm håltagning i ett gammalt tjockt källargolv i stenhård armerad grovbetong. Använde en förhållandevis klen Hilti TE2-M med 1.8J slagenergi, tricket var att använda Hiltis TE-CX dvs fyrskärsborr. Jag använde inget vatten för att kyla och det gick snabbt och bekvämt att borra hålen med denna lilla maskin.